ERP-leverandører scorer kassen på partnersalg

De ERP-leverandører, der solgte mest sidste år, bruger alle partnere i arbejdet med at implementere de solgte løsninger.

Artikel top billede

Nogle leverandører af ERP-løsninger (Enterprise Resource Planning) har succes med at inddrage partnere i salget, mens andre har succes med at klare det hele selv.

"Hvis du ser på, hvem der har solgt mest det seneste år, så er det Visma, SAP og Microsoft, og de bruger alle partnere," siger Herbert Nathan fra ERP rådgivningsfirmaet HerbertNathan & Co.

Han siger ikke dermed, at det at bruge partnere er vejen til succes, fordi så enkel er opskriften ikke.

Afstanden bliver for stor

For de ERP-leverandører, der bruger en partner-strategi, går strategien ud på, at partnerne fokuserer på salg og implementering, mens leverandørerne fokuserer på den videre udvikling af produkterne.

"Hvis man som leverandør udelukkende bruger partnere risikerer man, at afstanden til produkterne bliver for stor, fordi man som leverandør ikke bliver involveret direkte i projekterne," siger Herbert Nathan.

For tiden er der mangel på kvalificerede partnere herhjemme, og det er et problem for eksempelvis Lawson, Oracle og Maconomy, der alle forsøger at tiltrække partnere.

"ERP-partnerne har rigeligt med opgaver, og det hæmmer væksten, at der mangler kapacitet i markedet på partner-fronten," mener Nathan.

Hiver sig i skægget

Mange leverandører hiver sig fortvivlet i skægget, for det er umuligt at få opgaver, hvis ikke man har ordentligt uddannede folk med tilpas fyldige projektkompetencer.

Visma har med succes rekrutteret små partnere med tre til fem konsulenter, hvilket muligvis hænger sammen med dels, at det er nemmere at tiltrække små partnere, dels at Visma har produkter, som partnerne synes er interessante.

Kunderne vakler også

Mange kunder vakler også mellem at bruge partnere i et implementeringsprojekt eller overlade ansvaret fuldt og helt til leverandøren.

"Forstår implementeringspartnere min virksomhed?" "Hvad nu hvis det hele fejler, og jeg må forlade partneren?" Nogle kunder vil have mulighed for at vælge mellem flere partnere, mens andre insisterer på, at leverandør og implementeringspartner er en og samme virksomhed.

"I de meget store projekter (15-20 mio. kr., red.) ønsker kunderne ofte, at leverandøren påtager sig noget af ansvaret for selve implementeringen. De ønsker vished for, at der er økonomisk stabilitet bag projektet og måske ligefrem en form for garanti fra leverandørens side," siger Herbert Nathan.

Konsolidering i partnerleddet

Den rapport - ERP Danmark 2009 - om det danske ERP-marked, som Herbert Nathan udgiver til oktober, beskriver en konsolidering i partnerleddet i stil med, hvad vi tidligere har set blandt ERP-leverandørerne, hvor Logica købte WM-data, Avanade overtog HOB Business Solutions og færøske Norriq købte Munk IT og Konzern.

Når krybben er tom bides hestene, eller også finder de ud af at samarbejde. Den manglende kapacitet for så vidt angår ERP-partnere har dels ført til en øget specialisering, dels et øget samarbejde mellem partnerne på trods af den allestedsnærværende konkurrence.

Navision, Axapta og SAP startede med en partnerstrategi, og derfor er der mange partnere i markedet på de produkter.

"En stringent partnerstrategi hos de leverandører har gjort det interessant at være partner på de produkter. Det har simpelthen været en god forretning," konstaterer Herbert Nathan.

Hver licenskrone giver

Indtjeningen ligger på nogenlunde samme niveau for de forskellige ERP-løsninger. Hver licenskrone giver typisk 20 øre om året i vedligehold og support. Samtidig giver hver licenskrone to til fem kroner i implementeringsindtægter altså konsulentomsætning.

I øjeblikket er der ifølge analysehuset IDC medvind på markedet for ERP-løsninger med vækstraterne på over otte procent, hvilket er dobbelt så meget som resten af af it-markedet.

IDC-direktør Per Andersen forventer ikke, at væksten varer ved, men vurderer, at markedet inden for fem år er nede på en årlig vækst på fire til fem procent, som resten af it-branchen.

Læses lige nu

    Annonceindlæg fra Computerworld

    Dansk erhvervsliv er en del af frontlinjen

    Digitalt forsvar handler ikke blot om det militære men om at beskytte civilsamfundets funktion, påpeger Thomas Nissen i Dansk Erhverv.

    Navnenyt fra it-Danmark

    Netip A/S har pr. 1. november 2025 ansat Laura Bøjer som Consultant, GRC & Cybersecurity på afd. Thisted. Hun kommer fra en stilling som Assistant Consultant hos PwC i Hellerup. Hun er uddannet med en kandidat i Business Administration & Information System på Copenhagen Business School. Nyt job

    Laura Bøjer

    Netip A/S

    Adeno K/S har pr. 22. september 2025 ansat Steen Riis-Petersen som ServiceNow Expert. Han kommer fra en stilling som Senior Manager hos Devoteam A/S. Nyt job
    Industriens Pension har pr. 3. november 2025 ansat Morten Plannthin Lund, 55 år,  som it-driftschef. Han skal især beskæftige sig med it-drift, it-support og samarbejde med outsourcingleverandører. Han kommer fra en stilling som Head of Nordic Operations Center hos Nexi Group. Han er uddannet HD, Business Management på Copenhagen Business School. Han har tidligere beskæftiget sig med kritisk it-infrastruktur og strategiske it-projekter. Nyt job

    Morten Plannthin Lund

    Industriens Pension

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Niels Bjørndal Nygaard som Digital Product Lead. Han skal især beskæftige sig med designe og implementere effektive IT-løsninger. Han har tidligere beskæftiget sig med at være digital consultant og project Manager hos Peytz & Co. Nyt job

    Niels Bjørndal Nygaard

    Norriq Danmark A/S