Avatar billede Chrintz Praktikant
30. december 2014 - 02:07 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

DC motor, 18 volt valg ag potentiometer til hastighedsregulering

Hej. Jeg har en lille DC motor jeg gerne vil kunne regulere hastigheden på.

Specifikationerne på den lyder:
max voltage 24V
medium voltage 15V
Max current 1.6A
no load current 0.1A
no load speed 3540 rpm
max power 8.72
starting voltage 3V
resistance 11.6 ohms
volts at 1000 revolutions: 6.4V

Jeg har tænkt mig at drive den med to 9 volts batterier i serie, så altså med 18 volt.

Mit problem er hvilken type potentiometer jeg skal bruge for at regulere hastigheden fra ca 0 til max. ? og for at den kan klare den mængde strøm der løber igennem den?

Jeg ved meget lidt om det, men mit bud er at den skal kunne klare 1,6 amp * 18 volt = 28,8 W og at 2k ohm modstand vil være passende. Men som sagt er jeg meget i tvivl. :)
Avatar billede rynke10 Novice
30. december 2014 - 03:27 #1
Det kan du ikke med et alm. potentiometer, der skal en regulering til. (eller et ret kraftigt potentiometer)

Et helt alm. potentiometer er på omkring 0,5 - 1 Watt. Når motoren kører langsomt eller holder stille, vil hele belastningen være potentiometeret og selv om motoren står stille vil du stadig trække strøm fra batteriet.
En lille regulerbar spændingsforsyning vil være vejen frem.
Hvis det er et alm. 9 Volt batteri med 2 poler i toppen, altså de normale firkantede, så har et Duracell en kapacitet på omkring 550mAH altså godt 0,5 Ampere i en time. Så er det den slags, kommer motoren ikke til at køre ret lang tid alligevel :-)

Lidt beregninger. Hvis motoren skal køre med 50% hastighed, skal potentiometeret have samme modstand som motoren, altså 11,6 Ohm. Med 18 Volt vil der så være 9 volt over motoren og 9 volt over potentiometeret. Strømmen er så I=U/R 9/11,6= o,77 Ampere. Effekten der bliver afsat i både motor og potentiometer er så P=U*I 9 * 0,77 = 6,93 Watt
Du skal have et ret kraftigt potentiometer for at kunne klare det.
For at blive i det teoretiske, skulle motoren stå stille, siger databladet 3 volt for at starte. Hvis vi regner med 2 volt for at være sikre, skal vi have 16 volt over potentiometeret. Det sker ved en modstand omkring 93 Ohm, så større end det. Har du et 2 K Ohms er ulempen at indtil du drejer ned til under 93 Ohm, sker der ikke noget, det er altså svært at regulere hastigheden, da 95% af området får motoren til at stå stille.
Ulempen ved 100 Ohms potentiometeret, er at selv om motoren står stille, trækker du stadig en del strøm.

Uden at vide noget om den slags, vil jeg gætte på at model hobby bruger reguleringer beregnet til batterier. Hastigheden til en fjernstyret bil reguleres og forsynes af batterier, så måske kan man finde noget der kan købes for rimelige penge. En lille regulerbar spændingsforsyning kan også købes billigt, men de er typisk til 230 Volt.
30. december 2014 - 07:09 #2
"... to 9 volts batterier i serie .." ?

Er det sådanne du mener
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/8/8d/Duracell_9_Volt_0849.jpg

Så er der ikke nok STRØM i dem til det projekt !!!

---

I øvrigt enig med #1
Avatar billede finb Ekspert
30. december 2014 - 13:57 #4
Evt. spændingsdeler ?
Avatar billede Chrintz Praktikant
30. december 2014 - 14:22 #5
Er et potentiometer ikke en spændingsdeler?
Avatar billede rynke10 Novice
08. januar 2015 - 01:57 #6
De små reguleringer du linker til, ser jo fornuftige ud til en lille DC motor.
Lige kort ang. spændingsdeler. Forbinder man 18 volt til et potentiometer, vil man kunne regulere spændingen på midterbenet og måle mellem 0 og 18 Volt. Så kommer det vigtige, det kan man måle uden belastning. Indstiller man f.ex. til 9 Volt, vil det ændre sig når man forbinder motoren, da man nu pludselig belaster kredsløbet. Man sætter altså en modstand paralellt over potentiometeret.
Men til 3-5 USD for en regulering, kan det vist ikke svare sig at eksperimentere ret meget selv.