Cybercity lancerede i sidste uge web-stedet PlayingGOD.dk med bredbåndsspil til danskerne. Det kan synes som en dristig satsning set i lyset af, at der skønsmæssigt kun er omkring 150.000 danske husstande, som har bredbånd. Men content-chef på PlayingGOD.dk Thomas Hofbæk mener, at tiden er rigtig.
? Først og fremmest er det først for seks måneder siden, at man reelt har haft teknologien til Games on Demand, siger Thomas Hofbæk, som noterer sig Tele2?s ringe succes med DisneyBlast-web-stedet under Get2Net.
Efter hårde forhandlinger med en række ledende danske og udenlandske spilproducenter satser Cybercity på at have indhold, der er attraktivt nok til, at folk vil betale for det ? og ligefrem opgradere til bredbånd for at få adgang til det.
? Hvis folk skal betale, skal der være added value, understreger Thomas Hofbæk.
Teleselskaberne har længe søgt desperat efter indholdsalliancer, der kunne skabe yderligere indtægter, men trods etableringen af dyre portaler har succesen været begrænset. Det skal netspillene lave om på og samtidig ende den dårlige indtægtsspiral, hvor priserne på teleydelser falder konstant.
? Payback er faktisk ret kortsigtet på dette projekt. Driften skal hurtigt køre rundt, der bliver ikke tale om flere år, siger Thomas Hofbæk, som noterer sig, at 90 procent af indtægterne fra ADSL på nuværende tidspunkt udelukkende skabes på ren adgang. Om blot fire-fem år vil 40 procent af indtægterne komme fra betalte indholdstjenester som PlayingGOD.dk, mener han.
Nye muligheder trods krise
Det er ikke kun teleselskaberne, der vejrer morgenluft med Games on Demand. Den danske spilindustri, som ellers er blevet hædret med priser især på børneområdet, mærker også krisen i IT-industrien, påpeger Michael Buch, direktør for spilproducenten Savannah, der står bag børnespil som ?Spøgelse med Forkølelse?.
Flere af konkurrenterne har det skidt, og det er dårligt for en branche, som ikke er for stor i forvejen. Men Savannah håber på, at aftaler om indholdsleverancer som dem, firmaet har indgået med såvel Cybercity som Bredbåndsbolaget, vil skabe nye muligheder i branchen, selv om Michael Buch ikke på samme måde som Thomas Hofbæk forventer hurtigt payoff.
? Der er ikke rigtig nogen penge her og nu, folk vil stadig ikke betale. Men det kommer stille og roligt, siger Michael Buch.
At der er et reelt forretningsgrundlag i udviklingen af kvalitativ børneunderholdning, er han overbevist om. Savannah leverer blandt andet noget indhold til web-stedet www.e-kids.com, som har fået den voldsomme sum af 1,6 milliarder danske kroner af selveste Vatikanet til produktion af lødigt børneindhold.
Games on Demand er kun en del af Savannahs digitale strategi. Firmaet har blandt andet lanceret en kombination af det traditionelle cd-rom-spil og web-spil, hvor spillet videreføres på Savannahs lukkede spil-web-sted for børn, Savannahkids.com. Med i pakken er desuden et tilbud på ADSL-opkobling hos partneren Cybercity ? endnu en model for overskudsdeling, hvor Savannah tjener på nye abonnementer til Cybercity.
? Og når båndbredden først er derude i hjemmene, har vi selvfølgelig også et koncept klar til at sælge spillene via digital distribution, siger Michael Buch.