Lara Croft baner vej for betalt indhold

CyberCity slår de virtuelle døre op for Danmarks første store satsning med betalte, netbaserede spil på bredbånd. Portalen PlayingGOD.dk går i luften med 12 bredbåndskrævende spil, heriblandt den nyeste version af det ultra-populære og bio-aktuelle spil Tomb Raider.

Af Rikke Sternberg

? Det er først for seks måneder siden, at teknologien virkelig blev klar til Games On Demand, siger content chef hos CyberCity, Thomas Hofbæk, som glæder sig til lidt søvn i weekenden efter en hæsblæsende tid op til lanceringen, som sker fra øverste sal i det københavnske stormagasin Illum i eftermiddag.

Webstedet indeholder fra start 12 spil og er opdelt i fire niveauer med henholdsvis action, sport, eventyr og spil for børn. Sidstnævnte i samarbejde med den danske spilproducent Savannah, som har fire spil med i pakken. For såvel Savannah som Cybercity er PlayingGOD.dk første skridt i mod nye indtægtsmodeller.

? Games On Demand skal være en væsentlig del af vores forretning, siger Michael Buch fra Savannah. Han mener først, at det er nu, at man reelt kan begynde at se en vej mod betalt indhold på nettet. Det har kostet en del indholdsleverandører livet undervejs, erkender han. Men samtidig er han ikke bange for, at webspillene skal kannibalisere de eksisterende indtægter på salg af cd-romspil.

Thomas Hofbæk forklarer, at det er i samarbejde med det israelske selskab Exent, at det er blevet muligt at lave en løsning, der er så sikker, at de store spilproducenter som Eidos, der står bag Tomb Raider, vil være med.

Der er forskellige betalingsmodeller knyttet til webstedet. Eksisterende ADSL-kunder hos CyberCity kan vælge at betale løbende over ADSL-regningen, mens man desuden kan købe spil-klippekort eller en måneds-pakke med adgang til alle spil.

Thomas Hofbæk mener, at netop nyt, interaktivt indhold som spil kan bane vejen for betaling for brug af internet, men han stiller sig tvivlende over for meldinger som dem fra Jubii, der vil have teleselskaberne til at spytte i kassen for eksisterende indhold og ellers spærre af for visse brugere. Thomas Hofbæk forventer, at betalte indholdstjenester som PlayingGOD.dk vil udgøre 40 procent af indtægterne på ADSL-siden inden for fire til fem år.

Læs mere om Games On Demand på næste fredag i Computerworld

Læses lige nu

    Event: Computerworld Summit 2026 - København

    Digital transformation | København

    Styrk din digitale strategi med konkret brug af AI og ny teknologi. Mød 250 it-professionelle, få indsigter, løsninger og netværk på én dag. Computerworld Summit i København viser hvordan teknologi skaber forretningsværdi – her og nu.

    28. april 2026 | Gratis deltagelse

    Navnenyt fra it-Danmark

    VisionBird har pr. 1. november 2025 ansat Kelly Lyng Ludvigsen, 38 år,  som Seniorrådgiver. Hun skal især beskæftige sig med Rådgivning og undervisning i Contract Management. Hun kommer fra en stilling som Contract Manager hos Novo Nordisk. Hun er uddannet Cand. jur. og BS fra CBS. Hun har tidligere beskæftiget sig med Contract Management i flere roller i både det private, offentlige og som konsulent. Nyt job

    Kelly Lyng Luvigsen

    VisionBird

    Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

    Jesper Krogh Heitmann

    Danske Spil

    EG Danmark A/S har pr. 1. december 2025 ansat Søren Jermiin Olesen som Senior Product Manager. Han skal især beskæftige sig med finans- og debitorstyring i det offentlige med ansvar for økonomistyringssystemet EG ØS Indsigt. Han kommer fra en stilling som Product Manager hos KMD A/S. Han er uddannet Cand. oecon. Han har tidligere beskæftiget sig med økonomi bl.a. i Aarhus Kommune og været med til at udvikle NemØkonom før og efter salget til KMD. Nyt job

    Søren Jermiin Olesen

    EG Danmark A/S