Avatar billede duaf Nybegynder
14. januar 2015 - 14:35 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

kan ikke slå et tal op (hverken med lopslag eller indeks match)

Jeg har en liste med ordre numre i kolonne A

I Kolonne f.eks. B4 har jeg stående (LOPSLAG(A4;SQL!B:L;4;FALSK)
og det virker fint den slår sag K3485 op og retunere fra arket SQL fra kolonne 4 mit resultat.

Men hvis jeg ændre det jeg har stående i kolonne A til et tal uden bogstaver foran, så vil den ikke.

hvis jeg så skriver f.eks. "X" eller "B" eller et andet bogstav ind i sags nummeret (begge steder) ja så virker det fint

HVORFOR kan jeg ikke slå et tal op, og vigtigere endnu, hvad gør jeg så for at få det til at virke ?

Jeg har også prøvet med Indeks+sammenlign

og alene med sammenlign hvis jeg skriver sammenlign til at tal finder den det ikke.

Min første tanke var at det er fordi at arket 'SQL' hiver data fra en Access database - men hvis jeg prøver på et andet ark giver det det samme problem.

Hvis jeg starter et HELT nyt ark er der ikke noget problem så virker begge jo fint (som de burde) - men mit ark er STORT og med mange andre formler i og bliver brugt af mange, det er ført for nyligt at vi har fået sags numre uden bogstaver og derfor først nu jeg støder på problemet...

Nogen gode forslag ?
Avatar billede duaf Nybegynder
14. januar 2015 - 15:15 #1
ok det relatere sig til ting der kommer fra Access hvor der er tal gemt som tekst - nogle gode forslag ?
Avatar billede natkatten Mester
14. januar 2015 - 15:15 #2
Mit umiddelbare bud er, at "tallet" i SQL-arket er formateret som tekst (eller omvendt, men vel mindre sandsynligt, at opslaget er formatteret som tekst og kundenummeret i SQL-arket som tal).

For at fejlsøge så prøv med denne ændring i formlen:

=LOPSLAG(TEKST(A4;"#");SQL!B:L;4;FALSK)
Avatar billede duaf Nybegynder
20. januar 2015 - 15:30 #3
Det er fordi det jeg har i kolonne A er tal (trukket fra en importeret liste) og det hjælper ikke bare at markere den og formatere det til tekst.

hvis jeg markere A:A formatere til tekst og selv over skriver "516" med "516" så virker det og så får jeg den der grønne trekant "tal gemt som tekst" og det er jo lige det jeg vil - men hvordan ændre jeg det bulk ?
Avatar billede duaf Nybegynder
20. januar 2015 - 15:34 #4
=TEKST(A4;"???")
Løste problemet
Avatar billede duaf Nybegynder
20. januar 2015 - 15:36 #5
=LOPSLAG((TEKST(B4;"????"));SQL!B:G;6;FALSK)