Computer med kulørte lamper og luft i håret
Mennesket er skabt med mindst fem sanser, så hvorfor er pc-spillene kun skabt til to?
AmBX er et lille, men vigtigt skridt på vejen mod den altopslugende spiloplevelse. Navnet er da også en forkortelse for "ambient experience" - altså: "omsluttende oplevelse".
Derfor er det lidt påfaldende, at surround-lyd ikke indgår i sættet. Du må nøjes med to stereohøjttalere og en subwoofer. Men Philips har vel tænkt, at pakken er dyr nok i forvejen. Og hvis du allerede har et godt surroundsæt, kan du i det mindste købe AmBX i en billigere version - uden højttalere.
I den store papkasse finder vi desuden to elektriske vifter, der skal placeres på hver sin side af skærmen. Og en vibrerende håndledsstøtte, der lægges foran tastaturet.
I toppen af hver højttaler sidder desuden et diodelys, der ifølge Philips kan vise 16 millioner forskellige farver. Og der er flere lamper i den aflange boks, som samler de mange kabler.
Boksen placeres bag skærmen, så den kaster kulørt lys op på bagvæggen. Det kræver naturligvis, at pc'en står op ad en væg, som helst skal være malet i en lys farve.
Sprænger rammerne
Vi testede systemet foran en nedrullet, hvid persienne, og genboen må have undret sig. For lyseffekterne er en dramatisk oplevelse. Lamperne skifter farve på en flot og flydende facon - i takt med billedet på skærmen.
Man fornemmer det ud af øjenkrogen, og det er som om, billedet bliver større. Mange kender effekten fra Philips' tv-apparater med kulørt lys i skærmrammen (Ambilight). Indlevelsen vokser, når der også sker ting og sager uden for billedet.
Højttalerne er også en positiv oplevelse - i hvert fald så længe du spiller spil og ikke musik. Den står på bulder og brag, og sub'en rumler så magtfuldt under skrivebordet, at det kan mærkes i tæerne.
Vibrationerne i håndledsstøtten fungerer knap så godt. Ideen med fysisk tilbagemelding har længe været brugt med god effekt i joysticks og andre spilredskaber.
Men her klaprer mekanikken så meget, at det bliver distraherende. Rystelserne høres, mere end de mærkes. Også fordi man sjældent hviler begge hænder foran tastaturet, da de fleste spil jo styres med musen.
Blandet udvalg
Men både lys, luft og larm reagerer lynhurtigt på begivenhederne i de spil, der vel at mærke understøtter teknologien.
Med i pakken følger tre spil, som demonstrerer teknikken med vekslende held.
Det grafiske eventyrspil Broken Sword: Angel of Death lægger stærkt ud med masser af effekter. Selv nVidia-logoet giver vind i håret.
Man mærker også den friske luft i ansigtet, når spilhelten bevæger sig udenfor.
Men spillets hyppigt skiftende scener afslører for mange spildte muligheder. En af gåderne involverer faktisk en snurrende ventilator - men uden at vifterne går i gang på skrivebordet.
Racerspillet TOCA Race Driver 3 byder på blinkende startlamper og fartvind i håret. Men vores favorit er Defcon, som når langt med enkle midler.
Det er et strategispil om global atomkrig, og grafikken er begrænset til abstrakte symboler - hvidt på sort. Men de røde katastrofeblink spreder den helt rigtige "war room" atmosfære.
Hønen og ægget
Den medfølgende software udvider også Windows medieafspilleren med kulørte diskolys, der nok skal gøre lykke på teenage-værelset.
Men der skal selvsagt mere til at retfærdiggøre den høje pris. AmBX er skabt til spil, og det optimale udbytte får du først, når spillene også skabes til AmBX.
Potentialet er indlysende. Næste gang en granat slår ned i et skydespil, behøver eksplosionen ikke være bundet til skærm og højttalere.
Du mærker rystelserne, fornemmer det blændende lysskær - og føler trykbølgen fra vifterne (som dog kun kan levere kold luft).
Forhåbentlig vil spilbranchen hurtigt bakke op om systemet. For ellers er det nok de færreste, der har lyst til at satse flere tusinde kroner på sagen.
Det er den gamle historie om hønen og ægget, men nogen skal jo tage det første skridt. Og det er forfriskende, at en stor spiller som Philips smider sådan et nyskabende og ambitiøst produkt på markedet.
Video: Se AmBX i aktion her
(Video er blevet fjernet)