Avatar billede millemums Nybegynder
04. april 2015 - 17:45 Der er 21 kommentarer og
1 løsning

Fra halogen til led 230v

Hej
Er der nogen der ved noget om led pærer 30v?.
Jeg har 5 halogenspot på badeværlse som jeg gerne vil have skiftet lit led pærer 230v.
Er der noget jeg skal værer opmærksom på.

Mvh
Leif
Avatar billede millemums Nybegynder
04. april 2015 - 17:47 #1
Fra halogen til led 230v
Hej
Er der nogen der ved noget om led pærer 230v?.
Jeg har 5 halogenspot på badeværlse som jeg gerne vil have skiftet lit led pærer 230v.
Er der noget jeg skal værer opmærksom på.

Mvh
Leif
Avatar billede 220661 Ekspert
04. april 2015 - 18:35 #2
Køb ikke for billige pærer. Ellers er der de samme krav som der er til halogen. Har læst flere steder at Philips laver nogle fine pærer til en fin pris/kvalitetsforhold.

Læs evt lidt videre om det her: https://www.google.dk/#q=fra+halogen+til+led
Avatar billede milter Ekspert
04. april 2015 - 20:02 #3
Hvis dine nuværende halogenspots er 12v, skal du måske skifte alle ledningerne. Igen, hvis det er et 12v system, sidder der en transformer et sted, som ikke mere skal være koblet til.

http://www.elviden.dk/nyt-om-elartikler/hvilke-ledningerkabler-til-spot-installationer
Avatar billede Slettet bruger
04. april 2015 - 20:43 #4
Vær opmærksom på, at nogle LED pærer kan justeres andre kan ikke.
En lysdæmper er en rigtig god ting.
Desuden skal du være opmærksom på, at i forhold til Halogen er LED et meget skarpt lys, som kan være ubehagelig, så farvetemperaturen "Kelvin" er meget vigtig. http://www.bolius.dk/10-gode-raad-om-at-vaelge-lyskilder-14473/
Avatar billede 220661 Ekspert
04. april 2015 - 21:11 #5
På baggrund af indlæg #3 havde det været en ide om du havde fortalt om de pærer du bruger nu er GU10 pærer?

En GU10 ser sådan ud: https://2ecffd01e1ab3e9383f0-07db7b9624bbdf022e3b5395236d5cf8.ssl.cf4.rackcdn.com/Product-800x800/2b2387c9-377f-47a0-8372-107ac3adce9a.jpg
Avatar billede millemums Nybegynder
04. april 2015 - 23:51 #6
Den pærer/fatning jeg burger nu er en gu5,3 20v halogen og dem har jeg 5 af på badeværlse som jeg gerne vil have skiftet ud.
Jeg har prøvet at købe en 5w gu5.3 mr16led pære 12v varmhvid 420 lumen, og jeg skal lige sige den giver noget lys.
Så nu sidder der 1 stk.led pære og 4 stk. halogen på badeværelset.
Men jeg er lidt usikker om jeg kan udskifte de 4 sidste halogener med 4 af same slags led pærer, uden der sker noget med systemet?. (Brænder noget af eller sådan noget.)
Avatar billede 220661 Ekspert
05. april 2015 - 00:17 #7
Nu ved jeg ikke lige om det er en skrivefejl, men skulle der ikke stå 12v i stedet for 20v øverst i dit sidste link?

Så vidt jeg forstår er alle gu5 pærer 12 volt ikke, og hvis den pære du har i nu er  på 20 watt eller måske kun 10 watt, vil du godt kunne bruge en led 5 watt pære i lampen, da den vil belaste ledningerne med max kun halvdelen af hvad halogen pærerne gjorde.

Langt den største energi som halogen pæren bruger afledes jo som varme, hvor at led pæren ikke bliver nær så varm.
Jeg har her for ikke så lang tid siden skiftet pærer i min brors køkken under skabene til led fra halogen. Det er utroligt så meget de lyser med den mindre strøm mængde de kræver.
Og samtidigt er lyset mere hvidt i det i forhold til halogen pærerne. Mener de var på 3 eller 4 watt pr stk.

