Avatar billede AndreasDpp Nybegynder
02. januar 2015 - 18:09 Der er 11 kommentarer og
1 løsning

MySql råd

Hej :D

er igang med en app, og skal også have lavet en backend
men har lige et par spørgsmål omkring nogle ting, for er lidt bange for og lave for mange databaser

Har en database til users indtil videre
men burde jeg lave en til friends (Friend-list)? Eller skal jeg køre det over en json fil, som man henter ned. Hvis man nu siger jeg laver en mappe til hver bruger, hvor der så ligger en json fil  med en friend list som man så henter eller opdatere når man får nye venner?

Hvis man nu skal sende en anmodning om et spil skal man så også lave en request database eller har i andre bedre forslag eller hvad som er bedst?
Avatar billede claes57 Ekspert
02. januar 2015 - 20:18 #1
du har tabellen users med id og brugernavn - der er én post pr bruger.
så skal du have en anden tabel med brugerid og venneid. Der kan være flere poster til en brugerid - en for hver ven (hvis navn ligger i users).
Så kan du let lave et udtræk med en bruger og alle venner.
Avatar billede claes57 Ekspert
02. januar 2015 - 20:20 #2
i øvrigt - du skal lave det på brugerid og venneid - for hvis en bruger vil skifte brugernavn, så skal der kun rettes ét sted (users-tabellen).
Avatar billede AndreasDpp Nybegynder
02. januar 2015 - 20:24 #3
Tak :D
Så det er bare og lave en database mere
hvor hver row inde holder brugerID og venneID også søger man bare i den når man åbner appen eller hjemmesiden ? :D
Avatar billede claes57 Ekspert
02. januar 2015 - 20:50 #4
Du starter med at slå op i users (login: brugernavn og adgangskode), er det ok, så har du en id. Med denne brugerid slår du op i den anden tabel (friends) og får en række poster hver med en venneid. Disse venneid'er kan slås op i users, så du får deres brugernavne.
Tabellen friends indeholder kun to felter Mig og Ven som begge er id fra users.

Du kan så fx udvidede med om ven skal acceptere venneanmodning før Mig kan sende direkte til Ven. Vi vil jo ikke have stalkere, der bare 'venner' alle de kan komme til. Her vil det være et Ok felt som default er 0.
Når ven accepterer anmodning så skal ven sætte et 1 i Ok i den post, hvor han selv er Ven, og hvor den, der anmoder er Mig. Mig må så kun kontakte Ven, hvis Ok er 1.
Avatar billede AndreasDpp Nybegynder
02. januar 2015 - 20:51 #5
Okay tak :D
Hvad det samme med request laver man så også bare en database til det
selvf på en anden måde
Avatar billede AndreasDpp Nybegynder
02. januar 2015 - 20:56 #6
Tak :D
Avatar billede claes57 Ekspert
02. januar 2015 - 21:24 #7
Avatar billede AndreasDpp Nybegynder
02. januar 2015 - 21:35 #8
Tak :D
03. januar 2015 - 07:35 #9
AndreasDpp, lige en ting om benævnelser:  Det du kalder databaser, såsom en database over requests, er tabeller i din database.  Det gør det nemmere at snakke, hvis vi taler samme sprog.

Nu er det min erfaring, at du ikke skal være bange for at have mange tabeller.  Normalt skal man have en tabel for hver slags 'ting', det være sig fysiske konkrete ting eller abstrakte ting.  Det er ofte således, at hvis man laver en skriftlig beskrivelse af ens system, så skal man have en tabel for hvert navneord i beskrivelsen.  Hvis du i dit system har Brugere der skal kunne indgå Venskabsrelationer og skal kunne foretage Anmodninger om Spil, ja så skal du nok have en tabel for brugere, en for venskabsrelationer, en for spil, og en for anmodninger.

Jeg er enig med claes57 de to tabeller en for alle brugerne, hvad enten de har eller er venner eller ej, og så en tabel over venskabsrelationerne.  Så skal brugerne kunne requeste spil.  Det må du nok fortælle lidt mere om.  Har du centralt en forsamling spil som brugerne så kan requeste, således at hver bruger kan requeste mange spil og hvert spil kan være requested af mange brugere?  I så fald skal du nok have en tabel med spil og så en tabel med requests der består af (mindst) to kolonner, bruger id og spil id.
Avatar billede AndreasDpp Nybegynder
03. januar 2015 - 12:37 #10
Burde man så hente den data ned hver gang man åbner appen? eller burde man gemme tabellen på sin enhed? Eller henter man den data så hurtigt at man ikke vil mærke det?
04. januar 2015 - 17:19 #11
Jeg går ud fra, at når appen er åben vil i de fleste tilfælde dataerne i databasen ændres, nye requests for spil, nye venner, o.s.v.  Så det rationelle må være, at appen henter data fra databasen hver gang den åbnes.
11. januar 2015 - 11:01 #12
AndreasDpp, kom du fra det igen?  Kunne du bruge indlæggene?  Hvis spørgsmålet ikke længere er aktuelt, så luk det venligst igen.  Her er svar du kan acceptere hvis du vil, men så vil du nok invitere svar også fra andre.