Opera Mini har vokset sig 341 procent større på et år, og den lille norske mobil-browser har nu 19 millioner brugere. Det oplyser Opera i sin seneste opgørelse.
Mobil-divisionen hos browser-udvikleren kan således være tilfredse og åbne en flaske boblevand for at fejre begivenheden.
Browseren er blevet brugt til at hente 4,5 millioner websider alene i september 2008.
Opera-trafikken stod derved for transaktionen af 65,2 millioner megabyte mellem mobile enheder og teleoperatører.
De mange sidevisninger er klingende mønt hos mobilselskaberne, der ofte tager sig betalt for antallet af megabytes, som hentes.
Afrika boomer
I Afrika er brugen øget mest.
Operas egen forklaring er, at mange afrikanske mobilbrugere ikke har adgang til nettet via en computer og derfor benytter mobilens browser.
Et godt eksempel på det er Burkina Faso i Vestafrika. Her har man på et år oplevet en vækst i antallet af sidevisninger på 50.000 procent.
I Afrika som helhed er udbredelsen af Opera mini steget med 180 procent fra januar til september i år.
"Det fortæller os, at der er ved at ske en ændring. Flere mennesker har nu netadgang fra steder, hvor det tidligere var utænkeligt at komme på nettet," siger Jon von Tetzchner, administrerende direktør i Opera Software.
De websider, der besøges via mobilen, minder i høj grad om dem, som besøges via en almindelig browser. Det er sider som Google, Facebook og nyhedssider, der topper.