Computerworld News Service: Den uafhængige analyse- og rådgivningsvirksomhed Financial Insights, som er et IDC-selskab, observerer, at "den aktuelle økonomiske krise vil resultere i lavere efterspørgsel på banktjenester, et skift i bankpræferencer blandt de varsomme kunder og en stigning i betalingsstandsninger og -forsømmelser."
Financial Insights konkluderer, at for effektivt at modvirke disse negative påvirkninger lancerer bankerne nu modkonjunkturbestemte initiativer heriblandt porteføljestyring, finansiel risikostyring og gældsstyring.
"Bankerne er nødt til at finde på måder at generere ny efterspørgsel og finde nye indkomstkilder. De teknologiske nødvendigheder inkluderer her CRM (customer relations management) og kundeorienterede projekter samt betalingsinitiativer for at generere indkomst på gebyrer," fortæller Michael Araneta, som er senior research manager for Financial Insights Asia/Pacific.
Li-May Chew, som er certificeret chartered financial analyst (CFA) og senior research manager for Financial Insights Asia/Pacific, fortæller, at bankerne har indset, at driftsformen fra gode tider ikke er effektiv under en krise.
"It-optimering vil være af højeste vigtighed for bankernes it-chefer, idet de klarlægger deres eksisterende it-aktiver og finder ud af, hvordan de kan udnyttes mere effektivt til at imødekomme nuværende og fremtidige krav. Det overordnede mål er, at opnå mere med hvad man i forvejen har," fortæller hun.
Banker i Asien-Stillehavsregionen forventes stadigt at øge deres it-forbrug inden for adskillige områder i 2009 dog med langt lavere vækstrater sammenlignet med de senere år.
Prioriteringslisten for 2009 udgøres af adskilte projekter, som typisk er af ad-hoc eller taktisk natur. Heriblandt ting som virtualisering, kundeloyalitet, kundefastholdelse, gældsstyring og SaaS.
Ifølge Financial Insights vil Asien fortsat være et attraktivt marked for bankerne på grund af regionens store nationale økonomier, nylige vækst i velstand, relativt stabile selskabsmæssige og økonomiske grundlag samt lommer af underservicerede segmenter af potentielle bankkunder.
Krisen har bragt ny dynamik
Rapporten påpeger dog, at et sammenkog af negative faktorer har forandret hele branchen:
"I 2007 og i løbet af de første måneder af 2008 handlede det om opbygning af markeder. I 2009 handler det udelukkende om overlevelse, at beskytte bankens grundlag og at finde uudnyttede muligheder."
Rapporten fra Financial Insights diskuterer, hvordan it-prioriteterne aktuelt justeres til de nyformulerede strategier, der gør det muligt for bankerne at effektivt reagere på den aktuelle krise.
Rapporten fremhæver også de konjunkturbestemte modstrategier fra forskellige finansinstitutioner i Asien-Stillehavsregionen, der gør det muligt for dem at afværge krisens værste påvirkninger, opbygge forretningen på trods af recessionen og føre effektiv drift i kriseomstændigheder.
"Krisen har bragt ny dynamik med sig i markedet. For at få succes er leverandørerne af finansiel it nødt til at ompositionere deres løsningsmodeller ved at fokusere på modkonjunkturmæssige løsninger, justere prismodeller og opbygge synergi-givende partnerskaber," som der står i rapporten.
De fire vigtigste initiativer for 2009 som Financial Insights Asia/Pacific har identificeret er it-optimering, finansiel risikostyring og compliance, kundefokus og betalinger. Rapporten peger også på fremkomsten af nye initiativer, der reflekterer de ændrede omstændigheder: Generering af indlån, likviditetsstyring og mobile finanstjenester.
Oversat af Thomas Bøndergaard