Artikel top billede

Arla er berørt af nattens kollaps, men det rammer ikke kunderne, lyder meldingen fra fødevarevirksomheden.

IBM-nedbrud rammer danske gigant-kunder

Arla, Dansk Supermarked og A.P. Møller - Mærsk er blandt de storkunder, der i nat blev berørt af IBM's strømsvigt i et datacenter.

Her til morgen har flere danskere måske bemærket, at deres Dankort ikke virkede. Det er et af symptomerne på det strømsvigt, der ramte IBM Danmarks datacenter i Brøndby kort før midnat.

Det er dog ikke kun betalingsvirksomheden PBS, der blev ramt af nedbruddet hos IBM.

Virksomheder som Arla, Dansk Supermarked og A.P. Møller - Mærsk er blandt de berørte storkunder hos IBM.

Arla har mærket til problemerne, men de var ikke omfattende, lyder det fra fødevarevirksomheden.

"Vi er i den her omgang kun blevet ramt på de interne linjer. Heldigvis har nedbruddet ikke betydet noget for vores kundeleveringer," siger Arlas pressechef, Theis Brøgger.

Arla var sidste år en af de virksomheder, der blev ramt af IBM's omfattende nedbrud 9. april. Dengang endte flere butikker uden mælk på hylderne, fordi Arla ikke kunne modtage ordrer.

"Det er jo desværre ikke første gang inden for den seneste tid, at vi har oplevet sådan nogle nedbrud," tilføjer Theis Brøgger.

Dansk Supermarked: Det forsinker os
Den største detailkoncern herhjemme er Dansk Supermarked, der omfatter supermarkeder som Bilka, Føtex og Netto. Koncernens it-afdeling har mærket nattens nedbrud hos IBM, men det er tvivlsomt, at det får nogen reel betydning for forretningen.

"Det, der kan betyde noget, er leverancerne til butikkerne i morgen, men vi forventer, at vi får leveret som planlagt," siger it-direktør Allan Jensen fra Dansk Supermarked.

Han har brugt den første del af formiddagen til at sikre, at alle systemer igen kører, som de skal.

"Der er nogle systemer, der ikke har kørt i nat, men vi har en backup-procedure, som er sat i værk fra morgenstunden. Vores vurdering her for en time siden (cirka klokken ni, red.) var, at vi når det, vi skal, her i formiddag. Vi bliver måske forsinkede på nogle områder, men det bør ikke få nogen væsentlig betydning," siger Allan Jensen.

Har lige fejret og jublet

Allan Jensen fortæller til Computerworld, at it-afdelingen netop lige har fejret, at det er over halvandet år siden sidst, der har været et nedbrud. Dengang var det 9. april-nedbruddet, der forårsagede problemer.

Her til formiddag, da Computerworld talte med Allan Jensen, var han endnu ikke klar over, hvad der specifikt var skyld i problemet.

"Man kan ikke acceptere sådan noget særlig ofte. Vi har koncentreret os om lige at sikre, at vores backup-procedure er kommet op at køre og vores flow omkring der, så jeg har ikke nået at få en dybere udredning af, hvad der præcist er sket," forklarer han.

Han ønsker ikke at kommentere, om det bør få konsekvenser, at nedbruddet fandt sted.

"Vi vil have et overblik over, hvad der reelt er sket, og så tager vi en dialog med IBM, om der er nogle ting, der er overtrådt i forhold til den aftale, vi har, eller om det ligger uden for det," fortæller Allan Jensen.

A.P. Møller - Mærsk: Minimal betydning
Danmarks største virksomhed, A. P. Møller - Mærsk, er også blandt storkunderne hos IBM. Selskabets it-afdeling oplyser til Computerworld, at den stort set ikke har mærket noget trods nedbruddet i Brøndby.

Desuden oplyser it-afdelingen videre, at strømafbrydelsen hos IBM's datacenter ikke får betydning for selskabets forretningsdrift, og at IBM har håndteret sagen efter de aftaler, som firmaerne har indgået.

Indholdet af aftalen er blandt andet, at IBM skal informere kunderne om nedbrud inden for en time, og det er sket, lyder det fra A. P. Møller - Mærsk.

Dankort kører normalt

Den virksomhed, der muligvis blev hårdest ramt, er PBS, der håndterer de danske betalinger med kreditkort. Det var i en periode ikke muligt at bruge Dankortet.

"Som følge af strømnedbrud hos IBM omkring midnat blev alle indkomne kortbetalinger afvist indtil ca. kl. 01.30. Driftsforstyrrelserne påvirker også, at clearingsleverancerne bliver forsinket," skriver PBS.

Dankortet skulle dog fungere normalt nu, mens udenlandske kreditkort stadig volder problemer.

"Omkring kl. 09.00 afvikler vi igen Dankort-transaktioner på normal vis. Der kan fortsat være problemer med at anvende internationale betalingskort - vi arbejder intenst på at løse de sidste tekniske udfordringer," lyder det videre fra PBS.

IBM har tidligere i dag over for Computerworld understreget, at nattens nedbrud langt fra er så omfattende som kollapset 9. april sidste år.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
JN Data A/S
Driver og udvikler it-systemer for finanssektoren.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Hybrid, on-premise eller public cloud. Bliv klogere på fremtidens datacenter

Få indblik i, hvordan du planlægger, designer og drifter dit datacenter, så det kan følge med virksomhedens vækst, støtter bæredygtighedsindsatsen og lever op til krav om effektiv datahåndtering.

25. februar 2025 | Læs mere


Identity Festival 2025

Er du klar til en dag, der udfordrer din forståelse af, hvad Identity & Access Management (IAM) kan gøre for din organisation? En dag fyldt med indsigt, inspiration og løsninger, der sætter kursen for, hvordan vi arbejder med IAM i de kommende år.

05. marts 2025 | Læs mere


Tech Transformation Trends 2025

Tech Transformation Trends er konferencen, hvor vi sætter fokus på de helt store Danske virksomheders digitale transformationer og måden de driver virksomhed på. Dagen byder på cases og vidensdeling, der vil give inspiration som kan være med til at løfte din strategi og navigere i fremtidens digitale landskab.

06. marts 2025 | Læs mere






White paper
Sådan: Opgradér din printerløsning uden store investeringer