Avatar billede hemberg Forsker
17. maj 2015 - 14:11 Der er 2 kommentarer og
1 løsning

Dato i php & mysql HJÆÆLP

Jeg er simpelthen STUCK.

har en sql der ser sådan ud:

$sql = "SELECT * FROM events WHERE event_date = '15-05-11'";

nu vil jeg så gerne indsætte en streng i stedet for den egentlige dato. Ala det her:

$sql = "SELECT * FROM events WHERE event_date = $stage_date";

Men sql har jo omvendt dato stilling (uk) og min dato der hentes fra en form er "normal" datostilling (dd-mm-yy).

Tabelfeltet i mysql db er datofelt (Date). Har prøvet med forskellige strtotime($stage_date) osv. Hvordan bruger jeg en streng i stedet for en faktisk dato????
Avatar billede moddi100 Seniormester
17. maj 2015 - 15:40 #1
Du ændrer formatet i PHP inden indsættelse.

<?php
// d-m-Y er det format teksten kommer fra
$datetime = DateTime::createFromFormat('d-m-Y', $dateString);

// Y-m-d er det format vi ønsker det skal blive til
$sql_date = $myDateTime->format('Y-m-d');

// Vi sammensætter data
$sql = "SELECT * FROM events WHERE event_date = " . $sql_date;
?>

Desuden bør du læse lidt op omkring mySQLI eller anden tidsvarende måde at forbinde til databasen på. Det er ikke et problem i dette tilfælde, men med andre data, du har, er det nok relevant. Se følgende guide:
http://www.eksperten.dk/guide/1480
Avatar billede hemberg Forsker
17. maj 2015 - 17:39 #2
Tak. Den havde jeg ikke selv fundet ud af. Men tænkte lige om man ikke kunne sætte Mysql op til default dd-mm-yy. Nå, det er en anden snak. Læg et svar.
Avatar billede moddi100 Seniormester
17. maj 2015 - 20:36 #3
Du har allerede fået et svar fra mig af, men angående at ændre standard i MySQL, så kunne det skabe en pæn del rod i det hele. For hvad med alle de andre programmer/funktioner m.m. som også bruger databasen?