Avatar billede steen_hansen Forsker
04. juni 2015 - 16:56 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

Overfør vædi fra <select> til <textbox>

Jeg har brug for, at værdi fra selectbox overføres til textbox, forstået på den måde, at når værdi fra selct er foretaget, udskrives det automatisk i textbox med det samme:

<body onload="document.frmSendMail.ChooseCustomer.focus();"

<form name="frmSendMail">

    <select name="ChooseCustomer" id="ChooseCustomer" tabindex="1">
        <option>Foretag valg</option>
        <option value="mailaddress1@domain1.dk">Kunde1</option>
        <option value="mailaddress2@domain2.dk">Kunde2</option>
        <option value="mailaddress3@domain3.dk">Kunde3</option>
        <option value="mailaddress4@domain4.dk">Kunde4</option>
        <option value="Andet">Andet</option>
    </select>

    <input type="textbox" name="chosenCustomer" id="chosenCustomer" value="......?">
    <input type="textbox" name="ditten1" id="datten1" value="SomethingGood1" tabindex="2">
    <input type="textbox" name="ditten2" id="datten2" value="SomethingGood2" tabindex="3">
    Osv osv
</form>

</body>

Når man vælger "Kunde 1", "Kunde 2", "Kunde 3" eller "Kunde 4", skal den respektive e-mailadresse automatisk udskrives i textbox "chosenCustomer" med det samme. Når det er gjort, flyttes fokus til næste tabindex, som i det viste eksemperl er tabindex 2.

Hvis "Andet" er valgt, er det meningen, at "chosenCustomer" får fokus, er blank, og man indtaster så den ny e-mailadresse manuelt (mailadressen kan så altid tilføjes til selectboksen "ChooseCustomer" på et senere tidspunkt).

Sammenfattet:

1. "Kunde 2" vælges i selectbox. "mailaddress2@domain2.dk" bliver automatisk skrevet ud textbox "chosenCustomer". fokus flyttes til næste tabindex. (tabindex 2)

2. "Andet" vælges. "chosenCustomer" vil være blank, og "chosenCustomer" har fokus, så man manuelt kan indtaste den nye e-mailadresse. Ved tryk på TAB, får næste tabindex fokus. I dette tilfælde tabindex 2, så man kan fortsætte og færdiggøre udfyldelsen af sin formular.

Håber på hurtig hjælp.
Avatar billede bas Forsker
04. juni 2015 - 17:23 #1
Jeg tænker lige, om ikke der der skal noget PHP ind over?
Det indtastede kan så hentes enten fra en database eller fra en tekst-fil.

Det er godt nok længe siden jeg har rodet med PHP og Javascript.
Avatar billede steen_hansen Forsker
05. juni 2015 - 07:14 #2
Hej bas. Nej, der skal ikke PHP ind over, det er et JavaScript, der skal til. Desuden benytter jeg ASP :)
Avatar billede bas Forsker
05. juni 2015 - 08:13 #3
Hej

Nå ok ;-)
Er det mon noget i stil med funktionen på nedenstående side
du er ude efter?

http://stackoverflow.com/questions/15447889/display-html-form-values-in-same-page-after-submit
Avatar billede olsensweb.dk Ekspert
05. juni 2015 - 17:12 #4
er det noget ala dette du søger ??

<!DOCTYPE html>
<html>
<head>
<meta charset="utf-8">
    <title></title>

    <style type="text/css">
    </style>
    <script type="text/javascript">
    function CustomerChange(obj){
        var val = obj.value;
        if(val == "Andet"){
            document.getElementById("chosenCustomer").value="";
            document.getElementById("chosenCustomer").focus();
        }
        else{
            document.getElementById("chosenCustomer").value=val;
            document.getElementById("datten1").focus();
        }

    </script>
</head>
<body onload="document.frmSendMail.ChooseCustomer.focus();">

<form name="frmSendMail">

    <select name="ChooseCustomer" id="ChooseCustomer" tabindex="1" onchange="CustomerChange(this)">
        <option>Foretag valg</option>
        <option value="mailaddress1@domain1.dk">Kunde1</option>
        <option value="mailaddress2@domain2.dk">Kunde2</option>
        <option value="mailaddress3@domain3.dk">Kunde3</option>
        <option value="mailaddress4@domain4.dk">Kunde4</option>
        <option value="Andet">Andet</option>
    </select>

    <input type="textbox" name="chosenCustomer" id="chosenCustomer" value="......?">
    <input type="textbox" name="ditten1" id="datten1" value="SomethingGood1" tabindex="2">
    <input type="textbox" name="ditten2" id="datten2" value="SomethingGood2" tabindex="3">
    Osv osv
</form>

