Computerworld News Service: På trods af Googles fænomenale vækst er søgegiganten ikke videre opsat på at tage nye projekter ind.
Selskabet er i gang med at ekspandere i forhold til mange forskellige områder som for eksempel operativsystemer, applikationer, online-bøger og display-annoncer, men mere end 90 procent af virksomhedens omsætning kommer stadig fra nøgleords-baserede søge-annoncer,
"I den teknologiske verden enten vokser man eller dør," lyder det fra Googles administrerende direktør, Eric Schmidt.
Droslet ned for medarbejderstaben
Det til trods har selskabet i dag droslet ned for antallet af medarbejdere, og medstifter Sergey Brin er faktisk ikke sikker på, at Google nogensinde igen vil komme på det antal ansatte, som selskabet engang havde.
Google begyndte som en , men er i gang med at udvide på enterprise-markedet med virksomhedsrettede søgeværktøjer og applikationer.
Ifølge Sergey Brin er der ikke så stor forskel, som man skulle tro, på at udvikle til almindelige forbrugere og til virksomhederne.
"Vores produkter bliver i stadigt højere grad gjort tilgængelige til både virksomhedskunder og individuelle forbrugere… og mange af de features, som forbrugerne efterspørger, er de samme som dem, små og mellemstore virksomheder vil have," siger Sergey Brin.
Mange af Googles produkter er "skabt ud fra et indre behov," mener han.
"Vi har fokuseret på nogle ting, som vil fungere godt i virksomhederne, og dem tilbyder vi nu også til forbrugerne," sagde Sergey Brin.
Webmail var engang bare et stykke legetøj
I 2004 var webmail for eksempel "bare et stykke legetøj," siger Sergey Brin.
Med [url=https://www.computerworld.dk/art/23212]Gmail gik Google længere end nogen af konkurrenterne, da virksomheden begyndte at tilbyde teknologi, der kunne håndtere store mængder data i skyen, lyder det fra Google-stifteren.
Andre produkter, som for eksempel Picasa fotoredigering og - delingsteknologien, er ikke umiddelbart rettet mod virksomheder, men det vil de blive med tiden,
"Jeg mener, at cloud-modellen er en bedre model" til applikationer. Tænk på alle de opgraderinger, man aldrig behøver at se igen," siger han.
Det vigtigste af alt, hvis man vil have fat i virksomhederne
Sergey Brin anerkender, at nøglen til at vinde virksomhedskunderne er at øge og sikre oppetiden.
Bemærkningen falder i forbindelse med en kommentar om Googles to nylige nedbrud.
Virksomheden er i gang med at justere den underliggende netværks-arkitektur, bemærkede han, "brugerne bliver inddelt i 'pods', så vi kan undgå, at nedbrud medfører den type kædereaktioner."
Trods Googles anstrengelser for at ekspandere i forhold til adskillige nye teknologier, så "skal søgningerne også blive bedre og hurtigere," siger Eric Schmidt.
Google arbejder på en række projekter, der skal højne søge-teknologien. Det er ikke alle de søgefunktioner, der findes i det, Google kalder 'værktøjsbæltet', der eksisterer på alle applikationer.
For eksempel mangler både video- og billedsøgninger flere steder.
Der er desuden helt nye muligheder på vej, bedyrer Sergey Brin.
I dag kan brugerne for eksempel få adgang til en tidslinje over søgeresultater baseret på datoerne i dokumenterne, men virksomheden vil desuden gerne gøre det muligt at se en tidslinje baseret på de datoer, dokumenterne blev oprettede.
Holder sig langt væk fra lukkede kredsløb
Selv om virksomheden både ekspanderer på området for applikationer og i forhold til styresystemer - med lanceringen af sidste års Android mobil-platform og det kommende Chrome OS bestemt til pc'er næste år - vil det ikke skabe den slags 'lukkede kredsløb', som mange Microsoft-brugere finder sig selv i, understreger Erich Schmidt.
"Mange af vores brugere er kun et enkelt klik væk fra andre online-tjenester," siger han.
Virksomheden vil ikke pludselig begynde at forlange penge for software, som tidligere var gratis, eftersom det ville ødelægge tilliden hos brugerne og skabe en voldsom offentlig reaktion, sagde han.
Derudover er Googles nye styresystem baseret på open source-teknologi, så hvis Google pludselig ændrede sin forretningsmodel, så ville andre virksomheder kunne snuppe kilde-koden og tilbyde den gratis, mener Eric Schmidt.
At dømme ud fra bemærkninger fra både Eric Schmidt og Sergey Brin, holder Google Chrome tidsplanen i forhold til en udgivelse i 2010. Der vil blive et overlap i markedet for Android og Chrome styresystemerne til netbooks, men Chrome er først og fremmest rettet mod 12 tommer og derover.
Oversat af Marie Dyekjær Eriksen