Mange starter en butik og går så død i det.
De har en romantisk forestilling om, at de kan passe et fuldtidsarbejde og så om aftenen hygge sig med at pakke lidt pakker og svare lidt mails.
Det lyder nemt og dejligt. Men når hele huset lige pludselig er fyldt med papkasser, fyldstof, varer med mere, og der er 70 supportmails, der ikke er besvaret, og man skal på posthuset fem gange om ugen … så begynder det at blive mindre skægt, og så sættes shoppen til salg.
Men hvorfor ikke købe en eksisterende butik?
- Der er allerede en kundedatabase, man kan sælge til.
- Der er højst sandsynligt et nyhedsbrev, man kan markedsføre sig med.
- Der er måske noget teknologi, man kan bruge.
- Der kan være nogle spændende leverandørkontrakter, man kan overtage.
-Der er et domænenavn, der har levet på nettet et stykke tid, og det er værdifuldt i forhold til søgemaskinerne.
- Der er gode PR-muligheder i at overtage en eksisterende forretning.
- Der kan være spændende medarbejdere, man kan overtage.
- Der kan være softwarelicenser, man kan overtage.
Hvor finder man dem henne?
Men hvor finder man så diverse e-butikker, der er til salg?
Først og fremmest kan man gå på Amino Virksomhedsbørs (som jeg selv ejer en del af) eller Match Online for at se, om der er noget til salg.
Før man køber en e-butik, er det dog en god ide at google forretningen, og se om der er en god grund til, at den er til salg.
Det kan for eksempel være, at den har et dårligt ry.
Disse ting skal man passe på
Det, man skal passe på, er:
- Handler butikken med kopivarer?
- Krænker butikkens navn andres varemærker?
- Har butikken en sag med forbrugerombudsmanden?
- Har butikken et dårligt ry?
- Er det varelager, man får med i handlen, noget værd?
- Er handelsløsningen en standardshop, eller er den speciallavet, og hvis den er, hvor store chancer er der så for at vedligeholde den?
- Hvor meget af omsætningen kommer på grund af personen bag og hendes netværk?
- Hvor meget af omsætningen kommer fra marketing, som måske ikke er rentabelt?
- Hvad er din sikkerhed for, at den gamle ejer ikke starter forfra og konkurrerer med dig?
- Kan man komme af med eventuelle medarbejdere på en fornuftig måde?
- Kan man overtage de eksisterende leverandører?
- Kan man have de samme betingelser hos leverandørerne, som den forrige ejer havde? (Ring til dem og spørg)
- Kan man fortsætte et højt serviceniveau og samtidig tjene penge?
- Køber man online-delen af en eksisterende butik, kan det måske være svært at overtage leverandøraftaler.
- Er der uafklarede aftaler eller problemer med eksisterende kunder?
- Tilmeldinger til diverse netkataloger med mere er foregået i den forrige ejers navn Det tager tid at ændre dem, og kan du det, uden at det koster penge?
Der er en del, der skal være på plads, men der er også store fordele. Så i stedet for at slide med at starte alt op fra bunden, er der god mening i at købe en e-butik, der
allerede kører.
Martin Thorborg er medstifter af Spamfighter, adm.dir. og stifter af Amino.dk samt forfatter til en bog om e-handel.