Artikel top billede

(Foto: Torben Klint)

Kommunerne brænder blindt millioner af it-kroner af

Leder: Kommunerne sender blindt millioner af kroner til KMD samtidig med, at de piner udgifterne til deres kerneopgaver ned. Forklaringen: Kommunerne fatter ikke, hvad KMD egentlig er.

Computerworld mener: Det er i dag mere end et år siden, at Kommunernes Landsforening efter intens og langvarig debat solgte KMD til pensionsselskabet ATP og kapitalfonden EQT for to milliarder kroner.

Inden da havde KMD i mange år formelt opereret på det kommercielle it-marked som selvstændigt selskab - og altså formelt i fri konkurrence med de øvrige aktører på det milliard-store kommunale it-marked.

Figenbladet var dengang, at KMD ikke var ejet af kommunerne, men af en forening, KL, som kommunerne var medlemmer af og som ejede 100 procent af aktieselskabet KMD.

Ude i kommunerne var man ikke helt i sync med den opfattelse. Her opfattede man i meget stort omfang KMD som kommunernes selskab og som leverandøren med særlig forståelse for og særlig indsigt i de kommunale it-behov og it-udfordringer.

KMD's reelle forretningsmæssige uafhængighed blev grundlagt med frasalget til ATP og EQT for godt et år siden og var på mange måder den naturlige udvikling af, at KMD's andel af de it-markeder, som ikke berører kommunerne, var kraftigt stigende.

Med overgangen til privatejet selskab blev profit-maksimering først for alvor skrevet ind i KMD's formålsparagraf, en forretningsorienteret bestyrelse satte sig til rette i bestyrelseslokalet, og alt sammen har det helt naturligt ført til voldsomme prisstigninger på de kommunale systemer, som KMD er den eneste leverandør af herhjemme.

Danske konkurrence-eksperter taler med hævede øjenbryn om monopol-misbrug, mens KMD selv bedyrer, at der blot er tale om, at priserne er ved at komme på niveau med det, som varen reelt er værd.

Med andre ord: KMD hæver priserne, fordi det kan lade sig gøre. Sådan taler et monopol, der har fokus på at tjene penge.

Her er problemets kerne

Problemets kerne skal vi finde ude i kommunerne.

Her føler man sig mange steder fortsat tæt forbundne med KMD og opererer stadig på samme måde som dengang, KMD og kommunerne delte de samme mål.

Kommunerne føler sig så tæt forbundne med KMD, at de mange steder ikke finder det nødvendigt overhovedet at tage noter og føre oplysninger om forhandlingsmøder, aftalegrundlag, udlandsture og andre vitale emner med forbindelse til KMD til protokols. Det kan du læse mere om her

Det tætte forhold gør også, at faretruende mange kommuner ikke finder det nødvendigt at gå i udbud. I stedet sender de blindt millioner og atter millioner af kroner i retning af KMD - uden udbud, uden skelen til prisen og uden nogen undersøgelse af, hvad varen reelt er værd - samtidig med at de på en række helt centrale borgernære serviceområder piner udgifterne i bund.

For kommunerne stoler stadig blindt og naivt på KMD, som kun kan grine højt hele vejen ned til den i forvejen bugnende bankkonto.

Selv højtplacerede kommunefolk føler stadig i høj grad et medejerskab til KMD og deler en fortrolighed med selskabet ud fra en helt utidssvarende idé om, at KMD og kommunerne også i dag har samme mål.

KMD er som trimmet og tjekket selskab selvfølgelig ikke sen til at udnytte denne naive opfattelse til at gøre det, som nu er KMD's primære opgave som privatejet selskab: At tjene penge.

Profit, profit, profit

KMD - der i mange år har været dygtigt drevet af formanden for IT-Branchen, Lars Monrad-Gylling - bærer naturligvis det fulde ansvar for sine priser, sin policy og sine prisstigninger - også hvis de er på kanten af rimelighed og konkurrence-lovgivningen.

Mest alvorligt er dog indstillingen hos KMD's kunder. Kommunerne må og skal forstå, at KMD ikke længere er deres ven, som sejler i samme båd, men en profit-orienteret aktør, der vil tjene penge. Mange penge. Og de skal komme fra kommunerne.

Kun hvis den holdningsændring slår igennem i kommunerne, vil konkurrerende selskaber dukke op i arenaen og give KMD den konkurrencemæssige kamp til stregen, som er påkrævet for,at markedet kommer i balance.

Det kræver politisk lederskab i kommunerne. Er det mon det, der mangler?




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Alfapeople Nordic A/S
Rådgivning, implementering, udvikling og support af software og it-løsninger indenfor CRM og ERP.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Bliv klar til AI Act: Det vil påvirke både din udvikling, drift og organisation

Fordelene ved at anvende kunstig intelligens bliver stadig mere udtalte, og både som virksomhed og myndighed er det i stigende grad uholdbart ikke at udforske mulighederne. Men der er også risici forbundet på den nye teknologi, og på dette formiddagsseminar ser vi på, hvordan verdens første regulatoriske kompleks – EUs kommende AI Act – adresserer behovet for en etisk, ansvarlig og kontrolleret anvendelse af AI.

20. august 2024 | Læs mere


Det Digitale Produktpas

Kom med og hør om, hvordan du kommer i gang med at sikre din virksomhed er klar til Det Digitale Produktpas. Vi sætter fokus på, hvordan du bliver klædt på til at få styr og struktur på dine data, samt hvilke krav du skal sætte til dine leverandører og andre i din værdikæde, for at sikre den nødvendige information er tilgængelig.

21. august 2024 | Læs mere


Cyber Security Summit 2024

På Cyber Security Summit får du indsigt i det aktuelle trusselslandskab, overblikket over de nyeste værktøjer og trends indenfor sikkerhedsløsninger, indsigt i de relevante rammeværktøjer og krav samt de bedste løsninger og værktøjer til at sikre effektiv drift og høj compliance.

27. august 2024 | Læs mere