Computerworld News Service: Hvis implementeringen af business intelligence er mere kunst end videnskab, har IBM's Cognos-afdeling en aldeles farverig palette til rådighed, i kraft af IBM's status som service-udbyder.
Det mener i hvert fald analytiker Boris Evelson fra Forrester Research.
"Nu hvor SAP, Oracle og Microsoft har fået øjnene op for forskellige BI-produkter vil der formentlig ikke gå lang tid, før de erhverver sig et større konsulent-firma med stærke BI-evner. SAP, Oracle og Microsoft har et stort behov for disse evner, hvis de vil konkurrere effektivt med IBM. Hvis de ikke formår at erhverve sig disse evner- vil IBM altid ligge et skridt foran," skriver Evelson i sin blogpost.
Scenariet fryder Rob Ashe, der er leder af 'Business Intelligence' og 'Performance Management' hos IBM, og var direktør for Cognos i tiden inden IBM opkøbte virksomheden i januar.
"Der er en meget stor efterspørgsel på viden indenfor dette område for tiden. IBM har dog allerede en stor erfaring på området, og det vil kræve en kæmpe indsats fra Oracle og Microsofts side, hvis de vil lukke den kløft imellem os," siger Ashe.
Sund manøvre
Ashe bemærker dog, at Hewlett-Packard udførte en strategisk sund manøvre, da selskabet opkøbte Knightsbridge Solutions i december 2006.
Den aftale, og IBMs opkøb af PwC Consulting i 2002, har gjort det muligt for de to virksomheder at konkurrere med Accenture, CGE & Y, Deloitte, BearingPoint og andre konsulent-virksomheder med stærke BI evner.
"EMC er også på vej ind på markedet. Dette er især afspejlet i virksomhedens beslutning om at opkøbe virksomheden Conchango i april," skriver Evelson i sin blogpost.
Selvom service-faktoren giver Cognos en fordel på BI-markedet, er der stadigvæk en række åbenlyse udfordringer, heriblandt at integrere sin BI og sammenkøre virksomhedernes 'Corporate Performance Management' (CPM) teknologier.
James Kobielus, endnu en analytiker fra Forrester Research, skriver i en e-mail, at Ashe bør integrere Cognos's portfolio med IBMs teknologier; "uden at skabe en 'monolitisk proprietær' samling eller forhindre kunder i at integrere med rivaliserende SOA, databaser og middleware tilbud."
Oversat af Jimmie Gustafsson