En ny direktør skal forsøge at bringe Adobe i Norden til tops blandt leverandørerne af virksomhedssystemer.
Den nye nordiske direktør Johan Salenstedt skal tiltrække flere af de helt store virksomhedskunder. Og samtidig vil han forsøge at udvide markedet hos de nuværende kunder
"Jeg har en baggrund, hvor jeg har arbejdet meget med store kunder. Det er en af grundene til, at jeg blev valgt, og det er et udviklingsområde for Adobe," siger Johan Salenstedt.
Han begyndte i jobbet for halvanden måned siden og kommer fra et job som nordisk chef for Hyperion og har tidligere været europæisk salgschef i IBM Lotus Software. Og den 43-årige svensker er allerede bevidst om, hvor en af de store opgaver for Adobe ligger.
"De fleste kender pdf og vores læser til pdf. Men vi har en hel masse mere, for eksempel et produkt der hedder LiveCycle. Det er en løsning til håndtering af dokument og arbejdsprocesser, som hjælper virksomheder med at kommunikere bedre med kunder og partnere," siger Johan Salenstedt.
Derfor skal kunderne have indprentet, at Adobe er mere end pdf.
"Vi er en virksomhed, der sørger for at levere teknologi, der gør at vores kunder kan skabe en bedre oplevelse ud af information og ideer," siger Johan Salenstedt.
Vækst trods krise
Selvom mange virksomheder i dag er pressede af de turbulente strømninger i finansverdenen, så tror Johan Salenstedt på, at Adobe kan vokse i Norden i de kommende år.
"Vi får mange henvendelser fra kunderne, og en af de ting kunderne fokuserer på er at beholde deres kunder. Så vi skal fokusere på, hvordan kan bedre tilbyde kunderne bedre information og produkter," siger Johan Salenstedt.
Desuden mener han, at Adobe tilbyder software, som gør nogle opgaver lettere.
"Vi har lanceret CS4 og meget af det handler om at skabe endnu mere attraktive kundeoplevelser. I dag kan man med et enkelt tryk på en knap få sine trykte materialer og egne videoer på nettet.," siger han og forklarer, at det er noget af det Adobe forsøger at gøre mere strømlinet.
Han regner også med, at flere vil slutte sig til de 60 medarbejdere, Adobe har i de nordiske lande.
"Jeg kan se, at vi har en opgave at udfylde, for et fåtal af vores kunder ved, hvor meget vi har at tilbyde," siger Johan Salenstedt.