Avatar billede koenigs Nybegynder
20. august 2001 - 18:48 Der er 10 kommentarer og
1 løsning

Kollision\'s spørgsmål

Jeg er ved at lave et spil hvor jeg skal man to objekter skal kunne ramme hinanden og så dør man. Mit problem er at jeg ikke ved hvordan man angiver hvor på figuren den skal kunne rammes. Jeg har kigget på nogle andre spil hvor \"kollisions stedet\" er angivet på figuren med et lille kryds. Men hvordan laver man sådan et kryds og kan man lave et større kryds?

Håber i kan hjælpe.....
Avatar billede pixelpaw Nybegynder
20. august 2001 - 19:20 #1
Lav et MC med denne kode på:

onClipEvent(enterFrame){
  if(hitTest(_root.ditAndetMC)){
    DIE;
  }
Avatar billede lingoman Nybegynder
20. august 2001 - 19:49 #2
Vil du kun have at et bestemt punkt på din MC skal være \"sårbar\" og at kollosion med andre punkter giver hitTest() ==false ?
Avatar billede koenigs Nybegynder
20. august 2001 - 20:13 #3
Lige nu virker det sådan at der kun er en kollision hvis de to objekter rammer hinanden præcis i midten. Hvordan gør jeg så de rammer hinanden over hele overfladen? Det er det jeg gerne vil vide.
Avatar billede koenigs Nybegynder
20. august 2001 - 20:18 #4
Altså hvis jeg går ind under det movieclip med et af objekterne er der et kryds i midten der registrerer sammenstød. Kan jeg lave det større eller lave flere og hvad hedder det punkt egenligt (point of action, eller hvad?)
Avatar billede lingoman Nybegynder
20. august 2001 - 20:18 #5
Så er det pixelpaws svar du skal bruge med en lille modifikation (tjek for kollision mellem \'this\' og MC2)

onClipEvent(enterFrame) {
if (this.hitTest(_root.MC2)) {
//DIE
}
Avatar billede lingoman Nybegynder
20. august 2001 - 20:28 #6
Du kan bruge 2 forskellige former med hitTest()

Med den ene this.hitTest(MC2) bliver der tjekket om der er overlapning mellem de 2 MCer

Med den anden syntaks this.HitTest( x, y, shapeFlag) tjekkes der om punktet (x,y) befinder sig inde i MC(this).

punktet x,y skal være angivet i forhold til stage.  Hvis du bruger en anden MC\'s _x og _y i dette check er det MC\'ens registreringspunkt der bliver testet.
Avatar billede koenigs Nybegynder
20. august 2001 - 20:31 #7
Tak skal du have, det var lige præcis det jeg ledte efter ( det med koordinaterne). FEDT
Avatar billede lingoman Nybegynder
20. august 2001 - 20:33 #8
Selv tak:)
Avatar billede pixelpaw Nybegynder
21. august 2001 - 00:22 #9
geo: \'this\' behøves ikke. Ligesom at \'_x\' er det samme som \'this._x\'
Avatar billede lingoman Nybegynder
21. august 2001 - 00:39 #10
pixelpaw> OK ;)
Avatar billede pixelpaw Nybegynder
21. august 2001 - 10:22 #11
men hov, det var jo egentlig ikke mit svar han brugte ...