Avatar billede asapdk Nybegynder
23. december 2014 - 15:12 Der er 9 kommentarer

Bankboks-opbevaring af hh. minipc el. laptop el. harddisk?

Hejsa

Jeg beklager på forhånd evt. dumme spørgsmål og takker for jeres hjælp. :)

Jeg har prøvet at søge, men kunne ikke lige finde nogle svar, så jeg håber at I kan hjælpe mig med følgende spørgsmål vedr. opbevaring af hh. minipc el. laptop el. harddisk i f.eks. danske banks bankboks:

- er det sikkert at opbevare henholdsvis en minipc el. laptop el. harddisk i ens banks bankboks?
- kan hardwaren lide skade af det?
- skal man ligge det i en speciel "pose" eller andet for at der ikke sker noget hardware error?
- hvis man vil være helt sikker på at man ikke oplever harddisk error af nogen form (evt. hvor data "forsvinder" pga. nedbrydning af nogen art, hvor ofte skal man så udskifte harddisken?
- er der nogen ting der skal adskilles (f.eks. batteri) for at minipc eller laptop ikke får skade af en eller anden art (syrenedbrydning af batteri eller lignende)?
- hvad med batteri til bundkortet? sker der noget "nedbrydning" hvis den bare sidder i uden at blive udskiftet?
- hvad ville i vælge at opbevare i en bankboks, en minipc eller en laptop?

Hilsen,

asapdk
Avatar billede nfssister Forsker
23. december 2014 - 15:29 #1
Er det data eller selve maskinen du vil have i banken ?

Hvis det er data, så vil jeg helt klart anbefale nogle eksterne harddiske, pak dem i nogle poser mod ESD og så en plastikpose mod fugt, evt. læg "kina poser" i, de suger fugt.

Hvis det er selve maskinen, og det er en laptop, så skal batteriet pilles ud hvis det er over lange perioder den skal ligge i boksen uden at blive brugt. Hvis det er en minipc, så er der ikke så meget at tage forbehold med.
Eneste ting er det lille knap batteriet, er både i bærbar og stationære pcer. Det kan lirre hvis der er fugtigt. Så pil det ud eller sørg for at tingene ikke bliver fugtige.
Avatar billede asapdk Nybegynder
23. december 2014 - 21:21 #2
Hejsa, tak for din input.

Jeg må hellere skrive mere baggrund til, hvorfor at jeg ønsker at opbevare i en bankboks.

Det er dataen der nok er vigtigst og ikke så meget hardwaren.

For flere år siden købte jeg nogle bitcoins, der siden hen er steget markant i værdi.

Mine bitcoins ligger i min bærbar computer.

Jeg skal ud og rejse backpack i et par år.

Jeg gider ikke risikere at tage bærbaren med mig, man ved jo aldrig hvad der kan ske.

Derfor har jeg tænkt mig at opvare min bærbare i en bankboks eller overføre bitcoinsene til en clean minipc og opbevare den i en bankboks istedet. I begge tilfælde vil jeg selvfølgelig tage backup af den og opbevare en ekstra ekstern harddisk som backup.

Jeg havde i første omgang tænkt mig at opbevare kun en ekstern harddisk backup, men tænkte så at det kunne jo være at jeg får brug for nogle ekstra penge mens jeg er ude at rejse og får brug for at sælge et par styks.

Hvis sådan en situation opstår at jeg skal sælge, blive det min bror der skal sælge den og han har ikke så meget teknisk forstand på det, så derfor tænkte jeg at det skulle være en funktionsdygtig mini-pc eller bærbar, så han nemt kan starte den op og sælge bitcoins for mig.

Det jeg kan forstå fra din input er at følgende vil være bedst:
- en mini-pc, hvor jeg tager bundkorts-batterien af
- en ekstra ekstern backup harddisk
- ligge dem i en ESD-pose: http://www.zenitech.dk/poser/
- og igen ligge dem i en kina pose" (jeg kunne ikke finde ud af hvilke slags det er? har du mon en link til sådan et?)

