Man skulle nok have været mobiltelefonsælger og ikke taxachauffør, som salig Dan Turèll foreslog i et digt engang.
I hvert fald hvis man interesserer sig for at sælge en vare, som verdens befolkning gerne vil købe, for her kommer mobiltelefoner ind som en særdeles attraktiv en af slagsen.
Analysehuset Gartners nye opgørelse over verdens samlede salg af mobiltelefoner forudser, at der inden udgangen af 2008 vil være langet lige omkring 1,3 milliarder nye mobiltelefoner over verdensmarkedsdisken.
Allerede efter andet kvartal af 2008 konstaterer Gartner en stigning i salget på 12 procent i forhold til sidste år, og 305 millioner nye mobiltelefoner fandt en ejermand i den periode.
USA fører an
I USA er der solgt 44 millioner nye telefoner i 2008's andet kvartal, mens Vesteuropa følger pænt med med 42 millioner solgte enheder.
Det ustadige økonomiske klima har ellers sat sine spor på mobilsalget, vurderer Gartners analysedirektør for mobile enheder, Carolina Milanesi.
"Forbrugerne i de modne markeder har foretrukket de mere simple telefoner fremfor de meget avancerede. Der er til gengæld hele tiden kommet nye brugere til i de nye markeder. Selvom færre forbrugere i perioden har skiftet deres gamle telefon med en ny, og inflation og prisen på olie og mad stiger, forventer vi alligevel at se et samlet salg i år på 1,28 milliarder enheder," siger hun.
Nokia på sikker førsteplads
Nokia har solgt godt 120 millioner mobiltelefoner i perioden og sidder tungt i toppen af verdensmarkedet med en markedsandel på lige under 40 procent.
Det er især salget af de mere simple telefoner, der sørger for at holde finnerne i førersædet.
Gartner forventer, at Nokia udbygger sin markedsposition resten af året.
Forventningen bygger på, at Nokia snart sender sin touch-screen telefon på markedet, men vurderer også, at succesen i høj grad vil afhænge af, hvordan den kommer til se ud og om den falder i forbrugernes smag.
Samsung sætter Motorola
Samsung kommer ind på andenpladsen med sine næsten 46 millioner solgte enheder i perioden og har en markedsandel på lige over 15 procent.
Føringen over tredje bedst sælgende, Motorola, forventer Gartner bliver udbygget i løbet af resten af 2008. Motorola-telefoner blev der solgt lidt flere end 30 millioner af.
På de efterfølgende pladser kommer LG med små 27 millioner telefoner, Sony Ericsson med 23 millioner, mens de øvrige telefonmærker solgte cirka 58 millioner telefoner.
Sony Ericsson skal tænke nyt
Sony Ericsson's markedsandel voksede faktisk lidt i andet kvartal af 2008, uden at det ændrer på et samlet fald i markedsandel på 1,4 procentpoint.
Gartner tilskriver Sony Ericsson's relative mangel på succes, at virksomhedens telefoner mangler noget nytænkning i både design og features.
I resten af verden, udenfor USA og Vesteuropa, er mobilsalget i andet kvartal af 2008 vokset cirka 20 procent i forhold til 2007.