Microsoft satser på stor vækst i online-annoncer på sin MSN-portal, men en analytiker vurderer, at branchen som helhed stadig er på vej nedad.
Ifølge Reuters regner Microsoft med, at omsætningen på online-annoncer vil stige med 25 procent i Europa, Mellemøsten og Afrika i det kommende år.
MSN er stadig en underskuds-forretning, men Microsoft satser på, at især den finansielle sektor og bilbranchen vil flytte annoncer fra de traditionelle medier til online.
- De bruger allerede flere millioner dollar på online, og jeg tror, at vi kan få endnu mere, siger Yusuf Mehdi, der er underdirektør i MSN til Reuters.
Microsofts forudsigelser står i skarp kontrast til den krise, som branchen har været i siden dot-com krakket for næsten to år siden.
Og selv om MSN angiveligt skulle have 270 millioner unikke brugere hver måned i 34 lande, vil Mehdi ikke fortælle, hvornår Microsoft regner med at nå break-even med MSN. Microsoft opgiver heller ikke specifikke regnskabstal for MSN.
Ikke alle er enige i Microsofts positive vurderinger. En analytiker siger til Reuters, at alle stadig opgiver at nå deres budgetter her i andet kvartal. Så der er ikke et generelt opsving i branchen.
Microsoft er dog overbevist om, at vi har nået bunden. Microsoft starter nyt regnskabsår 1. juli. I går steg kursen på firmets aktier med 1,9 procent til 56,30 dollar pr. aktie, hvilket var en anelse mere end gennemsnittet for Dow Jones indekset.