Artikel top billede

Coolshop efter million-krav: DIBS er årets jule-tyv

Netbutikken Coolshop har fået nok af betalingsflimmer, der har kostet million-omsætning i den seneste uges tid. Nu kræver Coolshop de tabte millioner kroner hos betalingsfirmaet DIBS.

Flere e-handlere i Danmark raser stadig over database-serverproblemerne hos Skandinaviens største formidler af internet-betalingsløsninger, DIBS Payment Services.

Serverproblemerne er opstået efter, at DIBS siden forrige weekend har været i gang med at flytte sit hostingcenter, og i en uge har der været problemer med en database-server.

Ifølge en af Danmarks største netbutikker, gaming-butikken Coolshop, er problemerne langt fra overstået.

"Vores kunder har stadig problemer, og vi er rasende over, at DIBS stadig ikke kan håndtere noget så simpelt som betaling. Derfor kræver vi nu erstatning hos DIBS for flere millioner kroner i tabt omsætning," dundrer medejer af Coolshop, Jakob Risgaard.

DIBS er tyven

Coolshop har hver måned 700.000 unikke besøgende og sælger blandt andet computerspil og spilkonsoller til seks procent af de besøgende.

Efter DIBS-problemerne bliver der ifølge Jakob Risggard kun solgt til tre procent, hvilket svarer til, at netbutikken mister halvdelen af omsætningen på spil til 500 kroner og konsoller til 2.000 kroner, som butikken lever af at sælge.

"Sidste år havde vi en del indbrud omkring jul. I år er det bare DIBS, der er tyven," fnyser Jakob Risgaard.

Han vil ikke sætte beløb på den tabte omsætning, men Computerworld erfarer at den kan løbe helt op i 10 millioner kroner på grund af tabt julesalg.

"Vi har ikke det fulde overblik, men tabet skyldes i hvert fald ikke mangler hos os internt," fastslår Jakob Risgaard.

Lever op til ansvar

Direktør Jesper Lohmann hos DIBS ønsker ikke at kommentere direkte på Coolshop-sagen, men oplyser til Computerworld, at selskabet vil leve op til sine kontraktlige forpligtelser.

"Vi har i vores kontrakter med kunderne aftaler om eventuelle erstatningsansvar, når vi ikke leverer varen. Og dem vil vi naturligvis leve op til," lyder det fra Jesper Lohmann.

Han erkender også, at der i sidste uge var problemer med den hostende databaser-server.

"Vi har haft periodemæssige udfald på op mod 30 sekunder, hvilket er beklageligt. Derfor valgte vi i fredags at deaktivere nogle administrationsrettigheder, som eksempelvis at anvende avancerede statistik-muligheder. Det skulle give os noget mere performance på daværende tidspunkt," forklarer Jesper Lohmann.

Han fortæller, at driften har kørt normalt siden midnat mellem fredag og lørdag. Derfor har DIBS slået alle administrationsrettigheder til igen.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Also A/S
Salg af serviceydelser inden for logistik, finansiering, fragt og levering, helhedsløsninger, digitale tjenester og individuelle it-løsninger.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Sådan automatiserer du med Copilot

Høst fordelene og sæt strøm til processerne med Microsofts alsidige AI-assistent.

06. februar 2025 | Læs mere


Hybrid, on-premise eller public cloud. Bliv klogere på fremtidens datacenter

Få indblik i, hvordan du planlægger, designer og drifter dit datacenter, så det kan følge med virksomhedens vækst, støtter bæredygtighedsindsatsen og lever op til krav om effektiv datahåndtering.

25. februar 2025 | Læs mere


Identity Festival 2025

Er du klar til en dag, der udfordrer din forståelse af, hvad Identity & Access Management (IAM) kan gøre for din organisation? En dag fyldt med indsigt, inspiration og løsninger, der sætter kursen for, hvordan vi arbejder med IAM i de kommende år.

05. marts 2025 | Læs mere