Hvis du via din forretningstelefon ønsker at ringe hjem fra ferien ved Rødehavet eller udveksle feriebilleder med venner og familie fra liggestolen i Thailand, kan det blive en meget dyr fornøjelse for dig - eller din arbejdsgiver.
TDC-erhvervskundernes samtalepriser fra Egypten topper eksempelvis på listen over de mest populære rejsemål med en minutpris på 20 kroner.
Derimod må Telias erhvervskunder af med over 100 kroner for hver megabyte (MB) data de henter ned på mobilen i Thailand.
Faktisk er der stor forskel på, hvor meget det koster at ringe og surfe fra forskellige lande - og med forskellige mobil-selskaber.
Computerworld giver dig derfor oversigten over de 15 mest populære rejsemål med priserne fra de tre største mobilselskaber, TDC, Sonofon og Telia, der tilsammen sidder på 70 procent af mobilmarkedet i Danmark.
Data dyrest
Det er helt klart data over mobilen, der er det dyreste at benytte sig af i udlandet, hvor priserne uden for EU snildt løber over 50 kroner per MB.
Og datapriserne kan blive en endog meget bekostelig fornøjelse for de turister, der begiver sig ud i det fremmede, eksotiske landskab på egne hjul.
For hvis man benytter GPS-services fra en iPhone eller eksempelvis diverse Nokia-telefoner, forbinder de til Google Maps og downloader nye data, hver gang man skal have opdateret kortet.
Se, hvor meget brugen af mobiltelefonen koster fra dit rejsemål
Mobil-regning på 38.000 kroner
Operationschef hos selskabet Excitor, Mads Skalbo, påpeger desuden, at vedhæftede filer og selve synkroniseringen af e-mails også kan have en betydning for priserne.
"Hvis e-mails automatisk skubbes ud på telefonerne, når de modtages centralt, vil der være meget trafik og mange opkoblinger, der hver kan koste en del.
Hvis man alternativt har sat telefonerne op til at synkronisere med den centrale e-mail server eksempelvis hver halve time, vil det også løbe op," forklarer han til Computerworld.
Find de billigste operatører
Mads Skalbo foreslår derfor, at virksomheden udformer en mobilpolitik over for medarbejdere og ledere med arbejdstelefoner, der kan styres centralt.
Dermed undgår de at havne, som de to medarbejdere, der kom hjem fra Thailand og Sydfrankrig med regninger på henholdsvis 38.000 kroner og 17.000 kroner på grund af uheldige operatør-valg samt opkoblinger til nettet.
"Virksomheder bør overveje at finde to til tre godkendte operatører i de mest benyttede rejselande og informere medarbejderne om at bruge disse. Ellers kan man benytte et device management system, som giver mulighed for at styre brugere til de billigste operatører," lyder det fra Mads Skalbo.
Han forklarer endvidere, at virksomheden kan overveje at blokere for både brugen af den mobile webbrowser og slå den automatiske opdatering af mails fra, så feriesvage sjæle ikke bliver fristet til lige at skulle se, hvad kunderne spørger efter.
"For den øverste ledelse eller andre specialist-grupper anses dette muligvis ikke som acceptabelt. Men husk: Man kan jo altid ringe til folk, hvis der opstår kriser," fastslår Mads Skalbo.
Se, hvor meget brugen af mobiltelefon koster fra dit rejsemål