Brand i serverrum giver Cybercity-kunder problemer

Røg og ild fra en printplade i et nødstrømsanlæg i søndags giver stadig Cybercity-kunder problemer med deres hjemmesider.

Artikel top billede

(Foto: Arkivfoto)

En brand i et serverrum på Amager giver på fjerde døgn omkring 100 hosting-kunder hos Cybercity problemer.

Det fortæller pressechef Peter Glüsing.

Ifølge pressechefen var der tale om en meget lille brand, som opstod hos en underleverandør i et rum i en serverinstallation på Amager ved København.

Branden skyldes ifølge pressechefen nogle gnister på en printplade i en såkaldt UPS (Uninterruptible Power Supply), som var placeret i rummet.

"Det afstedkom noget røg og bevirkede en strøm-afbrydelse," siger Peter Glüsing.

Strømafbrydelsen blev skyld i en række driftsforstyrrelser for Cybercitys webmail-kunder i et nogle par timer søndag aften. Disse problemer var ifølge Peter Glüsing løst mandag morgen.

"For den store del af kundegrupperne var det ret let at løse. Men vi har faktisk stadig nogle udfordringer på vores hosting-del," siger Peter Glüsing.

Stadig problemer

Omkring 100 hostingkunder oplever nemlig ifølge pressechefen på fjerde dag stadig driftsforstyrrelser på grund af søndagens brand.

De berørte kunder er både mindre erhvervsvirksomheder og private personer, som har hjemmesider kørende hos Cybercity.

Pressechefen fortæller, at det endnu er ukendt, hvad der bevirker problemerne, men at firmaet arbejder intensivt på at udbedre skaden.

"Vi kan ikke rigtig komme med en teknisk forklaring på det på nuværende tidspunkt," siger Peter Glüsing.

Overvejer at flytte udstyr

Pressechefen kan ikke komme ind på, hvordan eller hvorfor gnisterne opstod, fordi det foregik hos en underleverandør, som firmaet ikke ønsker at offentliggøre navnet på.

Men hændelsen får nu Cybercity til, 'ret kraftigt', at overveje at flytte firmaets serverne til et helt andet sted.

"Det er simpelthen ikke optimalt for os at være i en bygning, hvor eksempelvis en mindre brand i en printplade kan afstedkomme, at vi får så store udfordringer med vores systemer," siger Peter Glüsing.

Ifølge pressechefen oplyste firmaet kunderne om de større driftsproblemer på virksomhedens hjemmeside. Firmaet har valgt at kommunikere direkte med de omkring 100 hostingkunder, som stadig er ramt af dønningerne efter søndagens uheld.

Læses lige nu

    Navnenyt fra it-Danmark

    Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Jimmi Overgaard som Key Account Manager ved netIP's kontor i Viborg. Han kommer fra en stilling som Sales Executive hos Globalconnect A/S. Nyt job

    Jimmi Overgaard

    Netip A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Hans Christian Thisen som AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at bidrage til udvikling og implementering af AI- og automatiseringsløsninger. Nyt job

    Hans Christian Thisen

    Norriq Danmark A/S

    Netip A/S har pr. 1. november 2025 ansat Kristian Kveiborg Yde som BI-konsulent ved netIP's kontor i Thisted. Han er uddannet med en Cand.merc. i økonomistyring. Nyt job
    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Katrine Køpke Rasmussen som Consultant. Hun skal især beskæftige sig med sikre vækst i NORRIQS kunders forretninger gennem hendes skarpe rapporteringer. Nyt job

    Katrine Køpke Rasmussen

    Norriq Danmark A/S