? Det er først for seks måneder siden, at teknologien virkelig blev klar til Games On Demand, siger content chef hos CyberCity, Thomas Hofbæk, som glæder sig til lidt søvn i weekenden efter en hæsblæsende tid op til lanceringen, som sker fra øverste sal i det københavnske stormagasin Illum i eftermiddag.
Webstedet indeholder fra start 12 spil og er opdelt i fire niveauer med henholdsvis action, sport, eventyr og spil for børn. Sidstnævnte i samarbejde med den danske spilproducent Savannah, som har fire spil med i pakken. For såvel Savannah som Cybercity er PlayingGOD.dk første skridt i mod nye indtægtsmodeller.
? Games On Demand skal være en væsentlig del af vores forretning, siger Michael Buch fra Savannah. Han mener først, at det er nu, at man reelt kan begynde at se en vej mod betalt indhold på nettet. Det har kostet en del indholdsleverandører livet undervejs, erkender han. Men samtidig er han ikke bange for, at webspillene skal kannibalisere de eksisterende indtægter på salg af cd-romspil.
Thomas Hofbæk forklarer, at det er i samarbejde med det israelske selskab Exent, at det er blevet muligt at lave en løsning, der er så sikker, at de store spilproducenter som Eidos, der står bag Tomb Raider, vil være med.
Der er forskellige betalingsmodeller knyttet til webstedet. Eksisterende ADSL-kunder hos CyberCity kan vælge at betale løbende over ADSL-regningen, mens man desuden kan købe spil-klippekort eller en måneds-pakke med adgang til alle spil.
Thomas Hofbæk mener, at netop nyt, interaktivt indhold som spil kan bane vejen for betaling for brug af internet, men han stiller sig tvivlende over for meldinger som dem fra Jubii, der vil have teleselskaberne til at spytte i kassen for eksisterende indhold og ellers spærre af for visse brugere. Thomas Hofbæk forventer, at betalte indholdstjenester som PlayingGOD.dk vil udgøre 40 procent af indtægterne på ADSL-siden inden for fire til fem år.
Læs mere om Games On Demand på næste fredag i Computerworld