Yahoo og Time Warner, der tidligere har snakket med hinanden, har igen været i forhandlinger om muligheden for at fusionere Time Warners internetdel AOL og Yahoo.
Det skriver Wall Street Journal, der citerer anonyme kilder.
Efter at Yahoo for nyligt henvendte sig til Time Warner igen for at få et forslag, som selskabet kunne fremvise til bestyrelsen, er samtalerne blevet intensiveret.
Og ifølge Wall Street Journal er der denne gang kommet noget mere konkret ud af samtalerne.
AOL som en del af Yahoo
Forslaget går ud på, at AOL indlemmes som en del af Yahoo med Time Warner som en betydelig minoritetsaktionær i et fusioneret Yahoo/AOL.
Kilderne fortæller samtidig til avisen, at Time Warner er ved at finpudse detaljerne i forslaget, som de to selskaber anslår, vil kunne give omkostningsbesparelser på fem milliarder kroner årligt.
I samtalerne mellem de to selskaber har blandt andet Time Warners topchef, Jeffrey Bewkes, og Yahoo's ditto, Jery Yang, deltaget.
De to selskaber tror på, at en fusion, der inkluderer AOL's annonceforretning, advertising.com, vil kunne blive en betydningsfuld spiller på online-annoncemarkedet.
Outsourcing af Yahoo's søgeaktiviteter til Google, der ejer omkring fem procent af AOL og som også står for en del af AOL's annoncer på søgeområdet, skulle dog endnu ikke være en del planen, fortæller kilder til Wall Street Journal.
Microsoft stadig med
At Yahoo og Time Warner nærmer sig hinanden får dog ikke Microsoft til at ryste på hånden.
Selskabet håber således stadig, at Yahoo og Microsoft kan indlede forhandlinger på venskabelig vis.
Skulle det ikke lykkes, er Microsoft parat til at betale investorer i Yahoo for at fjerne usamarbejdsvillige bestyrelsesmedlemmer, så en ny og mere Microsoft-venlig bestyrelse kan tage over.
Deadline for denne manøvre er indtil videre 14. marts, men ifølge Wall Street Journals kilder vil Yahoo forsøge at udsætte den deadline for at vinde mere tid.
Samtidig har Microsoft allieret sig med yderligere en sværvægter inden for investeringsverdenen, Bear Stearns topchef, Alan Schwartz, som sammen med selskabets andre rådgivere, Morgan Stanley og Blackstone Group, skal finde den rigtige strategi i kampen om Yahoo.
Kilderne vurderer dog over for avisen, at det mest sandsynlige udfald stadig vil være, at Microsoft-købet går igennem, på trods af Yahoo's forsøg på at undgå at komme under Microsofts vinger.