Artikel top billede

Sådan lyder beskeden på Nomas webside, hvis man forsøger at bestille bord. Der arbejdes på mere kapacitet.

Vild efterspørgsel får Nomas it-system til at koge over

Kåringen som verdens bedste restaurant sendte en chok-bølge gennem it-systemet hos Restaurant Noma. Samtidig vokser mail-bunken til gigantstørrelse.

Da Restaurant Noma i Strandgade i København forleden blev hædret med titlen som verdens bedste restaurant, blev der for alvor rift om bordene.

Den sensationelle førsteplads har naturligvis betydet, at Danmark har markeret sig yderligere på det gastronomiske verdenskort, men konsekvensen af VM i potter og pander har været et svedende it-system.

Siden offentliggørelsen af guldmedaljen har mere end 100.000 mennesker nemlig forsøgt at skaffe sig et bord via restaurantens digitale bookingsystem.

"Det er helt sindssygt. Jeg tror næsten heller ikke på det," siger direktør Peter Kreiner til Politiken.dk.

Han beretter, at den fornyede interesse har betydet en eksplosion i booking-antallet i forhold til det normale antal interesserede gæster. Typisk forsøger mellem 600 og 700 personer om dagen at reservere et bord.

Noma: Det har væltet os
Derfor er Noma-folket i øjeblikket i fuld gang med at øge serverkapaciteten for at kunne håndtere trafikken, men man har ikke været forberedt på it-problemerne.

"Vi har en fyldt restaurant og gæster, der med god ret forventer, at nu er de trådt ind på verdens bedste restaurant. Det skal vi selvfølgelig kunne leve op til. Men det har også væltet os lidt, siger Peter Kreiner til Politiken.

Ud over et knagende booking-system dynger mailbunkerne sig ligeledes op i firmaets indbakke. I øjeblikket ligger der således mere end 1.000 ubesvarede beskeder.

Man forventer dog, at interessen for den lille restaurant vil aftage.

"Meget af det her handler selvfølgelig om nyhedens interesse, så vi regner med, at det tager en del af med tiden. Men hvis antallet af e-mails bliver ved med at være på dette niveau, så må vi tænke om," siger Peter Kreiner.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
TIETOEVRY DENMARK A/S
Udvikler, sælger og implementerer software til ESDH, CRM og portaler. Fokus på detailhandel, bygge- og anlæg, energi og finans.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Tech Transformation Trends 2025

Tech Transformation Trends er konferencen, hvor vi sætter fokus på de helt store Danske virksomheders digitale transformationer og måden de driver virksomhed på. Dagen byder på cases og vidensdeling, der vil give inspiration som kan være med til at løfte din strategi og navigere i fremtidens digitale landskab.

06. marts 2025 | Læs mere


Få fuldt udbytte af din Microsoft Dynamics 365 FO løsning

Få inspiration fra to spændende cases og viden om de tendenser, der giver dig helt nye muligheder for at optimere forretningen med Dynamics 365 FO.

13. marts 2025 | Læs mere


Det næste GDPR-kapitel: Det skal du have fokus på i 2025

Hvad er compliance verdenens fokuspunkter for næste år? Hvilke nye tiltag skal du gøre ift. jeres GDPR-arbejde? Hvordan forholder GDPR sig til AI?

18. marts 2025 | Læs mere