</body>
</html>
Avatar billede steen_hansen Forsker
06. juni 2015 - 19:35 #5
ronols, 1000 tak. Lægger du et svar? :)

bas, du skal også have tak. Det er meget bugbare oplysninger du gav mig. Bare ikke i denne sammenhæng :)

Hvis nogen af Jer har mod på det, er der et nyt spørgsmål:http://www.eksperten.dk/spm/1004180
Avatar billede olsensweb.dk Ekspert
07. juni 2015 - 15:49 #6
du får et svar her.

med ref til min code i #4, hvad sker der hvis man først vælger feks andet og derefter "Foretag valg" ??, det bør man også teste på.
man kunne lave en if sætning mere, men det nemmeste er at lave en switch.
jeg ville lave functionen CustomerChange om til dette:

function CustomerChange(obj){
    var val = obj.value;
    switch(val){
        case "Foretag valg":
            document.getElementById("chosenCustomer").value="......?";
        break;
        case "Andet":
            document.getElementById("chosenCustomer").value="";
            document.getElementById("chosenCustomer").focus();
        break;
        default:
            document.getElementById("chosenCustomer").value=val;
            document.getElementById("datten1").focus();
        break;
    }

nb: <input type="textbox" skal rettes til <input type="text"

du kunne også overveje at anvende en EventListener, så din HTML code bliver mere ren

<!DOCTYPE html>
<html>
<head>
<meta charset="utf-8">
    <title></title>

    <style type="text/css">
    </style>
    <script type="text/javascript">
    function CustomerChange(obj){
        var val = obj.value;
        switch(val){
            case "Foretag valg":
            document.getElementById("chosenCustomer").value="......?";
            break;
            case "Andet":
                document.getElementById("chosenCustomer").value="";
                document.getElementById("chosenCustomer").focus();
            break;
            default:
                document.getElementById("chosenCustomer").value=val;
                document.getElementById("datten1").focus();
            break;
        }
</script>
</head>
<body onload="document.frmSendMail.ChooseCustomer.focus();">
<form name="frmSendMail">
    <select name="ChooseCustomer" id="ChooseCustomer" tabindex="1">
        <option>Foretag valg</option>
        <option value="mailaddress1@domain1.dk">Kunde1</option>
        <option value="mailaddress2@domain2.dk">Kunde2</option>
        <option value="mailaddress3@domain3.dk">Kunde3</option>
        <option value="mailaddress4@domain4.dk">Kunde4</option>
        <option value="Andet">Andet</option>
    </select>
    <input type="text" name="chosenCustomer" id="chosenCustomer" value="......?">
    <input type="text" name="ditten1" id="datten1" value="SomethingGood1" tabindex="2">
    <input type="text" name="ditten2" id="datten2" value="SomethingGood2" tabindex="3">
    Osv osv
</form>
<script type="text/javascript">
    document.getElementById("ChooseCustomer").addEventListener("change", function(){CustomerChange(this); });
    // onchange="CustomerChange(this)"
</script>

</body>
</html>

hvis du taler jquery ´sk, kunne det se sådan ud

<!DOCTYPE html>
<html>
    <head>
        <meta charset="utf-8">
        <title></title>
        <style type="text/css">
        </style>
        <script type="text/javascript" src="http://ajax.googleapis.com/ajax/libs/jquery/1/jquery.min.js"></script>
        <script type="text/javascript">
            $(document).ready(function () {
                $("#ChooseCustomer").change(function () {
                    var val = $("#ChooseCustomer").val();
                    switch (val) {
                        case "Foretag valg":
                            $("#chosenCustomer").val("......?");
                            break;
                        case "Andet":
                            $("#chosenCustomer").val("");
                            $("#chosenCustomer").focus();
                            break;
                        default:
                            $("#chosenCustomer").val(val);
                            $("#datten1").focus();
                            break;
                    }
                })
            });
        </script>
    </head>
    <body onload="document.frmSendMail.ChooseCustomer.focus();">
        <form name="frmSendMail">
            <select name="ChooseCustomer" id="ChooseCustomer" tabindex="1">
                <option>Foretag valg</option>
                <option value="mailaddress1@domain1.dk">Kunde1</option>
                <option value="mailaddress2@domain2.dk">Kunde2</option>
                <option value="mailaddress3@domain3.dk">Kunde3</option>
                <option value="mailaddress4@domain4.dk">Kunde4</option>
                <option value="Andet">Andet</option>
            </select>
            <input type="text" name="chosenCustomer" id="chosenCustomer" value="......?">
            <input type="text" name="ditten1" id="datten1" value="SomethingGood1" tabindex="2">
            <input type="text" name="ditten2" id="datten2" value="SomethingGood2" tabindex="3">
            Osv osv
        </form>
    </body>
</html>