Avatar billede pumpe Nybegynder
10. februar 2015 - 14:38 Der er 3 kommentarer og
1 løsning

VBA- Sammenlign data regneark/UserForm - 6 Kolonner med 6 TextBokse i Excel - Mærke

Jeg har brug for hjælp. Jeg er forholdsvis ny indenfor VBA. Bruger Excel 2010.
- Problem - Opgave: Lav en søgning ud fra en UserForm med 6 TextBox 1-6.

- A: Navn (Tekst)
- B: Dato (Dato)
- C: Mærke (Tekst)
- D: System (Tekst)
- E: Typen (Tekst)
- F: Nummer (Tal)

(Jeg havde det første problem allerede her den ville gerne søge på bogstaver bare ikke på tal).

Tabellen har ca. 400 linjer ikke helt fast varierer meget.

Den skal kunne søge ud fra Antallet af Tekst i TextBox - Jo flere udfyldte tekstfelter jo mere skarp søgning.

(Felterne A,B og F er altid udfyldte dog kan F være udfyld med tallet 0).

Jeg har selv lavet indlæsningen. Den virker OK. (Anden UserForm).

Jeg tror man kan gøre noget smart med Array (Valgfrit at bruge).

Min første indskydelse er at lave et kopi af regnearket og så fjerne alle rækker der ikke passer med oplysningerne. En af gangen Fra A til F. Jeg fik her problemer med dato og tal.

Næste opgave: at fjerne de fundne værdier. Fra hovedarket.(Slet)

Jeg har tænkt på om selve udvælgelsen kan ske ved at man sætter flag/mærke. Ved brug af knapperne Søg/Slet og flagene kan man få den liste man ønsker. Slet funktion kan forstærkes med en MSGBox
hvor der bliver spurgt om man virkelig ønsker at slette de udvalgte data. Slet resultatet kunne måske være på et 3 ark der er låst og kun buges til at kopiere over på hovedarket. Ved at oprette 2 ark samtidig søg Slet. Når der svares ja til at slette kopieres Ark3 over i hovedarket. Herved nyt hovedark.

Data starter i A2. A1 er forbeholdt overskrift.

Min ide er stadig at arbejde på en kopi.

Hvad beder jeg så om hjælp til: At lave søgningen og lave de 2 ark med Resultaterne.

Start: Du starter lige efter at kopieringen er foretaget så du har kopien som første Ark.

Lav det gerne med 6 kolonner ved brug af A B F og lad bare C D E være tomme. Dur det på 3 kolonner virker det også på 6 kolonner).
Princippet har jeg jo også.

Afslut bare når der et med søge- og et med slutresultatet.

Ps. Skal du anvende flere ark er det OK. Mappen bruges kun her.

For helhedens skyld. Ved opstart har jeg fjernet alle data. Jeg kopiere herefter hovedarket over i det tomme ark. (arbejdsark)

Jeg afslutter med at lave en MSGBox med JA/Nej og kopiere slet over i hovedarket, hvis nødvendigt. Skal muligvis og renses først.

Du behøver bare at beskrive hvad jeg skal gøre og hjælpe mig med data/koder hertil.

Jeg håber virkelig at der er en der vil hjælpe mig.
Avatar billede Oscar560 Novice
11. februar 2015 - 08:37 #1
Lyder som noget det burde flyttes i access og arbejdes derudfra
Avatar billede pumpe Nybegynder
11. februar 2015 - 09:53 #2
Det kan godt laves i Excel. Jeg ledte bare efter en lettere måde at gøre det på end at køre alle 6 rækker ned. Jeg må så gøre det på den måde jeg var i gang med. Men jeg har bare en fornemmelse at det kan gøres smartere med Array.
Avatar billede pumpe Nybegynder
12. februar 2015 - 09:12 #3
Jeg ville ønske at jeg var lidt bedre til at programmere. Min ide er at man kan lave 2 tællere en vandret og lodret (Count).
Ved at starte sådan cirka sådan.

Worksheets("Ark1").Activate

Flag/Mærke:
If Selection.Offset(iAntalRækker,0).Value <> TextBox1.Text Then
GoTo Næstelinje
'Næstelinje = Selection.Offset(iAntalRækker +1, 1).Value
'Den sammenligner så alle 6 celler A-F med værdien i TextBox 1-6
'Der skal tages højde for at TextBox kan være blank og
'den skal så også gå videre til næste celle her

'Ved F skal der nok stå noget lignende:
'If Selection.Offset (iAntalRækker, 6).Value TextBox6 Then
'Sæt Flag/Mærke GoTo Næstelinje

Næstelinje:
iAntalRækker = iAntalRækker + 1
'Tælleren er så nået til næste linje
Der kan gås fra bund til top eller top til Bund. Der skal ligeledes sætte stop her.
GoTo Flag/Mærke

Dette er bare en ide om hvordan det kan laves hvis jeg bare var bedre til at programmere havde jeg selv lavet det. Hvis det kan laves smartere er det helt OK. Bare jeg får noget der virker.
Jeg har måske penslet det for meget ud, men ellers kan jeg ikke selv finde ud af det.
Avatar billede pumpe Nybegynder
16. februar 2015 - 04:02 #4
Jeg lukker dette emne.