Avatar billede pleasehelp Nybegynder
12. februar 2015 - 21:27 Der er 19 kommentarer

hurtigst muligt hjælp!!

Hej. Jeg har en kæreste som jeg skriver med i smug. Min onkel fandt ud af det og tog mit ip nummer, så ham frem over kan se hvad vi skriver om (jeg løj og sagde vi ikke skrev sammen) det er min mobils ip nummer, jeg har skiftet mit ip nummer på siden whatsmyipaddress tror jeg den hed.
Kan min onkel se hvad vi skriver om selvom jeg har skiftet mit ip nummer??? Please hjælp mig :(
Avatar billede moddi100 Seniormester
12. februar 2015 - 21:41 #1
Medmindre han desideret har installeret en app på din telefon har du intet at frygte. I princippet kan man med nogle teleselskaber dog på deres hjemmeside se en liste over sendte SMS'er - eller i hvert fald modtagerne på dem.

Dette kan du omgå ved at skrive via facebook eller lign.
Avatar billede pleasehelp Nybegynder
12. februar 2015 - 22:11 #2
Jamen han har ikke installeret en app på min telefon da jeg har den på mig nu, han tog den dog fra mig i en halv time ca. Jeg ved ikke om han har instaleret en app på hans telefon, og jeg har ikke abodeman (ved ikke hvordan man staver til det) så tror ikke han har gjort det.
Da han gav mig min telfon sagde han at jeg nu frem over kan se hvad og hvem du skriver med, på emailen facebook whatsapp viber osv..
Avatar billede moddi100 Seniormester
12. februar 2015 - 22:32 #3
I så fald har han installeret noget på den... men nu ved jeg ikke hvor gammel du er, men mon ikke det er forsøget værd, at snakke med ham om det er nødvendigt du bliver overvåget sådan?
Avatar billede pleasehelp Nybegynder
12. februar 2015 - 22:45 #4
Jamen jeg kan se der ikke er installeret på min mobil jo? Jeg er 16 og nej det er umuligt, han skifter ikke mening
Avatar billede pleasehelp Nybegynder
12. februar 2015 - 22:46 #5
Men han sagde jo til mig at jeg har taget din IP adresse og kan se hvad du laver frem over, men jeg har skiftet den jo?
Avatar billede perhol Seniormester
13. februar 2015 - 02:17 #6
Han kan ikke bruge IP-adressen alene til noget.
Når nu du har en begrundet frygt for at han ovevåger dig via telefonen, så nulstil den til fabriksstandard. Det gør at alt på telefonen bliver nulstillet som da den kom fra fabrikken.
Og så sæt en kompleks loginkode på den.
Du kan finde vejledning til fabriksnulstilling af de enkelte modeller på nettet.
Avatar billede Slettet bruger
13. februar 2015 - 03:33 #7
meld ham til politiet
Avatar billede pleasehelp Nybegynder
13. februar 2015 - 09:33 #8
Hvad er en kompleks loginkode??
Så det vil sige at hvis jeg bare nulstiller min mobil, så kan han ikke se noget??
Avatar billede ekspertt Praktikant
13. februar 2015 - 09:55 #9
Her er en metode:
1 - Tag screenshots at alle dine 'sider' på din mobil (så du har alle dine apps på 'billedform')
2 - Upload disse til fx. Dropbox (eller bare plug din mobil i en pc og gem billederne)
3 - Nulstil din mobil (til fabriksstand)
4 - Download alle apps igen (måske i samme rækkefølge)

