Avatar billede per2edb Praktikant
08. januar 2015 - 13:53 Der er 11 kommentarer og
1 løsning

Tildel en variabel til LinkMasterFields

Hvis .LinkMasterFields tildeles en værdi fra et feld på formen så er det standarden og virker - men.......

Jeg ønsker at tildele .LinkMasterFields værdien fra en variabel

.LinkMasterFields = "[Id2]"  <= Feld på formen. Det virker

.LinkMasterFields = "Id"    <= Variabel af type Long, men hvordan laves det????

Spørgsmålet skyldes jeg ikke ønsker at oprette et overflødigt Feld hvis det kan undgås
Avatar billede terry Ekspert
08. januar 2015 - 15:00 #1
Not quiet sure what your trying to achieve!

"jeg ikke ønsker at oprette et overflødigt Feld hvis det kan undgås "

If your database is designed correctly then your tables will have relationships primary keys/foreign keys. You will normally need them when making queries.
These relationships are also (normally) used in the forms/sub forms LinkFields, and works very similar to querying data on related tables. So I wouldn't say that these fields are "overflødigt"!

If I understand your question correctly, you have a field in the sub form and you use this as the .LinkChildFileds, and now, instead of using a field on the main form (normally this would be the primary key) you want to use a variable.

Try this.
Make a form/sub form using the two tables and in the LinkChildField select the field you want to use.
In the LinkMasetrField enter a values for example APPLE

Now open the form in form view. You will be prompted for a parameter value. If you now enter a value which you know exists in the sub form you will now see data on the sub form filtered on the value you just entered.
Th ereason why your prompted is that in the background Access is building a query to filter the data on a field from the main form, but because APPLE isn't a field on the main form it asks you for the value to use to filter.

Anyway, another solution is, don't use linkmaster/linkchild fileds. And use either the filter property on the sub form or change the sub forms record source to an sql statement using WHERE SubFormID = valu eof variable
Avatar billede fdata Forsker
08. januar 2015 - 15:04 #2
Øøøøh.

LinkMasterField peger jo - som navnet angiver - på et felt på din hovedform.
Hvad vil du opnå ved at sætte linket til et tal !?!
Det skal pege på et felt.
Avatar billede fdata Forsker
08. januar 2015 - 15:06 #3
... og så havde Terry allerede svaret mens jeg skrev :O)
Avatar billede per2edb Praktikant
08. januar 2015 - 16:01 #4
Jeg har linket ca 100 steder i forskellige varianter. Jeg sparer altså ca 100 overflødige felder da jeg står med variablen i forvejen som en del af VBA koderne

Hvis .LinkMasetrField= Funktion?(Id) ikke kan laves må jeg desværre oprette alle de overflødige felder der først vi variablen tildeles værdien for senere at blive tilsluttet .LinkMasetrField

Komplet molbo programering men sådan har man øjensynlig lavet det og det må man bøje sig for
Avatar billede terry Ekspert
08. januar 2015 - 16:22 #5
"Jeg sparer altså ca 100 overflødige"

If you have already saved using 100 unnecessary fields then you must have written just as many unnecessary lines of VBA code to replace the unnecessary fields!

As I said, you can use the sub forms filter property and put the value of the variable there, it will achieve the same as what your trying to do.
Avatar billede per2edb Praktikant
08. januar 2015 - 18:30 #6
I har bekræftet der ikke findes en mulighed for .LinkMasetrField= Funktion?(Id) så nu bruger jeg Filter som terry korrekt oplyser. Det er bedre end overflødige Felder

Tak for hjælpen. Vil i lave det så i får point
Avatar billede terry Ekspert
08. januar 2015 - 19:13 #7
:-)
Avatar billede fdata Forsker
08. januar 2015 - 19:25 #8
Giv du dem til Terry. Han har ikke så mange :O) :O)
Happy New Year
Avatar billede terry Ekspert
08. januar 2015 - 19:49 #9
I'd prefer pints :-)
And a Happy New Year to you two too
Avatar billede per2edb Praktikant
08. januar 2015 - 23:58 #10
Happy New Year to you
Avatar billede terry Ekspert
09. januar 2015 - 18:30 #11
are we closed?
Avatar billede terry Ekspert
28. januar 2015 - 08:51 #12
Think you need to close here