Vild efterspørgsel får Nomas it-system til at koge over

Kåringen som verdens bedste restaurant sendte en chok-bølge gennem it-systemet hos Restaurant Noma. Samtidig vokser mail-bunken til gigantstørrelse.

Artikel top billede

Sådan lyder beskeden på Nomas webside, hvis man forsøger at bestille bord. Der arbejdes på mere kapacitet.

Da Restaurant Noma i Strandgade i København forleden blev hædret med titlen som verdens bedste restaurant, blev der for alvor rift om bordene.

Den sensationelle førsteplads har naturligvis betydet, at Danmark har markeret sig yderligere på det gastronomiske verdenskort, men konsekvensen af VM i potter og pander har været et svedende it-system.

Siden offentliggørelsen af guldmedaljen har mere end 100.000 mennesker nemlig forsøgt at skaffe sig et bord via restaurantens digitale bookingsystem.

"Det er helt sindssygt. Jeg tror næsten heller ikke på det," siger direktør Peter Kreiner til Politiken.dk.

Han beretter, at den fornyede interesse har betydet en eksplosion i booking-antallet i forhold til det normale antal interesserede gæster. Typisk forsøger mellem 600 og 700 personer om dagen at reservere et bord.

Noma: Det har væltet os
Derfor er Noma-folket i øjeblikket i fuld gang med at øge serverkapaciteten for at kunne håndtere trafikken, men man har ikke været forberedt på it-problemerne.

"Vi har en fyldt restaurant og gæster, der med god ret forventer, at nu er de trådt ind på verdens bedste restaurant. Det skal vi selvfølgelig kunne leve op til. Men det har også væltet os lidt, siger Peter Kreiner til Politiken.

Ud over et knagende booking-system dynger mailbunkerne sig ligeledes op i firmaets indbakke. I øjeblikket ligger der således mere end 1.000 ubesvarede beskeder.

Man forventer dog, at interessen for den lille restaurant vil aftage.

"Meget af det her handler selvfølgelig om nyhedens interesse, så vi regner med, at det tager en del af med tiden. Men hvis antallet af e-mails bliver ved med at være på dette niveau, så må vi tænke om," siger Peter Kreiner.

Læses lige nu

    Event: Strategisk It-sikkerhedsdag 2026 - Aarhus

    Sikkerhed | Aarhus C

    Få overblik over cybersikkerhedens vigtigste teknologier, trusler og strategiske valg. Hør skarpe oplæg om AI-risici, forsvar, compliance og governance. Vælg mellem tre spor og styrk både indsigt og netværk. Deltag i Aarhus 22. januar.

    22. januar 2026 | Gratis deltagelse

    Navnenyt fra it-Danmark

    Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Benjamin Terp som Supportkonsulent ved netIP's kontor i Odense. Han er uddannet IT-Supporter hos Kjaer Data. Nyt job

    Benjamin Terp

    Netip A/S

    IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Johan Léfelius som it-konsulent. Han skal især beskæftige sig med med support, drift og vedligeholdelse af kunders it-miljøer samt udvikling af sikre og stabile løsninger. Han kommer fra en stilling som kundeservicemedarbejder hos Telia Company Danmark A/S. Han er uddannet (under uddannelse) som datatekniker med speciale i infrastruktur. Han har tidligere beskæftiget sig med kundeservice, salg og teknisk support. Nyt job

    Johan Léfelius

    IT Confidence A/S

    EG Danmark A/S har pr. 1. december 2025 ansat Søren Jermiin Olesen som Senior Product Manager. Han skal især beskæftige sig med finans- og debitorstyring i det offentlige med ansvar for økonomistyringssystemet EG ØS Indsigt. Han kommer fra en stilling som Product Manager hos KMD A/S. Han er uddannet Cand. oecon. Han har tidligere beskæftiget sig med økonomi bl.a. i Aarhus Kommune og været med til at udvikle NemØkonom før og efter salget til KMD. Nyt job

    Søren Jermiin Olesen

    EG Danmark A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Huy Duc Nguyen som Developer ERP. Han skal især beskæftige sig med at bidrage til at udvikle, bygge og skræddersy IT-løsninger, der skaber vækst og succes i vores kunders forretninger. Han kommer fra en stilling som Software Developer hos Navtilus. Han er uddannet i bioteknologi på Aalborg University. Nyt job

    Huy Duc Nguyen

    Norriq Danmark A/S