Artikel top billede

Kalendertip: Sådan nedbringer du roaming-udgifter

18. december: Det kan være dyrt at have medarbejdere, der bruger mobiltelefonen i udlandet. Computerworld giver her tips til, hvordan din virksomhed kan holde udgifterne nede.

Hvert år ved sommertid dukker den samme historie op i medierne: Hjemvendt feriegæst mødt af gigantisk mobilregning.

Årsagen er, at det er dyrt at ringe på tværs af landegrænser, når eksempelvis et dansk mobilnetværk kobler sig på et udenlandsk net - såkaldt roaming.

Virksomheder med ansatte, der ofte rejser i udlandet, står med den samme udfordring. Det koster store summer, når de rejsende medarbejdere ringer løs fra udlandet.

Computerworld har kontaktet to firmaer, der hjælper virksomheder med at nedbringe deres udgifter til telefoni.

Analytiker René Arnsfelt fra Telcom.dk giver generelle råd, mens salgsdirektør Lars Røjgaard Andersen fortæller om en teknisk løsning, som hans arbejdsgiver, Aastra Telecom, har udviklet.

René Arnsfelt rådgiver til daglig virksomheder om telefonudgifter, og han understreger, at ens medarbejderes rejsedestinationer betyder en del for, hvordan man griber roaming-udgifterne an.

"Det er først, når man bevæger sig uden for Europa, at man skal koncentrere sig om det. Hvis man er i Europa, så kan man se, at de tre største teleselskaber i Danmark læner sig op ad hinanden," siger René Arnsfelt.

Han henviser til, at priserne per samtale-minut umiddelbart er de samme inden for EU, når han sammenligner de tre største teleselskaber herhjemme: TDC, Telia og Telenor.

Store forskelle uden for EU

Der er derimod penge at spare, hvis medarbejderne rejser til eksempelvis Australien. Her opfordrer René Arnsfelt virksomheden til at undersøge, hvilke teleoperatører i landet selskabets teleudbyder har aftaler med. Det er her, at der kan være penge at spare.

Men skal pengene spares på den måde, skal den ansattes mobiltelefon kobles op på det rigtige mobilnetværk, når medarbejderen ankommer til det fremmede land.

Derfor råder René Arnsfelt, at mobiltelefonen bliver sat til, at operatørnetværket skal vælges manuelt, så medarbejderen vælger det netværk, som arbejdsgiverens teleudbyder har en samarbejdsaftale med.

Det er dog ikke altid nok at instruere medarbejderen, og det er her, at den største udfordring ifølge René Arnsfelt ligger.

"Jeg vil sige, at der er rigtig mange gode råd, man kan give, men den enkelte medarbejder tænker ikke over det," fortæller René Arnsfelt

Han mener specielt, det er svært at opdrage medarbejderne i store virksomheder, fordi de har et fjernt forhold til arbejdsgiverens udgifter.

Der er også teknisk hjælp af hente

En mulighed er også, at virksomheden tegner et specielt udlandsabonnement, men det ender tit med at være en dårlig idé, fremhæver René Arnsfelt.

"Virksomhederne tror, at de bruger abonnementerne, men så viser det sig, at de ikke bruger dem. Nogle bruger dem måske kun i ferien, fordi medarbejderen skal tre uger til Thailand. Det kan i det tilfælde godt betale sig at købe det her abonnement, men så glemmer man at afmelde det, når medarbejderen kommer hjem. Resten af året koster det så 20 kroner om måneden, selvom han ikke er i udlandet overhovedet," forklarer analytikeren fra Telcom.dk.

René Arnsfelt mener, at det først og fremmest handler om at gennemgå den enkelte medarbejders aftale og se, om virksomheden har skruet medarbejderens telefonabonnement rigtigt sammen.

Den tekniske løsning

Det rigtige abonnement og en brug af mobilen med omtanke er dog kun en af måderne, hvorpå virksomheder kan nedbringe medarbejdernes roaming-udgifter.

Der eksisterer også tekniske løsninger, der kan nedbringe omkostningerne. En af disse tekniske løsninger leverer virksomheden Aastra Telecom, der har dansk kontor i Taastrup.

