ComputerViews: Når Apples topchef, Steve Jobs, tirsdag 9. september går på scenen i Yerba Buena Center i San Francisco kan han være sikker på at have noget nær den samlede verdenspresses opmærksomhed.
Sådan er det nemlig, når Apple kalder til pressesamling.
Folk kommer med garanti. Det er det eneste, der er givet på forhånd.
Apples markedsføringsmaskine er nemlig legendarisk, når det kommer til at generere hype om kommende produkter.
Og på tirsdag rettes verdens øjne atter mod en event, der, hvis produktnyhederne skulle stå mål med forventningerne blandt mange brugere, skulle byde på revolutioner i stil med iPod og iPhone.
Det sker imidlertid næppe. Men rygterne om et eller andet stort fra Apple tog alligevel fart, da Apples økonomidirektør, Peter Oppenheimer, under et regnskabsmøde i juli bemærkede, at årets fjerde kvartal ville byde på en "betydelig produktomvæltning," der ville påvirke Apples avance negativt.
I Apple-land fyrer sådan en bemærkning for alvor op under rygtekedlerne. Og rygter har det da heller ikke skortet på gennem de seneste måneder.
Historien peger på musik
Blandt de mest vedholdende af slagsen - som nu bakkes op af udseendet på Apples iPod-lignende invitation - er, at det fortrinsvis bliver en musik-begivenhed på tirsdag.
Traditionelt har september-pressemøderne da også været forbeholdt Apples musikforretning.
Apple lancerede sin iPod nano tilbage i september 2005, opdaterede sine øvrige iPods i 2006 og lancerede sidste år i september tredje generation af iPod nano.
Det er derfor overvejende sandsynligt, at Apple i år ligeledes vil koncentrere sig om sin iTunes-musikbutik og de forskellige versioner af iPod-medieafspilleren, der på tirsdagens event kunne stå til prisfald, hvis de annoncerede lavere avancer skal realiseres.
iTunes med abonnement
I den sammenhæng er det måske mest interessante rygte på længere sigt, at Apple efter sigende vil bruge lejligheden til at præsentere en ny abonnementsordning til musiksalg på iTunes Music Store.
For nuværende køber man enten enkeltnumre eller hele album.
En ny abonnementsordning vil betyde, at man i stedet betaler et årligt beløb, hvorefter der er næsten ubegrænset adgang til at hente al den musik, man ønsker.
Set i lyset af Nokias seneste tiltag, hvor selskabet sælger en telefon sammen med fri adgang til at hente musik i et år, må tanken i hvert fald have strejfet Apple-ledelsen op til tirsdagens event.
Kilder tæt på Apple, som nyhedssitet Cnet skulle have talt med, afviser imidlertid, at der er hold i rygtet.
Apples aftale med pladeselskaberne gælder kun for salg af enkeltnumre eller hele album, påpeger kilderne.
Men presset for en abonnementsordning er ikke nyt. Et sådant forslag har musikindustrien før fremsat, men Apple-chef Steve Jobs har hidtil negligeret forslaget.
"Man skal aldrig sige aldrig, men kunderne virker ikke interesserede i det. De vil eje deres musik," fortalte han Reuters i et interview sidste år.
Sådan ser ny iPod nano ud
Man skal aldrig sige aldrig. Sådan er det med Apple. Der er kun sjældent noget, der er sikkert og vist, før det er tilgængeligt på Apple.com.
Der har dog i de seneste uger været et væld at indicier, der alle peger i samme retning: Apple vender med den nye iPod nano tilbage til den aflange form, som Apple oprindeligt brugte.
Det var stifteren af den populære nyhedsside Digg.com, Kevin Rose, der satte rygtet i søen, og det har efterhånden fået så megen rygvind i form af billeder og dimensionstegninger, at det må anses for ganske sikkert, at en ny iPod nano vil se ud som på billedet.
Som altid er det dog kun tiden, der kan vise, hvad Apple har i ærmet.
Først på tirsdag finder vi nemlig præcist ud af, hvad Apple havde i tankerne, da de på indbydelsen skrev: "Let's rock."