I fredags kunne Computerworld berette om en dansk virksomhed, der bliver beskyldt for at presse kunderne til at købe dyre domænenavne.
Begrebet kaldes for domain slamming, og det er blevet et marked for annoncehajer, der leder efter nye jagtmarker.
"Det er helt tydeligt at dette firma har begivet sig ud i et meget lukrativt, men også klart gråzonemarked," siger Peter Kruse fra sikkerhedsfirmaet CSIS.
"Man er tydeligvis inspireret af de mange udenlandske domænehajer, som i det sidste halve år har brugt samme teknik til at lokke virksomheder til at købe domæner til overpris, hvis de skal undgå at de overtages af konkurrenter."
Du behøver ikke blive snydt
Når der kommer ny top-levels og nye domæneendelser blusser gråzone-salget op. Derfor kommer vi til at se mere af det i fremtiden, lyder det fra sikkerhedseksperten.
Problemet med aggressive domænesælgere bliver større og større.
"Vi få henvendelser om domænehajer hver eneste uge, men det er kun toppen af isbjerget," siger Peter Kruse, og fortsætter:
"Vi kan se, at der ofte er tale om personer, der tidligere har været i engageret i andre lyssky affærer, som nu også kaster sig over domænerne."
Det er dog ganske enkelt at undgå at blive taget ved næsen af lidt for smarte sælgere, som bevæger sig på kanten af loven.
Man skal bare udarbejde en varemærkestrategi for sin virksomhed, mener Peter Kruse.
"Man skal skabe sig et overblik over hvilke domæner, der er relevante. Derved kan man selv styre indkøbene, finde de bedste priser og ikke blive skræmt til at købe," siger han.