Software + services, SaaS, skyen, cloud computing. Uanset hvordan man vælger at navngive den næste bølge inden for it-branchen, vil den forandre den måde, som softwareleverandørerne og distributionskanalen driver forretning på. Men spørgsmålet er, hvor hurtigt det vil gå, og hvordan it-branchen skal forholde sig til forandringerne?
At fjerne en del af applikationerne fra virksomhedernes servere og flytte dem online vil skabe større fleksibilitet, give bedre mulighed for skalering og i det store og hele skabe nye muligheder for at administrere og anvende software til glæde for brugerne.
Men ved at tilbyde forretningskritiske applikationer som services på nettet vil kravene til it-branchen også ændre sig. Jeg forventer derfor større forandringer i den måde, it-virksomhederne driver forretning på i de kommende år.
Der er stor diskussion blandt mange i it-branchen om, hvordan denne forandring vil påvirke deres forretning.
Jeg vurderer dog ikke at vi står over for en revolution, men derimod en evolution. En evolution hvor alle branchens medlemmer i stor udstrækning fortsat vil kunne gøre forretning.
Forandringer vil der dog uomtvisteligt komme, og eksempelvis vil leverandører af hardware til infrastruktur på længere sigt få færre, men til gengæld større kunder.
Jeg forventer samtidig, at de leverandører, der normalt sælger infrastrukturydelser, vil skulle omstille sig til at bruge mindre tid på f.eks at konfigurere servere fra bunden til i stedet at fokusere på at integrere online-applikationerne i eksisterende it-miljøer.
For brugerne vil udviklingen betyde, at der kan drosles ned på drifts- og vedligeholdelseskompetencerne. Til gengæld skal fokus øges på kompetencer som integrationserfaring og udnyttelse af forretningssoftware.
Integrationskompetencer bliver et kerneelement
Integrationskompetencerne, og dermed evnen til at sikre størst mulig sammenhæng mellem de traditionelle it-systemer og applikationer i skyen, bliver et kerneelement i udviklingen.
Der er en række ubekendte, men én ting er sikkert - it-branchen vil tydeligvis forandre sig. Og man kan som it-leverandør vælge mellem to tilgange. Man kan enten læne sig tilbage og håbe, at forandringerne falder ud til egen fordel, eller man kan bruge forandringen og aktivt lede sine kunder og sin virksomhed gennem den.
Flere virksomheder som Google, Microsoft og Amazon har valgt den aktive tilgang og leverer allerede løsninger og services. Branchens mange andre innovative aktører ser med garanti også frem til at præsentere deres løsninger og dermed vise, at skyens muligheder betyder en reel værdiskabelse for brugerne.
Med ny teknologi er der altid en række udfordringer, som skal løses. Det er også tilfældet med skyen. Eksempelvis kan visse brugeres krav om, at data fysisk skal være placeret i Danmark ikke umiddelbart efterkommes men mon ikke dette løses i løbet af kort tid?
Uanset dette forhold ændrer det ikke ved, at software + services, SaaS, skyen og cloud computing er en fantastisk mulighed for at skabe en dialog mellem udbydere, partnere og brugere om, hvordan vi bedst muligt opfylder hinandens fremtidige kompetencebehov - og dermed drager størst mulig nytte af de nye muligheder i form af konkret forretningsværdi. Vi skal og vil som branche bevise, at skyen er alt andet end varm luft.
Overordnet handler det om, at vi alle skal være parate til at omfavne de forandringer, som skyen vil føre med sig. Men i endnu højere grad handler det om, at it-branchen mere end nogensinde bliver i stand til at opfylde de krav, som vores kunder har - ikke kun nu, men også om 5-10 år.
Erik Kaae er direktør for marketing og har ansvaret
for den daglige drift i Microsoft Danmark.
Computerworlds klummer er ikke nødvendigvis udtryk for Computerworlds holdninger, men er alene udtryk for skribentens holdninger.