På trods af intensiv konkurrence øgede mobilselskabet 3 sin position på markedet for mobilt bredbånd. Det viser nye tal fra IT- og Telestyrelsen. Selskabet sidder nu på lidt over 46 procent af markedet.
"Danskerne er begyndt at få øjnene op for mobilt bredbånd og de fordele, der er ved det, og så er det også vores kerneprodukt. Vi kører rigtig aggressivt på det produkt," beretter pressechef Stine Green Paulsen fra 3.
Tallene dækker over andet halvår sidste år, og de afslører, at markedet på seks måneder voksede med 45 procent målt i abonnementer. 302.000 danskere har nu mobilt bredbånd til ren databrug.
Der er fire store spillere på det danske marked for mobilt bredbånd. 3, TDC, Telia og Telenor, som alle ejer hver deres operatørnetværk.
De tre sidstnævnte selskaber var senere til at satse helhjertet på 3G-netværkene, som tillader de høje datahastigheder, fordi de i forvejen sad på de ældre GSM-netværk.
Konkurrenterne tramper frem
TDC, Telia og Telenor udbygger dog alle deres netværk, og 3 er klar over, at konkurrencen bliver endnu mere intensiv.
"Vi er fire selskaber med en 3G-licens, og vi har jo haft et forspring, men på sigt kommer der andre efter os, for de har meget store eksisterende kundebaser," siger Stine Green Paulsen.
Hun mener derfor ikke, at det er realistisk, at 3 kan fastholde sin markedsandel på det danske marked.
"Vi vil gerne have og kunne opretholde 25 procent, når vi nu er fire selskaber, men vi vil selvfølgelig gerne have mere. Men det kommer til at udligne sig. Vi vil også hellere have en mindre markedsandel i et større marked," siger Stine Green Paulsen.
TDC: Vi er endnu større
Ifølge statistikken er Danmarks største teleselskab, TDC, den næststørste spiller på markedet for mobilt bredbånd med en markedsandel på 25,7 procent. TDC har dog endnu bedre fat i markedet, lyder det fra selskabet.
"Vi er overbevist om, at vores markedsandel er noget større end det," fortæller pressemedarbejder Per M. E. Christiansen fra TDC.
Halvårsstatistikken baserer sig på tal, som nærmer sig at være et halvt år gamle. Derfor er der sket meget siden, pointerer pressemedarbejderen.
"Statistikken afspejler selvfølgelig, hvordan det så ud for TDC for et halvt år siden, men vi er siden hen kommet med nye abonnementer, har fortsat udrulningen af vores net, og vi er lige nu foran vores salgsprognoser," siger Per M. E. Christiansen.
TDC har i det ny år købt Fullrate, som også har mobilt bredbånd i produktporteføljen. Den øverste mand i TDC, Henrik Poulsen, har tidligere sagt, at han ser mobilt bredbånd som en vækstlomme i et mættet danske telemarked.