Computerworld News Service: Blogs er blevet en del af mainstreammediebilledet, ifølge den ny State of the Blogosphere'-rapport.
Ifølge rapporten offentliggør bloggere nye indlæg i et svimlende tempo - flere end 37.000 per time - på deres i stigende grad profitable blogs. Denne vækst har tiltrukket opmærksomhed fra virksomheder, som vender sig mod sådanne blogsites for at promovere deres brands.
Blogging-rapporten, der efter planen udgives i fem dele, er skrevet af blog-søgemaskine-leverandøren Technocrati, der årligt har taget pulsen på blogosfæren siden 2004.
I år spurgte virksomheden flere end 1.000 registrerede Technocrati-bloggere fra over 60 forskellige lande for at undersøge livet som blogger.
900.000 pr. døgn
Technocrati overvåger 133 millioner blogs, hvoraf 7,4 millioner har tilføjet et nyt indlæg inden for de sidste 120 dage. I gennemsnit måler søgemaskinen 900.000 nye blogindlæg hvert døgn, hvilket giver 10,4 nye indlæg hvert sekund, ifølge rapporten.
Flertallet af de analyserede aktive blogs har reklameannoncer på deres blogs med en gennemsnitlig årlig omsætning på 30.500 kroner (6.000 USD).
Bloggere som trækker 100.000 eller flere unikke besøgende om måneden genererer en gennemsnitlig årlig omsætning på 381.500 kroner (75.000 USD).
De adspurgte bloggere har i gennemsnit blogget i tre år. To tredjedele af dem er af hankøn og 70 procent har en højere uddannelse.
Professionelle
Fire ud af fem blogs er personlige med emner af personlig interesse, ifølge rapporten. Omkring halvdelen af bloggerne er professionelle bloggere, hvilket i rapporten defineres som de, der blogger om deres branche eller profession i en ikke-officiel sammenhæng. Omkring 12 procent blogger i en officiel sammenhæng for deres virksomhed.
Flertallet af erhvervs- og professionelle bloggere angiver, at de har oplevet et positivt resultat af deres blogging. Halvdelen af dem svarer, at de nu er bedre kendt i deres branche, og en ud af fire har brugt sin blog til at forbedre sit cv, bemærker Technocrati. Færre end en ud af 10 har ifølge rapporten oplevet et negativt resultat af sin blogging.
Det er mere sandsynligt for kvinder end for mænd at blive personlige bloggere, og de er mere sofistikerede angående reklameannoncering, bemærker rapporten.
Samtidig har de dobbelt så stor sandsynlighed for at sælge gennem et annonceringsnetværk samt en højere sandsynlighed for at bruge de såkaldte 'affiliate'-links, der giver betaling per kunde, der kommer fra den pågældende blog.
Kvindelige bloggere har også en højere sandsynlighed end mandlige for at linke til andre blogs, være skrevet op i blogregistre og for at producere indhold til andres blogs.
Rapporten konkluderer, at fire ud af fem bloggere har offentliggjort anmeldelser af brands eller produkter, hvor 37 procent gør dette jævnligt. En tredjedel af de adspurgte bloggere svarer, at de er blevet kontaktet af virksomheder om at blive fortalere for et bestemt varemærke.
Oversat af Thomas Bøndergaard