Avatar billede millep84 Novice
29. december 2014 - 15:47 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

Mindste og hvis

Jeg har brug for at få hentet nogle nogle værdier baseret på deres værdi og en parameter mere.

E.g.
Jeg har en masse kolonner, men dem der betyder noget i denne sammenlæng er:

N: Parameteren som der skal søges efter
DQ: Prisen som skal returneres efter størrelse (

N:    DQ:
A    1,25
A    1,56
B    1,86
B    1,50
B    1,58
C    1,56

Jeg vil gerne have formlen i første celle til at returnerer den mindste værdi hvor N er lig med A, næste celle skal 2. mindste værdi hvor N er lig med A returneres, når der ikke er flere A, skal den kigge efter laveste for B osv.

Det må ikke løses via Matrix formler.
Avatar billede xl-Enthusiast Ekspert
30. december 2014 - 08:30 #1
Det må ikke løses via Matrix formler

skriver du.

Betyder det, at du ikke ønsker en løsning, hvis det (som formelløsning) kun kan løses med en matrixformel?
Avatar billede millep84 Novice
30. december 2014 - 08:56 #2
Jeg har haft løst det med en Matrix formel, men det gør desværre min fil så tung at den slet ikke kan bruges, så derfor eftersøger jeg en løsning uden matrix.
Avatar billede xl-Enthusiast Ekspert
30. december 2014 - 09:24 #3
Muligvis er der ikke noget at gøre, men du kunne jo eventuelt prøve at vise, hvordan du tidligere har gjort. Det er ikke sikkert, at det kan gøres bedre end du selv har gjort, men udelukkes kan det vel heller ikke.

Hvor stort er dit dataområde?
Avatar billede millep84 Novice
30. december 2014 - 09:40 #4
Jeg har brugt denne formel.

=IFERROR(SMALL(IF($C$2&$C$3&B6='Data input'!$CB:$CB&'Data input'!$CC:$CC&'Data input'!$K:$K;IF('Data input'!$DN:$DN>0;'Data input'!$DN:$DN));1);"No value")

Jeg har 220 kolonner og ca. 500 rækker, så ikke voldsomt, men jeg skal bruge ret mange af disse matrix formler, og det gør arket så tungt, at det ikke er praktisk at bruge.
Avatar billede millep84 Novice
30. december 2014 - 09:42 #5
Den formel jeg har kopieret ind har jeg brugt til at finde den mindste værdi for hver værdi i N, så mindste for A, mindste for B osv.

Og der kommer næste formel til at se sådan ud:
=IFERROR(SMALL(IF($C$2&$C$3&B7='Data input'!$CB:$CB&'Data input'!$CC:$CC&'Data input'!$K:$K;IF('Data input'!$I:$I<>C6;IF('Data input'!$DN:$DN>0;'Data input'!$DN:$DN)));1);"No value")
Avatar billede xl-Enthusiast Ekspert
30. december 2014 - 09:48 #6
Hvis du er interesseret og hvis du kan/vil sende filen, skal jeg gerne forsøge at hjælpe.

Sig til i givet fald, så sender jeg min mailadresse i privat besked.
Avatar billede millep84 Novice
30. december 2014 - 09:53 #7
Det vil jeg rigtig gerne.
Avatar billede xl-Enthusiast Ekspert
03. januar 2015 - 16:39 #8
Svar