Gør information til viden.
Det er hovedargumentet for, at større danske virksomheder med fordel kan kaste sig over parallel-programmering, selv om disciplinen umiddelbart lyder lidt langhåret.
"Det er relativt nemt at kaste sig over parallel-programmering, og disciplinen kan løse både komplekse simulerings-opgaver, projektstyring og fakturering for rigtig mange virksomheder," siger professor Brian Vinter fra Datalogisk Institut på Københavns Universitet.
Fjern flaskehalsene
Brian Vinter påpeger, at parallel-programmering går ud på at flytte data fra hukommelsen til cpu'en, hvor de stadigt flere kerner kan styrke regnekraften og hjælpe med at undgå flaskehalse i computerens RAM.
Praktisk kunne det være anvendeligt internt i et konsulenthus med 100 medarbejdere, hvor der sidder en parallel-programmerings-specialist på en computer med otte eller flere kerner og koder - såkaldte associationskort - over et givent projekts dokumenter.
Et associationskort kræver ofte meget regnekraft, da det ikke bare indebærer at opspore projektets dokumenter, men også deres relaterede dokumenter.
"Lige netop konsulenthuse kan få rigtig meget ud af parallel-programmeringen med hensyn til associationskort, hvis projektstyringsværktøjet ikke er blevet brugt så flittigt, som det skulle," lyder det fra Brian Vinter.
Regn rigtigt på fakturaen
"Så hvis du vil finde ud af, hvor meget tid, du reelt har brugt på projektet, kan du med fordel trække de informationer ud af et fuldt virksomhedsdokument-netværk, hvor du ikke bare finder dokumentationen men også status-mails og den slags," siger han.
Brian Vinter indskyder, at associationskort i et stort, komplekst projekt kan hjælpe med at gøre mere simpelt – og korrekt - at udregne, hvor meget kunden skal betale for arbejdet.
Omkostningerne samlet på en BMW
Brian Vinter fortæller, at blandt andre softwareselskabet Trilogy har specialiseret sig i den slags associationer.
Softwaren fra Trilogy er blevet brugt i samlingen af en af BMW's biler, fordi de tyske bilfabrikanter gerne ville have den eksakte pris på bilen.
Indtil BMW fik softwaren, kende firmaet simpelthen ikke prisen på bilen, fordi den består af mange hundredetusinder komponenter.
"Det var for dyrt at ansætte en mand, der kunne tælle alle komponenter og regne prisen ud. Men med softwaren kunne BMW associere sig frem til, hvor meget hver enkelt komponent havde kostet at udvikle og dermed en samlet pris på bilen," siger Brian Vinter.
Udover associationskort er det traditionelt simuleringsopgaver, som de parallelle processer til de mange kerner kan være med til at løse.
Det kunne eventuelt være grafiske fremstillinger for kunden, der før i tiden tog for lang tid at udvikle på grund af renderingstiden.