Oslo, Norge: I sommer skiftede Cybercity og Sonofon navn til Telenor. Dengang blev de to varemærkers salgskanaler også slået sammen samtidig med, at navneskiftet fik en del opmærksomhed.
Det er ifølge Telenors administrerende direktør i Danmark, Henrik Clausen, blandt hovedårsagerne til, at selskabet i årets tredje kvartal har hentet flere mobilkunder til.
"Vi har ved lanceringen af Telenor fokuseret på markedet, og her har vi tilbudt en attraktiv portefølje af produkter og markedsført det nye brand i markedet," siger Henrik Clausen.
Der er i årets tredje kvartal kommet 53.000 flere kunder med SIM-kort ind i folden. Det er blandt andet det mobile bredbånd, der trækker.
"Vi tager fortsat kunder inder på det mobile bredbånd, og det hænger blandt andet sammen med, at vi tilbyder bundle-produkter," siger Henrik Clausen med henvisning til, at kunder eksempelvis kan kombinere det mobile bredbånd med det faste.
ADSL stabiliseret
Sammenlægningen af Sonofon og Cybercity har gjort, at de tidligere Sonofon-butikker nu også fokuserer på salg af ADSL-bredbånd. ADSL er et bredbåndsprodukt, der er begyndt at falde i kundeantal, men hos Telenor er tallet stagneret. Produktet faldt fra 263.000 kunder i andet kvartal til 262.000 i årets tredje kvartal.
Ifølge Henrik Clausen kommer der nok til at ske et fald i markedets størrelse, men Telenor satser på at fastholde sin markedsandel.
Samlet set er Telenors danske omsætning steget en lille smule i tredje kvartal i forhold til det forrige kvartal. Således steg omsætningen fra 1,668 milliarder kroner til 1,672 milliarder kroner.
Virksomheden er dog blevet mere effektiv i perioden, viser indtjeningen. Ifølge Telenor-koncernens finansdirektør, Trond Westlie, er der udsigt til en endnu bedre indtjening, når den økonomiske gevinst fra en fyringsrunde i august slår igennem. Dengang blev 114 medarbejdere fyret i den danske division.
"Man ser typisk ikke effekten i det samme kvartal, som effektiviseringen er blevet udført i," fortalte finansdirektør Trond Westlie ved præsentationen af regnskabet i Oslo.
Han havde desuden forventninger til, at fusionen af varemærkerne Sonofon og Cybercity vil få en effekt.
"Vi forventer, at der kommer en effekt ud af brand-sammenlægningen," sagde Trond Westlie.
Mulige investeringer i horisonten
Telenor står over for en mobilauktion på det danske marked i 2010. Her vil staten sende frekvenser i udbud i det frekvensbånd, der hedder 2,5 gigahertz. Det er særdeles velegnet til den såkaldte LTE-teknologi, der kan give højere hastigheder på mobilt bredbånd.
Henrik Clausen vil dog ikke lige nu sige, hvor meget Telenor vil investere i LTE-teknologi.
"Vi forholder os først og fremmest til, at der er en auktion, hvor jeg håber, at vi ikke skal blive malkeko," siger Henrik Clausen.
Han mener ikke, at LTE bliver en decideret konkurrenceparameter, men i stedet ser han det som en teknologi, der kan bruges de steder, hvor der skulle være et pres på kapaciteten i nettet.
Andre mulige investeringer for teleselskabet kunne være at overtage Dongs fibernet i hovedstadsregionen samt tv- og bredbåndsselskabet Stofa.
"Vi skal være i konstellationer, hvor vi kan levere til flest mulige i markedet," siger han.
Han vil ikke kommentere nærmere, om det betyder opkøb af de nævnte. Men han fremhæver samtidig, at han gerne vil have Telenor ind på TDC's kabelnet, hvis det bliver pålagt en åbning for fremmede udbydere af IT- og Telestyrelsen.
Den administrerende direktørs forventning til hele året er, at det bliver "fladt" på omsætningen.