Den mobile revolution er her nu - eller er den...?

Danskerne bruger det mobile internet som aldrig før. Men alt er alligevel ikke fryd og gammen.

Artikel top billede

Danskerne er blevet åh så mobile på informationsmotorvejen.

Ifølge IT- og Telestyrelsens seneste statistik er der i første halvår 2009 kommet dobbelt så mange abonnementer på mobilt bredbånd sammenlignet med samme periode sidste år

Også antallet af danskere med indbygget mobilt bredbånd i telefonerne stiger, og i alt kan 1,3 millioner danskere fange internettet fra en mobil enhed.

Derudover skyder de mobile trafiktal også kraftigt til vejrs, og vi er åbenbart for alvor blevet åbenbaret for den mobile verdens herligheder.

Eller er vi?

162 megabyte på seks måneder

En simpel division med IT- og Telestyrelsens datatrafiktal for mobiltelefoner (142 millioner megabyte up- eller download) med antallet af mobil-abonnementer med netadgang (876.000 styks) viser, at danskerne i gennemsnit forbruger 162 megabyte data på et halvt år.

Det svarer godt og vel til, at gennemsnits-mobildanskeren smutter ind på forsiden af dr.dk hver anden dag.

Derefter bliver mobilens adgang til internettet slukket, og det bliver først tændt igen to dage efter, når gennemsnits-mobildanskeren igen skal ind på forsiden af statsradiofoniens hjemmeside.

"Det dataforbrug lyder ikke af meget, og det er der nok en række årsager til," mener direktør Ib Tolstrup fra Telekommunikationsindustrien i Danmark.

Mangler den flade fornemmelse

Ib Tolstrup peger først og fremmest på, at de fleste mobilabonnenter ikke kører med såkaldte flatrate-abonnementer, som fungerer efter samme koncept som spis-hvad-du-vil-for-39-kroner-restauranternes tilbud.

I televerdenen kan mobilbrugerne i stedet hente op mod 20 gigabyte data kvit og frit som en del af deres flatrate-abonnement.

Men når danskerne tænker over prisen på dataforbruget, så lægger det automatisk en dæmper på glæderne ved det mobile internet, mener Ib Tolstrup.

"Flatrate-abonnementer er med til at gøre prisen særdeles gennemskuelig, så forbrugeren ikke hele tiden tænker på, om det er på tide at lægge på," siger Ib Tolstrup.

En pendant til den tankegang er midt-1990'ernes dial-up-modemer, hvor den stationære internet-forbruger blev bonet efter, hvor lang tid vedkommende var på nettet.

Hos dagens mobilbruger går bekymringerne i stedet på, hvor meget data, man henter.

Kender ikke funktionerne

Især kan det koste knapper at hente data i udlandet.

Hvis gennemsnitsdanskerne eksempelvis er TDC-kunde og besøger dr.dk-forsiden fem gange under en USA-ferie, må han slippe 1.000 kroner for sit internetforbrug.

"Vi skal have overskuelige udlandspriser på data, før internettet i mobiltelefonen bliver et rigtig attraktivt værktøj," forklarer Ib Tolstrup.

iPhone, iPhone, iPhone

Ib Tholstrup mener samtidig, at mange danskere endnu ikke har set, hvordan de kan benytte mobiltelefonens funktioner som interaktive kort og navigationsredskaber hjemme i den danske hverdag, hvor priserne er meget mindre end på de udenlandske net.

Han påpeger samtidig, at brugen af mobilnettet på pc'en sammenlignet med at tilgå internettet via mobiltelefonen giver to vidt forskellige brugsmønstre.

Den påstand giver statistikken sin fulde opbakning.

For når gennemsnits-mobildanskeren på et halvt år forbruger 162 megabyte på mobiltelefonen, så bruger mobil-bredbåndsdanskeren på pc'en i gennemsnit 8,3 gigabyte - eller 50 gange så meget data som gennemsnits-mobildanskeren.

Data kræver sin telefon

Hos teleselskabet 3, der sælger mobile bredbåndsløsninger til både telefon og pc, kan man også tydeligt mærke forskel i de to forskellige abonnementstyper.

"Nogen bruger selvfølgelig deres internet i telefonen rigtig meget, mens andre er mere moderate, og så er der dem, der næsten ikke benytter sig af det," fortæller 3's kommunikationschef Stine Green Paulsen.

Hun forklarer, at teleselskabets udbud af internet-venlige mobiltelefoner som eksempelvis Apples iPhone og HTC's Magic med store skærme og kundevenlig brugergrænseflade kan bane vejen for mere internet i mobilerne.

