Computerworld News Service: Tirsdag afslørede Google i et blogindlæg, at virksomheden er under undersøgelse i Europa, og at baggrunden skal findes i en henvendelse fra tre rivaliserende firmaer, der mener, at Google bedriver unfair konkurrence.
Undersøgelsen, der beskrives som 'indledende', følger op på klager indgivet af henholdsvis det engelske prissammenligningsfirma Foundem, den franske søgemaskine ejustice.fr og den tyske søgeside Ciao, der for nyligt blev opkøbt af Microsoft, fortæller Google.
"Vi vil selvfølgelig hjælpe med både feedback og yderligere oplysninger i sagen, men vi er sikre på, at vores virksomhed opererer på en måde, der er i både vores brugeres og partneres bedste interesse, ligesom vi overholder alle de europæiske konkurrence-love," siger Google.
Kommissionen, som er EU's øverste konkurrence-myndighed, foretager tit den slags indledende undersøgelser i forbindelse med henvendelser om unfair konkurrence. Kommissionen vil typisk kigge nærmere på markedet og interviewe andre relevante virksomheder, inden det besluttes, om en fuld undersøgelse skal iværksættes. Nu er Google tilsyneladende målet for en sådan indledende undersøgelse.
Søgegiganten har antydet, men ikke sagt direkte, at Microsoft nok har en finger med i spillet i forhold til to af klagerne.
"I forhold til Ciao, så har virksomheden gennem lang tid været en af Googles AdSense-partnere, og vi har altid haft et godt forhold," står der i Googles blogindlæg.
"Men da Microsoft erhvervede Ciao i 2008 (og omdøbte det til Ciao from Bing), så begyndte vi at få klager over vores regler og vilkår. Oprindeligt indgav de klagen ved de tyske konkurrencemyndigheder, men nu er sagen blevet overført til Bruxelles."
Foundem har klaget over, at Googles algoritmer skubber indkøbssiden nedad på resultatlisten, eftersom den bliver regnet som en konkurrent, fortæller Google. Foundem er medlem af den organisation, der hedder ICOMP, oplyser Google, "og den er delvist grundlagt af Microsoft."
Medieomtale grund til åbenhed
Klagen fra ejustice.fr har nogenlunde samme baggrund som den fra Foundem, siger Google.
"Selv om hver klage er lidt forskellig, så er spørgsmålet under alle omstændigheder, hvorvidt Google kvæler konkurrencen og skader kunder og partnere. Det er ikke tilfældet," skriver Google i blogindlægget.
"Vi forsøger altid at høre godt efter, når der bliver givet udtryk for bekymringer, og vi arbejder mod altid at sætte brugerens interesse i første række, ligesom vi søger at agere på markedet på retfærdig vis. Vi tror på, at vores praksis afspejler de mål."
Microsoft fortæller, at virksomheden ikke er overrasket over at se reklamemarkedet på internettet blive undersøgt at konkurrencemyndighederne, eftersom det er et vigtigt marked og er "domineret af en enkelt spiller". Microsoft siger, at selskabet ikke er blevet kontaktet i forbindelse med undersøgelsen.
"I mellemtiden vil vi fortsætte vores samarbejde med de tyske myndigheder om at undersøge den klage, som er blevet indgivet af Ciao, sammenslutningen af tyske avisudgivere, sammenslutningen af tyske magasinudgivere og Euro-Cities, der er en online kort-virksomhed med base i Berlin," meddelte Microsoft via e-mail.
Det var avisen Wall Street Journal, der var først med nyheden tirsdag, og heri blev sagen beskrevet som en indledende undersøgelse, der stadig er i en "tidlig research-fase".
Google fortæller, at virksomheden bestemte sig for at diskutere sagen i offentligheden, eftersom selskabet vidste, at sagen ville få opmærksomhed i medierne.
Oversat af Marie Dyekjær Eriksen