Det kan godt være, at du ikke ved, hvad en habbo er, men der er mange af dem. Faktisk så habbo nummer 100 millioner for nylig skærmens lys i et engelsk teenageværelse.
I habbo-verdenen skaber unge mennesker selv deres ret nuttede avatarer, som betaler med habbo-mønter i en verden af chat med venner, sjove spil og tegneserieagtig boligindretning.
Habbo-universet et af verdens største virtuelle fællesskaber for teenagere.
Den finske virksomhed bag habbo-land, Sulake, klarer sig tilsvarende glimrende, og kan for tredje år i træk notere sig nærmest en fordobling i omsætningen, der i 2007 landede på 43 millioner euro, eller 320 millioner kroner.
I april sidste år købte Sulake det store finske online fællesskab IRC-Galleria og er således et nordens helt store selskaber inden for online communities og virtuelle verdner.
Liv i fritidsprojektet
Habbo-universet er udviklet i 1999, hvor to finske fyre, Sampo Karjalainen og Aapo Kyrölä, kodede en netapplikation til deres venner, som havde et band.
På nettet kom der liv i fritidsprojektet, og ideer til det ene multiplayer spil efter det andet afløste hinanden, og snart var Habbo-samfundet en virtuel realitet.
Virksomheden Sulake blev stiftet i 2000, og der blev oprettet communities i flere lande, det første i Finland med navnet Hotelli Kultakala, Hotel Guldfisk.
I 2004 begyndte virksomheden for alvor at vokse, og pludselig var der 16 online communities på fire kontinenter og 160 Sulake-ansatte.
I dag er der Habbo-samfund i 32 lande på seks kontinenter, 100 millioner habboer, og 9,5 millioner unikke Habbo-brugere om måneden.
Sulake har kontorer i 15 lande, hovedkvarteret ligger i Helsinki, og virksomheden har 300 ansatte verden over.
Et bjerg af Habbo-mønter
Figur nummer 100 millioner blev i øvrigt skabt af en engelsk Habbo-bruger, med det spektakulære navn kikassqueen, (spark-røv-dronning, hvis nogen skulle være i tvivl) .
Den engelske teenagepige blev begavet med en samling af Habbo-ting, for eksempel et speciallavet Habbo-rum med sjældent indbo og et bjerg af Habbo-mønter. En ny MacBook Air udgjorde den mere håndgribelige del af gaven.
Den nordiske landechef for Habbo er dansker og hedder Lars Kristiansen. Han kalder bruger nummer 100 millioner for en vigtig milepæl for virksomheden.
“At vi har tiltrukket 100 millioner habbo'er viser, at det er et medrivende sted at være for brugerne,” siger han.
70 procent af brugerne er mellem 13 og 16 år