Der er faste retningslinjer for, hvad teleselskaberne skal oplyse, når de markedsfører bredbånd. På den måde har forbrugeren lettere ved at sammenligne de forskellige udbyderes tilbud.
Der var dog otte tilfælde sidste år, hvor bredbåndsselskaber ikke oplyste priser i overensstemmelse med de retningslinjer, som de er pålagt jævnfør markedsføringsloven, vurderer forbrugerombudsmanden.
Derfor anmelder instansen nu de otte bredbåndsfirmaer Bredbånd Nord, Dansk Bredbånd, Dansk Net, Fullrate, Onfone, Telenor/Sonofon, Telia Stofa og Telmore til politet.
Det fremgik ikke klart af selskabernes reklamer, hvad prisen for den korteste bindingsperiode mindst ville være. Den såkaldte mindstepris.
"Formålet med at oplyse om mindsteprisen er at sikre gennemsigtighed på markedet og derved gøre det muligt for forbrugerne at sammenligne udbydernes priser," siger forbrugerombudsmand Henrik Øe i en pressemeddelelse udsendt torsdag morgen.
Han understreger samtidig, at gennemsigtige priser er ekstra relevante i forbindelse med telebranchen.
"Tele- og bredbåndsydelser er komplicerede nok i forvejen, og derfor må der ikke herske tvivl for forbrugerne om, hvad de binder sig til økonomisk. Det er det signal, som politianmeldelserne skal understøtte," udtaler Henrik Øe.
Stofa beklager
Hos kabelselskabet Telia Stofa bekræfter selskabets øverste direktør, Ole Simonsen, at selskabet har modtaget anklagen fra forbrugerombudsmanden.
"Det må vi tage til os, og vi beklager meget, at vi ifølge forbrugerombudsmanden har overtrådt markedsføringsloven. Vi synes dog, at det er meget nede i bagatel-skuffen," siger Ole Simonsen.
Han mener, at en lovovertrædelse er alvorlig sag, og han ærgrer sig derfor over, at Stofas navn kædes sammen med en politianmeldelse.
"Der har vel været et behov for at skære igennem nu, uanset om det er en stor eller lille fejl, og der har han (Henrik Øe, red.) haft behov for at skære alle over en kam," uddyber Ole Simonsen.
Læste om sin anklage i medierne
Telia Stofa-direktør Ole Simonsen tilføjer, at fejlen blev rettet sidste år, da virksomheden fik en ny hjemmeside.
"Politianmeldelsen tager udgangspunkt i vores gamle hjemmeside, og der er det faktisk korrekt, at mindsteprisen i hvert fald i et tilfælde ikke var tydelig nok på bredbånd. At man så blot med ét klik mere fik priserne, så der ingen tvivl var, det er en anden side af sagen," forklarer Ole Simonsen.
Han ved endnu ikke, hvor meget bøden kommer til at beløbe sig til. Sagen skal først behandles ved den lokale politimyndighed.
Fullrate: Vi har intet hørt
Et af de andre selskaber, der i dag bliver anklaget, er Fullrate. Det kommer dog som en overraskelse for virksomhedens administrerende direktør, Stig Myken, at selskabet fedtes ind i denne sag.
Han har nemlig ikke hørt noget fra forbrugerombudsmanden, men han så sit firmas navn nævnt i forbindelse med en politianmeldelse i dagens udgave af dagbladet Børsen.
"Jeg synes, det er ærgerligt, at forbrugerombudsmanden vælger at kommunikere via medierne i stedet for lige at orientere de involverede først, men det kommer nok, og så må vi se, om det er med morgenposten," siger Stig Myken.
Han vil derfor ikke forholde sig til politianmeldelsen, før han har set noget konkret fra instansen.