Avatar billede Gunnar_Stumm Nybegynder
29. april 2015 - 10:16 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

fjerne makro i exel og finde filen personal.xls

Hej alle

Jeg havde oprettet en makro og slettet den bagefter i:

Excel>udvikler>makro>"makronavn">slet

hvilket fjernede selve makronavnen fra listen.
Da det var den eneste makro jeg havde oprettet i denne projektmappe undrede det mig at jeg fik følgende:

Sikkerhedsadvarsel: dette dokument indeholder aktive makroer, active x .. osv.

Jeg lavede research på www og læste noget om at makroer bliver gemt i en fil: personal.xls eller lignende og at dens filsti kan findes ved at indtaste:

?Application.StartupPath

og får følgende svar:

?Application.StartupPath
C:\Users\gst\AppData\Roaming\Microsoft\Excel\XLSTART

men i den nævnte filsti finder jeg ikke nogen personal.xls-fil.

Nogen der har en idé til

1)både hvordan jeg fjerner makroen således at modtageren (arket skal sendes) ikke får advarsler

2) hvor filen personal.xls ligger skjult?
Avatar billede store-morten Ekspert
29. april 2015 - 13:29 #1
personal makro ligge kun på din pc. og kommer ikke med på anden pc.

Burde heller ikke give:
Sikkerhedsadvarsel: dette dokument indeholder aktive makroer, active x .. osv.

Du skal prøve at tjekke for rester af koden
Excel>udvikler>makro>"Visual Basic"> kik efter "Modul" eller kode rester på Ark
Avatar billede natkatten Mester
29. april 2015 - 15:03 #2
Personal-filen findes først, når du opretter den. Dvs. at
?Application.StartupPath peger på, hvor den skal ligge (uanset om den findes her eller ej).

Her er en god beskrivelse af forskelligt ifm. personal-filen:

http://wheatblog.com/2011/08/where-is-the-excel-personal-macro-workbook-located/
Avatar billede store-morten Ekspert
29. april 2015 - 15:22 #3
Hvis du har en personlig makro, vil du kunne se den sådan:

Excel--> udvikler--> makro--> makroer i:--> Tryk på pil, og se om der er en der hedder: PERSONAL.XLSB
Avatar billede store-morten Ekspert
29. april 2015 - 15:34 #4
Hvis du har en personlig makro, vil du også kunne se den sådan:

Excel--> udvikler--> makro--> "PERSONAL.XLSB!Makro1"

Denne kan ikke umiddelbart slettes.

Har du nogen ActiveX-objekter i arket?
Avatar billede Gunnar_Stumm Nybegynder
14. maj 2015 - 07:55 #5
Tak for svar. Løsningen var et andet, nemlig at jeg brugte et excel-ark som blev genereret via et fjernskrivebord i en forældet excel-version, men læst i en anden version. Dette gav kludder i makro-henvisninger. Forstår det ikke helt selv, men en it-administrator viste mig at jeg bare skal åbne dokumentet og gemme det under den aktuelle version og bagefter slette den forældede version. Problem løst. Men jeg vil gerne give 15 point for dine info, kan bare ikke finde knappen "acceptér dette svar". Måske den dukker op når jeg har svaret her?