Kan man ikke købe led pærerne i en 3 watt udgave der evt lyser lidt mindre, hvis lyset er for stærkt?
Avatar billede 220661 Ekspert
05. april 2015 - 00:20 #8
Er dog ikke klar om der foreskrives en anden strømforsyning til pærerne eller om den eksisterende kan bruges. Umiddelbart er min vurdering at du bør kunne bruge den.
Avatar billede millemums Nybegynder
05. april 2015 - 00:52 #9
Jo det er en 12v med 20watt.
Avatar billede 220661 Ekspert
05. april 2015 - 08:17 #10
Så kan jeg ikke se at der med ledningerne skal være et problem, da de nye pærer vil belaste mindre end halogenpærerne. problemet for dig er så kun om de vil lyse for kraftigt, og om du kan købe nogle der ikke er så stærke.
Der findes nogle der kan dæmpes, men det skal forsyningen jo så være konstrueret til.
Avatar billede millemums Nybegynder
05. april 2015 - 09:09 #11
Så tror jeg at jeg vil prøve med en 3w led pære.
Tak for hjælpen.
Avatar billede 220661 Ekspert
05. april 2015 - 09:41 #12
Velbekomme :-)
Avatar billede 220661 Ekspert
05. april 2015 - 09:49 #13
Når du har fået løst dit problem beder du om svar fra den/dem der har hjulpet dig med at finde løsning. Alle svar markeres og accepteres, hvorved hjælperne får tildelt point. Fortsat god dag :-)
Avatar billede millemums Nybegynder
05. april 2015 - 12:10 #14
Nyt problem.
Jeg tror at de led pærer jeg prøver er for høje (45mm)til selve
(lygtehuset) halogen pæren er noget lavere.
kan man få led pærer som kun måler ca.35mm I højden?.
Avatar billede 220661 Ekspert
05. april 2015 - 14:39 #15
Nu kender jeg ikke selv denne lampetype og hvordan pæres holdes fast. Jeg har selv GU10 herhjemme i huset.
Sidder der en bøjle der holder pæren på plads, eller er den stukket i en sokkel?

Har fundet denne pære her i udlandet, men den er Ø35 mm og 30 mm dyb:
http://www.spar-helferchen.de/LED-Lampen/MR11/GU5-3-LED-Spot/MR11-LED-Strahler-GU5-3-35mm-1-6W-12V-120-Lumen-warmweiss::610.html

Ved heller ikke om den kan fås i Danmark
Avatar billede millemums Nybegynder
05. april 2015 - 14:58 #16
Begge dele, der sidder en bøjle på fatningen hvor man clipser led spotten på hvor der så er et gu 5,3 som skal ind I fatningen
med bøjlen.
men problemet er at den er for høj til (lygtehuset),
den halogen reflekter jeg har er måske kun 35mm høj og led spotten er ca. 45mm høj.
Avatar billede 220661 Ekspert
05. april 2015 - 15:15 #17
Ja´det er desværre et problem, fordi at pæren skal bruge bøjlen for at sidde i lampen.

Så der er måske ikke en løsning uden at du skifter hele lampen ud med en der passer til pæren :-(

Alle de pærer jeg har set er alle mellem 45 til 50 mm dybe.
Avatar billede millemums Nybegynder
05. april 2015 - 17:16 #18
Ja men jeg har tænkt på at kun skifte selve pæren ud med en led pærer og sætte den I den gamle reflekter fra halogenen, men de fås kun som g4
og jeg syndes at de ser lidt tynde ud I benene.
Så jeg er I tvivl om de kan side fast I fatningen.
Avatar billede Slettet bruger
05. april 2015 - 20:33 #19
G4 pærer skal ikke skrues eller drejes på, de stikkes ind i en klemme. Har dem selv, som halogen.
Avatar billede milter Ekspert
05. april 2015 - 20:54 #20
Hvis du vil undgå problemer (og måske brand), så må du kun bruge en pæretype, som er beregnet til den fatning, den er lavet til.
Avatar billede millemums Nybegynder
11. april 2015 - 15:17 #21
Tak for hjælpen.
Avatar billede 220661 Ekspert
11. april 2015 - 16:53 #22
Velbekomme. Hvis du mener der har kommet brugbar hjælp, så beder du om svar fra disse hjælpere, som alle afkrydses og accepteres
Du kan her se hvordan man accepterer et svar på Eksperten
http://www.youtube.com/watch?v=s26DGiuvXBo