Artikel top billede

Sådan lyder beskeden på Nomas webside, hvis man forsøger at bestille bord. Der arbejdes på mere kapacitet.

Vild efterspørgsel får Nomas it-system til at koge over

Kåringen som verdens bedste restaurant sendte en chok-bølge gennem it-systemet hos Restaurant Noma. Samtidig vokser mail-bunken til gigantstørrelse.

Da Restaurant Noma i Strandgade i København forleden blev hædret med titlen som verdens bedste restaurant, blev der for alvor rift om bordene.

Den sensationelle førsteplads har naturligvis betydet, at Danmark har markeret sig yderligere på det gastronomiske verdenskort, men konsekvensen af VM i potter og pander har været et svedende it-system.

Siden offentliggørelsen af guldmedaljen har mere end 100.000 mennesker nemlig forsøgt at skaffe sig et bord via restaurantens digitale bookingsystem.

"Det er helt sindssygt. Jeg tror næsten heller ikke på det," siger direktør Peter Kreiner til Politiken.dk.

Han beretter, at den fornyede interesse har betydet en eksplosion i booking-antallet i forhold til det normale antal interesserede gæster. Typisk forsøger mellem 600 og 700 personer om dagen at reservere et bord.

Noma: Det har væltet os
Derfor er Noma-folket i øjeblikket i fuld gang med at øge serverkapaciteten for at kunne håndtere trafikken, men man har ikke været forberedt på it-problemerne.

"Vi har en fyldt restaurant og gæster, der med god ret forventer, at nu er de trådt ind på verdens bedste restaurant. Det skal vi selvfølgelig kunne leve op til. Men det har også væltet os lidt, siger Peter Kreiner til Politiken.

Ud over et knagende booking-system dynger mailbunkerne sig ligeledes op i firmaets indbakke. I øjeblikket ligger der således mere end 1.000 ubesvarede beskeder.

Man forventer dog, at interessen for den lille restaurant vil aftage.

"Meget af det her handler selvfølgelig om nyhedens interesse, så vi regner med, at det tager en del af med tiden. Men hvis antallet af e-mails bliver ved med at være på dette niveau, så må vi tænke om," siger Peter Kreiner.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Hewlett-Packard ApS
Udvikling og salg af software, hardware, konsulentydelser, outsourcing samt service og support.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Bliv klar til AI Act: Det vil påvirke både din udvikling, drift og organisation

Fordelene ved at anvende kunstig intelligens bliver stadig mere udtalte, og både som virksomhed og myndighed er det i stigende grad uholdbart ikke at udforske mulighederne. Men der er også risici forbundet på den nye teknologi, og på dette formiddagsseminar ser vi på, hvordan verdens første regulatoriske kompleks – EUs kommende AI Act – adresserer behovet for en etisk, ansvarlig og kontrolleret anvendelse af AI.

20. august 2024 | Læs mere


Det Digitale Produktpas

Kom med og hør om, hvordan du kommer i gang med at sikre din virksomhed er klar til Det Digitale Produktpas. Vi sætter fokus på, hvordan du bliver klædt på til at få styr og struktur på dine data, samt hvilke krav du skal sætte til dine leverandører og andre i din værdikæde, for at sikre den nødvendige information er tilgængelig.

21. august 2024 | Læs mere


Cyber Security Summit 2024

På Cyber Security Summit får du indsigt i det aktuelle trusselslandskab, overblikket over de nyeste værktøjer og trends indenfor sikkerhedsløsninger, indsigt i de relevante rammeværktøjer og krav samt de bedste løsninger og værktøjer til at sikre effektiv drift og høj compliance.

27. august 2024 | Læs mere