Løsningen kræver, at der installeres en klient på den mobiltelefon, som den rejsende medarbejder bruger. Det installerede program gør, at telefonen altid foretager det billigste opkald.

Derudover kræver det, at virksomheden i forvejen har et telefonomstillingsanlæg - i fagtermer kaldet PBX.

Salgsdirektør Lars Røjgaard Andersen fra Aastra Telecom forklarer:

"Hvis du har en medarbejder i udlandet, så ved systemet, hvor medarbejderen er, og hvordan man ringer op. Man ringer nummeret op normalt, og så finder klienten automatisk ud af at ringe til PBX'en via GPRS."

Han uddyber:

"Har du en medarbejder siddende i Danmark, som skal ringe på sin mobil til en kollega i udlandet, kan du på samme måde reducere roaming-omkostningerne og ringe til PBX'en via GPRS," supplerer Lars Røjgaard Andersen.

GPRS er en måde, hvorpå en mobiltelefon kan sende dataoplysninger. De informationer, som der i det her tilfælde bliver sendt, er numrene på afsender og modtager. PBX-systemet sætter herefter opkaldet op imellem afsender og modtager.

"Hvis du eksempelvis skal lave et opkald fra Tyskland, så gør den det, at den via GPRS går tilbage til systemet i Danmark og beder det om at lave et fastnet-opkald. På den måde reducerer du roaming-afgiften," fortæller han videre.

Altid laveste pris

Hele fidusen med klienten, der bliver installeret på mobiltelefonen, er at sikre, at brugeren altid foretager det billigste opkald i den givne situation. "Mobile Least Cost Routing" som funktionen hedder i klienten Aastra Mobile Client (AMC).

"Der er en række store virksomheder, som i øjeblikket er ved at implementere denne her, og vi har også været ude at lave business cases for virksomhederne på denne løsning. Der er virkelig store penge at hente - op til 60 procent af telefonregningen," lyder det fra Lars Røjgaard Andersen.

Han tilføjer ligesom René Arnsfelt, at besparelserne på udlandstelefonien afhænger af, hvor i verden virksomheden har sine medarbejdere.

"Vi har nogle eksempler fra Sverige, som er endnu større. Her har man haft syv til otte millioner kroner i roaming-udgifter, men hvor det blev nedbragt til omkring én million kroner," fortæller han.

En løsning som Aastras kan dog ikke køre på alle mobiltelefoner. Den kræver nogle bestemte styresystemer på mobilen såsom Symbian og Blackberry.




IT-JOB

Cognizant Technology Solutions Denmark ApS

Test Architect - Projects

Gehl Architects ApS

IT Supporter
Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Hewlett-Packard ApS
Udvikling og salg af software, hardware, konsulentydelser, outsourcing samt service og support.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Bliv klar til AI Act: Det vil påvirke både din udvikling, drift og organisation

Fordelene ved at anvende kunstig intelligens bliver stadig mere udtalte, og både som virksomhed og myndighed er det i stigende grad uholdbart ikke at udforske mulighederne. Men der er også risici forbundet på den nye teknologi, og på dette formiddagsseminar ser vi på, hvordan verdens første regulatoriske kompleks – EUs kommende AI Act – adresserer behovet for en etisk, ansvarlig og kontrolleret anvendelse af AI.

20. august 2024 | Læs mere


Det Digitale Produktpas

Kom med og hør om, hvordan du kommer i gang med at sikre din virksomhed er klar til Det Digitale Produktpas. Vi sætter fokus på, hvordan du bliver klædt på til at få styr og struktur på dine data, samt hvilke krav du skal sætte til dine leverandører og andre i din værdikæde, for at sikre den nødvendige information er tilgængelig.

21. august 2024 | Læs mere


Cyber Security Summit 2024

På Cyber Security Summit får du indsigt i det aktuelle trusselslandskab, overblikket over de nyeste værktøjer og trends indenfor sikkerhedsløsninger, indsigt i de relevante rammeværktøjer og krav samt de bedste løsninger og værktøjer til at sikre effektiv drift og høj compliance.

27. august 2024 | Læs mere