Avatar billede Slettet bruger
05. februar 2015 - 13:46 Der er 11 kommentarer

Computer til pensionister

Min mor og far på 75 år skal have en computer. De skal kun bruge computeren til at komme på internettet og checke mails.
Hvilken computer ville I anbefale. Jeg har været ude og kigge lidt i forretningerne, men er i tvivl om hvad de skal købe.
Avatar billede Slettet bruger
05. februar 2015 - 13:58 #1
Der er jo lidt svært når vi ikke kender dine forældre :-) Bærbar eller Stationær ? Har de kendskab til Computer - været på kursus. En DUKA computer er udviklet til ældre.

Ældresagen
http://www.aeldresagen.dk/medlemstilbud/elektronik-og-telefoni/sider/dukapc.aspx

Internettet
https://www.google.dk/search?q=Computer+til+pensionister&rlz=1C1PRFE_enDK625DK626&oq=Computer+til+pensionister&aqs=chrome..69i57j69i61l2&sourceid=chrome&es_sm=0&ie=UTF-8
Avatar billede Slettet bruger
05. februar 2015 - 14:08 #2
en bærbar til 3000 kr burde være fint, med duka pc installeret.
lad bare være med at købe HP, for de går i stykker..
Avatar billede kurt54 Ekspert
05. februar 2015 - 14:35 #3
Duka pc har også nogen begrænsninger + en ekstra løbende betaling.

Begge bør overvejes.

Hvis du skal bruge den bliver du nok irriteret over du ikke kan ting som du plejer. Den ene jeg har set kører du ikke som administrator så sætter du din iphone til for at flytte nogle billeder over skal man have fat i deres support for at få den driver installeret som ellers sker automatisk i windows.

Endvidere tror jeg du kommer til at betale 'overpris' for hardwaren - de har i hvert fald fjernet eller overklistret alle muligheder for at se hvilken pc model de bruger.
Avatar billede ekspertt Praktikant
05. februar 2015 - 15:08 #4
De skal jo ikke game :D så én normal computer til pris. (interval 2000-3000) bør kunne fungere uden problemer.
Avatar billede 220661 Ekspert
05. februar 2015 - 16:00 #5
En Duka er fin til nybegyndere, da du kun kan gøre en ting ad gangen. Den er temmelig "låst" i måden man bruger den på. Som øvet bruger ville man dog hurtig blive træt af brugerfladen. Men når man først er blevet bekendt med hvordan en pc bruges kan den låses op så man kan bruge den som en almindelig pc.
Avatar billede claes57 Ekspert
05. februar 2015 - 16:15 #6
1) stor skærm.
2) windows: sæt det op, så skrift er større end 100% (fx 125%).
3) den skal være bærbar, så den kan sættes væk.
fx http://www.edbpriser.dk/baerbar/lenovo-b50-70-80eu-id-8936934.aspx
jeg ville dog se, om ikke det kan vente til win10 er på gaden, så de ikke skal bruge tid på at lære win8.1 først.
Avatar billede MADOlsen Forsker
06. februar 2015 - 08:17 #7
#6 Hvis de har erfaring med Windows 95/98/ME/2000/XP/Vista/7, så kan Windows 8.1 med Classic Shell også fint gå an - det har jeg selv haft stor succes med at installere ved flere "modne" kvinder :-)
Avatar billede Slettet bruger
06. februar 2015 - 09:18 #8
#3
Duka pc har også nogen begrænsninger + en ekstra løbende betaling.

Betalingen afhænder af om man selv har internet eller ikke.En DUKA

FAQ DUKA :
Kan jeg vælge en bredbåndsforbindelse i stedet for det mobile bredbånd, og hvad kommer mit dukaPC abonnement så til at koste?
Svar :
Ja, du kan til enhver tid opsige din internet forbindelse fra mobil bredbånd hos dukaPC, og vælge en almindelig bredbåndsforbindelse. Den almindelige bredbåndsforbindelse vil du da selv skulle stå for. Har du i forvejen en bredbåndsforbindelse i hustanden, når du køber din dukaPC, så kan du nøjes med en månedlig betaling på kr. 150 for support og opdateringer.

En DUKA computer kan bruges som en hver anden computer - man kan skifte om til almindelig computer.

FAQ DUKA :
Kan jeg bruge dukaPC'en som en helt almindelig pc?
Svar :
Ja, det er altid muligt at trykke på knappen "Skjul dukaPC", hvorefter du vil have adgang til den almindelige del af dukaPC'en med Windows brugergrænseflade.

En DUKA box kunne også være en mulighed.
https://www.youtube.com/watch?v=E6pjGFe0Gig#t=932
DUKA box
http://www.dukapc.dk/produkter/dukabox/

Eller Letnet - Letnet kan installeres på en almindelig computer.
http://www.letnet.dk/
Avatar billede Slettet bruger
06. februar 2015 - 09:19 #9
Avatar billede 220661 Ekspert
06. februar 2015 - 17:14 #10
Ja man kan "låse" en duka pc op så den virker som en normal Windows 7. Man går i hjælp(inde fra Duka hovedmenu), og vælger at låse den op. Herefter genstarter computeren og den kører Windows 7.

Køber man en Duka pc vil jeg påstå at langt de fleste ikke har bredbånd i forvejen. De fleste personer her har typisk haft en fastnet telefon som de har haft i en masse år.
Og for ikke at tilkøbe en masse ekstra udstyr for at prøve at blive pc brugere, vælges sikkert den trådløse løsning, fordi man kan aflevere udstyret inden en måned efter køb, hvis det ikke lever op til forventningerne.
De færreste vil derfor tilkøbe en bredbånds forbindelse, hvor du sikkert som minimum har 6 måneders bindings periode.
Ved hvert fald at dette var tilfældet for min mor, som købte sin Duka i efteråret.

Har man haft bredbånd i husstanden i et stykke tid, har de fleste også købt en traditionel pc og prøvet at bruge sådan en på et tidspunkt.
Hvad skal man ellers med bredbåndsforbindelsen??
Det er jo de færreste der køber en bredbåndsforbindelse med telefoni og kun bruger den til telefonen.

Så vidt jeg husker koster den trådløse del 99 kr om måneden, og supporten 150 kr som der også er skrevet.

Spørgsmålet er jo så hvor meget man får for de 150 kr?

Det er klart man kan ringe og få hjælp til de problemer man skulle løbe ind i. Det er også fint nok.
Men jeg ved jo desværre fra den virkelige verden, at sådan hænger det desværre ikke sammen.
Det er mange gange børnene (eller børnebørn) til den nævnte ældre der skal sørge for at få hjælp med at ringe til supporten hvis der er noget der ikke virker.

Derfor synes jeg måske at de 5000 kr som sådan en bærbar pc koster er en smule dyrt, for at komme i gang med pc. Specielt hvis man kun bruger computeren til at lægge kabale og se på nogle få mails på.

Jeg vil umiddelbart tro at man kan få en tilsvarende bærbar fra en forretning for ca 3000 kr. Så fantastisk er den ikke konfigureret.

Jeg vil umiddelbart tro man forholdsvis let kunne lave en brugerprofil på en almindelig computer hvor der var det nødvendigste til den ældre at starte op på. Antivirus programmer henter jo selv opdateringer, og systemet kan jo også opsættes så det foregår helt automatisk med opdateringer. Så dette ville ikke være et problem.
Avatar billede sten369258 Nybegynder
06. februar 2015 - 19:53 #11
køb en ipad-

du sætter den op til wifi og mail.

Tænd, tryk på billede af et brev.

lettere bliver det ikke.