Jeg har så en spørgsmål vedr. det valg:
-  vil der være noget negativt ved at bundkortet har været uden batteri i 6 måneder?
- kan man efter 6 måneders uden batteri bare starte den op og mini-pc'en virke normalt? eller er der noget der skal installeres/"startes op"?
Avatar billede nfssister Forsker
23. december 2014 - 22:02 #3
Det her er en kina pose:
http://sportsbutikken.dk/catalog/product_info.php?cPath=32_108&products_id=58

Jo maskinen vil få et problem når den skal starte op, og det er fordi datoen ingen steder vil passe - Men nu tænker jeg på at hvis maskinen skal ligge der i 15 år, så skal batteriet ud.
Er det kun et år vi snakker om, så lad batteriet sidde i :)

ESD posen beskytter mod statisk ballade og den alm pose med en kina pose i forhindre vand i at komme ind, og skulle der dannes lidt fugt i selve posen, så snupper kina posen det :)

PS. Kina posen er et nemmere navn end silicagel ;)
Avatar billede asapdk Nybegynder
23. december 2014 - 22:20 #4
:) tak for svar.

så du anbefaler at jeg gør følgende:
- mini-pc i en "kina-pose" der skal ind i en alm. pose som så skal ind i en esd-pose?

I mellemtiden kom jeg i tanke om at jeg da bare kan lave en portable usb windows computer, ikke? ved at følge den her guide:
http://lifehacker.com/how-to-run-a-portable-version-of-windows-from-a-usb-dri-1565509124

og evt. tage en ekstra ekstern backup af den bare for sikkerhedsskyld, så jeg har to ens "usb-computer".

Løser det egentligt ikke mit problem?

Så slipper jeg for batteri problemet, eller er der noget jeg har overset?

Ser frem til din input igen. :)
Avatar billede nfssister Forsker
23. december 2014 - 22:41 #5
USB og OS er bare ikke verdens bedste venner - Filsystemet er meget sårbar på en USB nøgle - Så hvis det er vigtigt, så brug en alm. harddisk.

Nu kender jeg ikke noget til bitcoins, men kunne en chromebook ikke være nok til det ?
Avatar billede asapdk Nybegynder
23. december 2014 - 23:54 #6
Hej igen.

Undskylder lige for endnu en dum spørgsmål, men gælder det med sårbar filsystem på en USB-nøgle også den her ekstern SSD?
http://www.edbpriser.dk/ssd-solid-state-drive/data-locker-3-256-gb-id-7328723.aspx

Jeg håber du har tid til at besvare igen. :)
Avatar billede nfssister Forsker
24. december 2014 - 00:18 #7
Det var en farlig fin boks du har fundet dig der :)

Grunden til USB ikke er så sikkert, er fordi man kan afbryde den fysisk mens den er i gang med noget - Det kan man også på en ekstern harddisk, men chancen er meget mindre (Den tager vi lige en anden dag hvorfor ;) )

Så har du data du vil være meget sikker på er der, så kig f.eks.:
http://www.computersalg.dk/produkt/653249/seagate-expansion-desktop-stbx1000201-

skal det være hitech osv.:
http://www.computersalg.dk/produkt/915412/lenovo-thinkpad-usb-30-secure-harddis
Har ikke selv prøvet den.

Der findes rigtig meget krypteringssoftware som er gratis, men der er vel ingen grund til det skal gøres mere kompliceret for din bror end højest nødvendigt?
Avatar billede asapdk Nybegynder
24. december 2014 - 00:40 #8
:)

Vil du mene at følgende vil være det bedste valg for mig:

- købe den her du linker til
http://www.computersalg.dk/produkt/915412/lenovo-thinkpad-usb-30-secure-harddis

- lave en portable windows-pc på ovennævnte eksterne harddisk
http://lifehacker.com/how-to-run-a-portable-version-of-windows-from-a-usb-dri-1565509124

- ligge den i en alm. plastikpose som også indeholder kina-poser indeni

- og til sidst ligge den i en ESD-pose

Er det rigtig forstået?
Avatar billede nfssister Forsker
24. december 2014 - 09:46 #9
Jeg vil nok ikke lave en portable windows, der vil tage en NUC PC eller lign. de koster ikke alverden, og så backup af maskinen i tilfælde af den ikke vil starter eller futter af fordi man først tænder den om 53 år ;)

ESD posen skal først, så en alm plastikpose hvor du smider 2-3 kina poser i og så lukker du plastikposen.