Artikel top billede

Direktør Ib Tolstrup fra Telekommunikationsindustrien i Danmark har en stærk tro på, at teleindustrien kan være mere troværdig og gennemsigtig, selvom danskerne i de foregående år ikke har udvist den største tillid til telebranchen. Foto: Torben Klint

Solcentre slår telebranchen på troværdighed

Telebranchen er den mindst tillidsvækkende branche i Danmark, det viser en forbrugerundersøgelse. Teletoppen tror dog, at den manglende tillid kan genvindes.

Danskerne har meget lidt tillid til telebranchen.

Faktisk er teleindustrien den branche, som danskerne har mindst tillid til, viser undersøgelsen Forbrugerredegørelsen 2009 foretaget af Forbrugerstyrelsen.

Styrelsens undersøgelse viser, at inden for emnet "forbrugertillid" er "telefonabonnementer, samtaleafgifter og internet" den helt store taber, og ligger placeret under brancher som blandt andre solcentre, pengeinstitutter og ejendomsmæglere.

I det samlede regnskab, hvor Forbrugerstyrelsen også tæller "gennemsigtighed" og "klageforhold" med, er telebranchen placeret på en lidet flatterende 48. plads ud af 51 brancher.

Det er en forværring fra sidste års 38. plads og 47. pladsen i 2007.

"Når man tænker på, hvor stor en rolle, telebranchen spiller i danskernes hverdag, så er det ikke godt nok, at forbrugernes tillid til branchen ligger så lavt år efter år," lyder det i en pressemeddelelse fra Tanja Franck, direktør i Forbrugerstyrelsen.

Lover at stramme op

Inden offentliggørelsen af Forbrugerredegørelsen 2009 har Forbrugerstyrelsen været i dialog med telebranchen, som lover at stramme op på kravene om god markedsføringsskik, der blev indført 1. maj 2008.

Teleindustrien har i mødet med Forbrugerombudsmanden lovet at holde nøjere øje med uigennemskuelige priser og sløset markedsføring.

Og trods gentagne dårlige placeringer på forbrugerindekset lyder der positive toner fra Forbrugerstyrelsen om teleindustriens forsøg på at forbedre sig.

Optimismen skyldes, at telebranchens bestyrelse via telepolitiske ordførere kan gennemtvinge, at branchen bliver bliver sat under administration med hensyn til sin markedsføring.

"Jeg har en forventning om, at branchen tager kritikken til efterretning, og at deres initiativer bliver realiseret, så vi kan se en positiv udvikling i næste års forbrugerredegørelse," siger Tanja Franck i pressemeddelelsen.

470 abonnementstyper i Danmark

Direktør Ib Tolstrup fra Telekommunikationsindustrien i Danmark er bestemt ikke begejstret for bundskaber-placeringen på forbrugerindekset.

Telebranchen tror på forbedring

"På trods af lavere og lavere priser er gennemsigtigheden simpelthen ikke god nok og efter forbrugernes smag," siger direktør Ib Tolstrup.

Han peger på, at der er omkring 470 forskellige telefon-abonnementstyper i Danmark, og medgiver, at det kan være lidt svært for kunderne at gennemskue alle abonnementerne.

"Vi vil gøre det lettere for forbrugerne ved at overholde vores aftale med Forbrugerombudsmanden og henvise til IT- og Telestyrelsens prisguide. Derudover skal vi skrive vores specifikationer på en forståelig måde," forklarer Ib Tolstrup til Computerworld.

Skal telebranchen til at skære i antallet af abonnementer, så kunderne bedre kan gennemskue markedet?

"Nej, det kan vi jo ikke bestemme. I den ene ende af skalaen har vi jo de sovjetiske tilstande med ét abonnement, der med garanti bliver aflyttet. Nu er vi så bare i den anden ende af skalaen, hvor vi har mange udbud, lave priser, men altså også et mere komplekst marked, som vi skal gøre mere simpelt at gennemskue," forklarer Ib Tolstrup.

Danskerne køber jo alligevel mobiltelefoner og bredbåndsforbindelser. Kan telebranchen ikke være ligeglad med, hvad forbrugerne synes om branchen?

"Slet ikke. Det er os meget magtpåliggende at arbejde os op igennem forbrugerindekset, så vi kan vise, at vi kan omgå forbrugerne på en fornuftig måde. Hvis ikke vi kan det, så frister det jo enhver telepolitisk ordfører til at gå ind og styre for os," siger Ib Tolstrup.

"Da vi nu har et godt produkt, der er billigst i Europa, så skal vi ud og fortælle grundigt om, hvorfor det er et godt produkt. Vi tror på, at den lave placering kan blive rettet, og det har vi i sinde at gøre," afslutter Ib Tolstrup.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Also A/S
Salg af serviceydelser inden for logistik, finansiering, fragt og levering, helhedsløsninger, digitale tjenester og individuelle it-løsninger.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
PCI og cloud-sikkerhed: Strategi til beskyttelse af betalingsdata

Er din organisation klar til de nye PCI DSS 4.0-krav? Deltag i vores event og få indsigt i, hvordan du navigerer i compliance-udfordringerne i en cloud-drevet verden.

16. januar 2025 | Læs mere


Strategisk It-sikkerhedsdag 2025, Aarhus: Viden om trusler og tendenser – Beskyt din virksomhed

Gå ikke glip af årets vigtigste begivenhed for it-sikkerhedsprofessionelle! Mød Danmarks førende eksperter, deltag i inspirerende diskussioner og få praktisk erfaring med de nyeste teknologier. Bliv klogere på de seneste trusler og lær, hvordan du bedst beskytter din virksomhed mod cyberangreb. Tilmeld dig nu og vær på forkant med fremtidens cybersikkerhedsudfordringer.

21. januar 2025 | Læs mere


Strategisk It-sikkerhedsdag 2025, København: Viden om trusler og tendenser – Beskyt din virksomhed

Gå ikke glip af årets vigtigste begivenhed for it-sikkerhedsprofessionelle! Mød Danmarks førende eksperter, deltag i inspirerende diskussioner og få praktisk erfaring med de nyeste teknologier. Bliv klogere på de seneste trusler og lær, hvordan du bedst beskytter din virksomhed mod cyberangreb. Tilmeld dig nu og vær på forkant med fremtidens cybersikkerhedsudfordringer.

23. januar 2025 | Læs mere