Computerworld News Service: Indien fik 14,4 millioner nye mobilabonnenter i juli, hvilket får landets samlede antal af mobilabonnenter op på 442 millioner, oplyser Indiens telemyndighed Telecom Regulatory Authority of India (TRAI).
Efterspørgslen på mobiltelefoner i Indien er steget på trods af den økonomiske nedtur, fordi inderne ser mobiltelefonen som en nødvendighed, vurderer analysefirmaet IDC India.
Forøgelsen af mobilabonnenter i juli kan også tilskrives nye produkter fra teleleverandørerne og et fokus på landlige markeder hos de store operatører.
Fastnet falder og falder
I juni fik Indien 12 millioner nye abonnenter. Antallet af fastnet-telefonabonnenter i landet forsatte sin nedgang fra 37,54 millioner i juni til 37,41 millioner i juli.
Landets største mobiloperatør, Bharti Airtel, fik 2,8 millioner nye abonnenter i juli. Selskabet har nu i alt 105 millioner abonnenter. Den andenstørste mobiloperatør, Reliance Communications, fik 2,4 millioner nye abonnenter og havde i alt ved udgangen af juli 82 millioner mobil-abonnenter.
Tata Teleservices, som er i gang med at udrulle sine GSM-tjenester under varemærket Tata DoCoMo, øgede sit antal abonnenter til mobiloperatørens GSM- og CDMA-tjenester med 2,3 millioner til 39,4 millioner i juli.
I juni fik Tata Teleservices 624.905 nye abonnenter. NTT DoCoMo har en aktieandel på 26 procent i virksomheden.
Det statsejede Bharat Sanchar Nigam fik 1,6 millioner nye mobilabonnenter i juli til det samlede antal på 56 millioner.
Mobiloperatører og -producenter i Indien går nu også efter landets landlige markeder.
Mikro-finansiering er vejen frem
Nokia offentliggjorde i sidste uge planer om at lancere mikrofinansiering-ordninger i landlige områder i 12 indiske delstater.
Disse planer betyder, at folk kan købe en mobiltelefon og afbetale den i ugentlige rater på ned til 100 indiske rupier, hvilket svarer til godt 10 kroner.
Analysefirmaer som Gartner beskriver dog Indiens landlige markeder som lavmarginale og for geografisk spredte for at kunne sammenlignes med landets urbane markeder.
Oversat af Thomas Bøndergaard