"Når teleselskaberne får udbredt den slags telefoner til flere folk, så begynder det mobile internet på telefonen jo at give endnu mere mening for endnu flere danskere. Derfor tror jeg, at vi kan forvente, at dataforbruget på mobiltelefoner stiger kraftigt i de næste par år," vurderer Stine Green Paulsen.

Helt konkret forventer hun, at trafiktallene vil stige på grund af, at 3 og Telenor siden sommerferien er begyndt at konkurrere med Telia om iPhone-salget.

Webdesignerne står ved en skillevej

Ifølge it-sitet V3 står iPhone og dens lillebror iPod Touch til sammen for cirka en tredjedel alverdens mobiltrafik på internettet, mens iPhonen tegner sig for halvdelen af alle de smarte telefoners webtrafik.

"Vi taler om en tid før og efter iPhonen. Den telefon har med sin udformning haft en ret afgørende betydning for, hvordan mobilbrugere ser internettet i dag," siger chefredaktør Nicolai Porsbo fra Danmarks Radio, hvor han har ansvaret for føromtalte dr.dk, der er Danmarks mest besøgte mediehjemmeside.

Han forklarer, at webdesigerne lurer kraftigt på, hvornår mobiltelefonerne for alvor kaprer trafik på internettet.

"Mobiludviklingen har sat en hel bevægelse i gang hos webdesignere, hvor vi lige nu står mellem to hovedtendenser," fortsætter han.

Det fuldfede bredbånd

Nicolai Porsbo forklarer, at den ene tendens består af øget dataforbrug på hjemmesider på grund af fremkomsten af fuldfede bredbånd, hurtige pc'er og hensyntagen til ældre browsere.

På den anden side arbejder webdesignere med pladsbesparelse og skrabede mobilalternativer til den oprindelige hjemmeside.

"Med mobiltelefonen på internettet er designere begyndt at vende tilbage til "gamle" dyder og principper med at udarbejde let og uafhængigt design," forklarer Nicolai Porsbo.

Han peger dog på, at det største springende punkt i designparadigmet i kølvandet på den mobile revolution vil være, om smart phones virkelig slår igennem hos masserne.

"Det er mobiludviklingen, der afgør hastigheden. Hvis smart phone-trenden viser sig at slå igennem hos hr. og fru Jensen, så vil udviklingen gå ret hurtig. Hvis størstedelen af folk beholder deres halvdumme mobiltelefoner, kan der gå rigtig lang tid, før vi ser en ensidig designudvikling igen," vurderer Nicolai Porsbo.

Computerworld Events

Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

Infrastruktur | Frederiksberg

Roundtable: Hybrid og cloud – sikre og strategiske it-valg i en ustabil verden

Eksklusive danske digitale ledere mødes til rundbordssamtale om balancen mellem fart, sikkerhed og compliance. Hør hvordan CIO’er bygger robuste hybrid cloud-strategier, der skaber reel forretningsværdi og styrker modstandskraften.

Sikkerhed | København

Strategisk It-sikkerhedsdag 2026 - København

Få overblik over cybersikkerhedens vigtigste teknologier, trusler og strategiske valg. Hør skarpe oplæg om AI-risici, forsvar, compliance og governance. Vælg mellem to spor og styrk både indsigt og netværk. Deltag i København 20. januar.

Andre events | København

Executive Conversations: Fra hype til afkast – her er vinderne af AI-ræset

Få et klart overblik over AI’s reelle effekt i danske virksomheder. Arrangementet giver unge talenter og ambitiøse medarbejdere viden, der løfter karrieren, skærper beslutninger og gør dig klar til at præge den digitale udvikling. Læs mere og...

Se alle vores events inden for it

Navnenyt fra it-Danmark

Adeno K/S har pr. 22. september 2025 ansat Steen Riis-Petersen som ServiceNow Expert. Han kommer fra en stilling som Senior Manager hos Devoteam A/S. Nyt job
Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Katrine Køpke Rasmussen som Consultant. Hun skal især beskæftige sig med sikre vækst i NORRIQS kunders forretninger gennem hendes skarpe rapporteringer. Nyt job

Katrine Køpke Rasmussen

Norriq Danmark A/S

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Søren Vindfelt Røn som Data & AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at effektivisere, planlægge og implementere innovative, digitale løsninger for Norriqs kunder. Han kommer fra en stilling som Co-founder & CMO hos DrinkSaver. Han er uddannet Masters of science på Københavns IT-Universitet. Nyt job

Søren Vindfelt Røn

Norriq Danmark A/S

Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Jimmi Overgaard som Key Account Manager ved netIP's kontor i Viborg. Han kommer fra en stilling som Sales Executive hos Globalconnect A/S. Nyt job

Jimmi Overgaard

Netip A/S