Avatar billede per2edb Praktikant
27. december 2014 - 13:35 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

Kontrolelementtiptekst og HjælpkontekstId

Jeg skal have en forklarende tekst til et tekstfelt ligesom MS har det når curseren holdes over et tekstfeltet.

1)
Jeg kan i egenskabsarket under "andre" finde Kontrolelementtiptekst men intet vises når jeg lægger en tekst her?

2)
Jeg skal også bruge HjælpkontekstId til at hoppe til en Hjælpetekst. Har i et link
hvor det forklares hvordan det virker
Avatar billede terry Ekspert
27. december 2014 - 17:39 #1
1) Not sure why it isn't working, but it should.
2) http://support.microsoft.com/kb/177116
Avatar billede per2edb Praktikant
28. december 2014 - 20:49 #2
Jeg har lagt en tekst i Kontrolelementtiptekst i andre programmer
Bl.a Northwind
Teksten vises ikke?

Jeg har googlet for at finde svar. Flere har samme problem men der er ingen der har løsningen

Alle mener det ligger i "Generelt -> Indstillinger" men under Aktiver direkte eksempelvisning sker der intet ?

Kan i hjælpe
Avatar billede bvirk Guru
28. december 2014 - 22:46 #3
Jeg har heller ingen tiptekst hjælp - har googlet at selv om det virker på en computer så virker det ikke nødvendigvis på en anden med samme windows og access version. De gange jeg har prøvet er de også kommet for langsomt - men det er vel systemafhængigt.

vedr. 2
Terrys link er noget gammelt stof - .hlp filer som resultat af kompilering i Microsoft Help Workshop af .rtf filer fra Word med bestemte bog-, slut- og fodmærker. Alt for besværligt IMO

Jeg ville satse på at lave .chm filer (uden at garantere det bliver lettere;)

Her kan orientere sig om værktøjer til at lave .chm filer med:
http://en.wikipedia.org/wiki/Comparison_of_documentation_generators

Uden at have prøvet det ser dette umiddelbart let ud:
http://www.zipghost.com/easychm.html

...

Man kan også gøre noget der er endnu lettere - hugge F1 og selv implementere et hjælpesystem. I følgende laves en mappe i den mappe access databasefilen ligger - jeg har kaldt den helpdir
Formens tastegennemsyn property skal sættes til 'ja'  - dette ligger i Formens objectklasse code.
''''''''''''
Function helpdir()
    Const folder = "helpdir\"
    helpdir = Left(CurrentDb.name, InStrRev(CurrentDb.name, "\")) & folder
End Function

Private Sub Form_KeyDown(KeyCode As Integer, Shift As Integer)
    Const ext = ".html"
    If KeyCode = vbKeyF1 Then
        KeyCode = 0
        Shell "cmd /c start """" """ & helpdir & Screen.ActiveControl.Properties("name") & ext & """"
    End If
End Sub
'''''''''''''''

Man laver så en fil til hvert kontrolelemenet. Extension er i ovenstående fast valgt til html, men man vælge hvad som helst windows har associeret en viewer til - ja man kunne have en tabel så extension valget ikke lå fast.
Sagt med andre ord - har et kontrolelement navnet 't1' skal man have en fil der hedder t1.html (når extension er fast valgt til html). Alle kontrolelementer skal have en fil - dem kunne man, i skabelon version, pølse  ud  vha.  vba:
Private Sub mkhelpFiles_Click()
    Dim c As control, fileN
    For Each c In Controls
        If c.ControlType = _
            acComboBox Or _
            acCheckBox Or _
            acCommandButton Or _
            acListBox Or _
            acTextBox Then
                fileN = helpdir() & c.Properties("name") & helpExt
                If Len(Dir(fileN)) = 0 Then
                    strToFile fileN, _
                    "<!DOCTYPE html>" & vbCrLf & _
                    "<html><body><pre>" & vbCrLf & _
                    "Hjælp til kontrolelementet: " & c.Properties("name") & vbCrLf & _
                    "</pre></body></html>", 2
                End If: End If
    Next
End Sub

anvendende:
Sub strToFile(fn, str, iomode, Optional create = True)
    With CreateObject("Scripting.FileSystemObject").OpenTextFile(fn, iomode, create)
        .Write str
        .Close: End With
End Sub
Avatar billede per2edb Praktikant
02. januar 2015 - 18:26 #4
Tak for hjælpen

I skal have point
Avatar billede terry Ekspert
02. januar 2015 - 19:53 #5
If you used bvirk' answer then give him the points.
Avatar billede bvirk Guru
04. januar 2015 - 11:21 #6
Hej per2edb

Kom efterfølgende til at tænke på, at man under opbygning af et hjælpesystem, til en start, blot kunne bruge en popup formular (startet med 'where condition').
Hjælpesystemet, som vi kender det fra windows indbyggede, med .chm filer, er den generelle gode kendte løsning. Her blever emnet man søger hjælp om ikke alene forklaret men også placeret i en sammenhæng vha menusystem og links og har valgbar uddybninger i popup forklaringer mm. Desuden er det generelt - brugeren kender interfacet.

Det udviklingssystem som msaccess er, virker 'ud af boksen' - selvfølgeligt skal man have erfaring for at kunne bruge det, men det er også alt. Det fordes ikke at man bruger systemet til at lave et system (for at lave et system)* der til slut kan anvendes - nej - det er til kontorbrug.

Udvikling af .chm filer, er også en design process og forgår ikke i msaccess. Udover indledende øvelser vil jeg mene at der også skal bygges et udviklingssystem til at holde styr på helpcontext id'er fra Access databasefilen, for det er ikke meningsfuldt at gøre manuelt - dette system kan sagtens laves i msaccess.