Computerworld News Service: Google stoppede i går, mandag, med at censurere sine søgeresultater, Google Nyheder samt Google Billeder på Google.cn, skriver Googles juridisk chef David Drummond i et blogindlæg.
"Brugere, der besøger Google.cn, omdirigeres nu til Google.com.hk, hvor vi tilbyder ucensureret søgning på simplificeret kinesisk særligt designet til brugere på det kinesiske fastland og leveret via vores servere i Hongkong," skriver han på den officielle Google-blog. Den kinesiske regering havde som forventet på ingen måde i sinde at lade Google fortsætte med at drive et ucensureret Google.cn. Hongkong-løsningen er derimod "fuldstændig lovlig," hævder han.
"Vi håber meget, at den kinesiske regering respekterer vores beslutning, selvom vi er helt klar over, at den på et hvert tidspunkt kan blokere adgang til vores tjenester," skriver Drummond.
Google har opsat en webside, hvorfra man kan holde øje med statussen for virksomhedens tjenester i Kina.
Det er meget usandsynligt, at den kinesiske regering vil se igennem fingre med dette og tillade adgang til Google.cn, vurderer Joseph Fewsmith, der underviser i internationale forhold og statskundskab ved Boston Universitet. "Jeg er overrasket over, at Google troede, at der var plads til forhandling, når det kommer til censur," fremhæver Fewsmith.
Google fortsætter forskning og udvikling i Kina og har stadig et salgsteam i landet. "Alle disse beslutninger er blevet taget og implementeret af vores ledelse i USA, og ingen af vores medarbejdere i Kina hverken kan eller bør holdes ansvarlige for dem," skriver Drummond.
Ville forhandle
12. januar chokerede Google verden ved at annoncere, at virksomheden havde til hensigt at stoppe med at censurere søgeresultaterne i sin kinesiske søgemaskine, Google.cn, fordi virksomheden havde været offer for hackerangreb, der tilsyneladende kom fra Kina.
Gennem disse angreb havde hackere ifølge Google stjålet ophavsretsbeskyttet materiale fra virksomheden og brudt ind i kinesiske menneskerettighedsaktivisters Gmail-konti.
På daværende tidspunkt ville Google forsøge at forhandle med den kinesiske regering om, hvordan virksomheden lovligt kunne drive Google.cn uden censur, selvom flere eksperter sagde, at chancerne for, at det skete, var til at overse.
Hvis de ikke kunne komme til enighed, ville Google være villig til at lukke Google.cn og dreje nøglen om for dens kontorer og drift i Kina, hvilket er et drastisk tiltag, i lyset af at Kina er et af verdens største og hurtigst voksende it- og telemarkeder.
"Som kultur tænker Kina langsigtet"
Google har gentagne gange i de sidste par uger afvist at tale om dødvandet i Kina-sagen, og det står ikke klart, hvor høj en aktuel og fremtidig omsætning virksomheden ville give afkald på ved at trække sig ud af Kinas søgemarked. Analysys International forventer, at det kinesiske søgemarked i år når op på 10 milliarder yuan eller godt 8 milliarder kroner.
Det kommer til at kunne mærkes for Google, hvis virksomheden også standser online-tjenester som Gmail og Picasa, hvorfra der kommer omsætning via online-annoncering, og dens mobilstyresystem Android, som Google licenserer til teleselskaber, mobilproducenter og pc-leverandører.
Om 5 til 10 år vil Googles beslutning dog muligvis give et kæmpe afkast, da beslutningen til den tid sandsynligvis har indyndet virksomheden hos mange unge kinesiske internetbrugere, påpeger Ben Sargent, der er analytiker hos markedsanalytikeren Common Sense Advisory.
Ingen fodfæste
Selvom der ligger mange og komplekse årsager bag Googles beslutning, som inkluderer bekymringer om industrispionage, piratkopiering og cyberangreb, så fremhæver Google vinklen om ytringsfrihed og social retfærdighed, som nok vækker bedst genklang hos de unge, der sandsynligvis er mere frisindede og har større forstand på internettet end tidligere generationer, påpeger Sargent.
"Google har aldrig rigtigt fået det samme fodfæste i Kina som i de fleste andre markeder. Virksomheden er ikke en dominerende spiller her og sidder ikke tungt på markedet i Kina," siger Sargent.
"Så hvis Google i det lange løb ønsker at ændre markedsindtrængningen og blive en dominerende spiller i Kina, så er det nødvendigt at vinde den næste generations hjerter," forklarer han.
Men med denne langsigtede strategi handler Google ironisk nok på en måde, der minder om den kinesiske tilgang.
"Som kultur tænker Kina langt mere langsigtet end de fleste andre kulturer. Ingen anden regering tager så langsigtede standpunkter som den kinesiske regering," mener Sargent.
"Så Google forsøger at udmanøvrere kineserne på deres hjemmebane i forhold til at foretage en virkelig langsigtet satsning for at vinde de unges hjerter i Kina."
"Dette er en af de mest interessante sager i erhvervslivet, jeg kan huske inden for de seneste 10 år," tilføjer han.
Oversat af Thomas Bøndergaard