Avatar billede richardski Praktikant
22. marts 2015 - 10:56 Der er 5 kommentarer og
2 løsninger

Datofelt

Hej alle.

Jeg har en kolonne med felter i mit regneark hvori jeg har en formel =IDAG(). De som kender denne formel ved at denne fromel automatisk indsætter dags dato i datoformat hvilket også er meningen. Problemet er dog, at når jeg dagen efter starter arket op igen viser den den nye dato altså dags dato på ny og ikke datoen som den var da jeg oprettede feltet.

Meningen med den formel jeg har brugt er, at den skal huske den dato den fik da jeg oprettede feltet i eksempelvis i går og ikke ændre den til den dato som det er på dagen hvor jeg starter arket op igen.

Jeg har kigget på nogle af de andre datoformler, men kan ikke finde den formel der opretter et dags dato felt og husker det i morgen også. Altså undlader at ændre det fra den dag da det blev oprettet.

Håber der er hjælp at hente herinde :-)

På forhånd tak!
Avatar billede natkatten Mester
22. marts 2015 - 11:38 #1
Du kan benytte genvejstasten <CTRL> + ; (semikolon). Denne indsætter en statisk dato.

Eller du kan lave en UDF i VBA a la denne:

Function Dagsdato() As Date
Dagsdato = DateValue(Now)
End Function

Hvis denne placeres i et modul, så kan du skrive Dagsdato() i en vilkårlig celle i regnearket, og du får en statisk datoangivelse. Cellen skal formateres som en dato.
Avatar billede store-morten Ekspert
22. marts 2015 - 11:45 #2
Det er nok nemmest at tast dags dato selv med: Ctrl + Skift og , (komma) i en celle f.eks. A1 og i efterfølgende celler: =A1
Avatar billede richardski Praktikant
26. marts 2015 - 16:27 #3
Hej og tak for svar :-)

Begge løsninger er brugbare, så i deler når i sender som svar :-)
Avatar billede natkatten Mester
26. marts 2015 - 16:40 #4
Et svar
Avatar billede store-morten Ekspert
26. marts 2015 - 16:43 #5
Velbekomme
Avatar billede richardski Praktikant
05. april 2015 - 17:39 #6
Tak for svar :-)
Avatar billede richardski Praktikant
06. april 2015 - 08:22 #7
Tak for svar :-)