Nu er spørgsmålene bare:
1 - (Har du 3G på din mobil? (Det kan være, at din onkel har fået fat på din mobils IP)
2 - (Og hvorfor skal du udspioneres sådan?)
      Det er fint hvis du ikke svare på spørgsmål 2...
Avatar billede pleasehelp Nybegynder
13. februar 2015 - 10:12 #10
Altså jeg er sådan set ligeglad med alle mine apps jeg skal bare kunne skrive med min fyr uden at blive overvåget, hvad mener du med 3g?? Altså min telefon kører på wifi døgnet rundt?? Og det er naboen wifi jeg bruger..
jeg bliver overvåget fordi jeg har etnisk baggrund..og med min baggrund må man ikke lave de ting jeg laver for eksembel har kæreste osv (ja det er fuckt up)
Avatar billede pleasehelp Nybegynder
13. februar 2015 - 10:13 #11
Men hvis jeg nulstiller min mobil kan han så ikke overvåge mig mer??
Avatar billede pleasehelp Nybegynder
13. februar 2015 - 10:15 #12
Og han siger jo at han har min mobils ip adresse, hvis jeg nustiller den kan han så stadig overvåge mig?
Avatar billede Slettet bruger
13. februar 2015 - 11:33 #13
jeg bliver overvåget fordi jeg har etnisk baggrund..og med min baggrund må man ikke lave de ting jeg laver for eksembel har kæreste osv (ja det er fuckt up)

For det første er det ikke rigtig hvad din onkel siger, han kan ikke bruge din IP adresse til noget som helst. Det er tomme trusler. Han kan ikke overvåge noget som helst.

Altså min telefon kører på wifi døgnet rundt?? Og det er naboen wifi jeg bruger..

Det er ikke lovligt at bruge naboens WIFI med mindre man har fået lov til det. Brug din egen mobilforbindelse til internettet.

Prøv at henvende dig til :
http://www.etniskung.dk/For-unge/
Avatar billede pleasehelp Nybegynder
13. februar 2015 - 12:29 #14
Jamen jeg hørte ham få beskeder da jeg skrev med en veninde, og jeg har spurgt naboen han har givet lov så der ingen problemer der, jeg er ikke ude på at lave en samtale jeg vil bare ha hjælp angående ip adressen, så der er ingen grund til at jeg går ind på den hjemmeside, men tak ellers
Avatar billede moddi100 Seniormester
13. februar 2015 - 16:47 #15
Han kan ikke bruge din ip til noget som helst - hvis han ved hvad han snakker om, ville han blot have brugt naboens netværk til at skaffe din ip uden din tlf.

Ved han hvad han snakker om kan han i princippet overvåge alt på din nabos wifi. Du har her et par muligheder:

1) brug mobilens alm netværk (koster penge, hvis ikke i dit abonnement)
2) benyt kun hjemmesider som starter med 'https://' bemærk s'et der indikere en sikker forbindelse. E-mails er således sjældent sikre og bør undgås. Brug sms/Facebook i stedet
3) anvend et vpn program til din mobil.

Derudover så gør som #6 siger. Nulstil telefonen og lav sikker adgangskode som består af andet end bogstaver og din fødselsdag
Avatar billede pleasehelp Nybegynder
13. februar 2015 - 17:47 #16
Jeg har nulstillet min mobil nu, kan jeg godt bruge programmer som whatsapp viber osv? når du siger kode, mener du så bare skærmlås? Da han tog min mobil gik han ikke inde på den, han tog bagklappen af og batteriet også og mit simkort. Har det noget med hvordan han fik ip adressen?
Og hvad er et vpn program?
Avatar billede moddi100 Seniormester
13. februar 2015 - 18:11 #17
Ja skærmlås kaldes det også, vær blot opmærksom på at få den til at kræve en kode fremfor blot et fingerstrøg.

I så fald har han ikke din ip-adresse men dit imei-nummer. Så min anbefaling fra før står stadigvæk ved magt, brug Facebook fremfor mail og sms. Whatsapp viper m.m. kan også benyttes, jeg foreslår som sagt stadig at du ikke benytter naboens netværk.
Men et vpn program sikre dig mod at folk kan overvåge hvad der sendes af ukrypteret trafik såsom e-mails.

Et eksempel er f-secure freedome
Avatar billede Slettet bruger
14. februar 2015 - 11:22 #18
Man skal så også lige være klar over når man bruger VPN programmer så kan man ikke bruge telefon finder funktion på sin smartphone. Man kan ikke finde en telefon der er usynlig på internettet.
Avatar billede ekspertt Praktikant
15. februar 2015 - 12:24 #19
IP-adressen er den samme for din nabo? Så hvis din onkel i realiteten overvåger dig, gør han det også med sin nabo og det er ulovligt.